عزاداری1

البته چون بحث عقده گشایی با ارزش های مذهبی بدون نیش و کنایه زدن به «انقلاب اسلامی» ظاهرا برای این روشنفکرنمایان لطفی ندارد، معمولا نیشی به تاریخ انقلاب اسلامی چاشنی آن می‌شود.

سرویس سیاست مشرق- درست در زمانی که انتقادات از بی تفاوتی و سکوت سنگین جامعه اکادمیک به طور عام و جامعه شناسان به طور خاص نسبت به «پدیده محسن حججی» و سایر مسایل اعتقادی و ارزشی جامعه بالا گرفته است، سایت خبری اصلاح طلب «عصر ایران» از مصاحبه با یکی از همین جامعه شناسان برج عاج نشین و منفک از بستر جامعه رونمایی کرد تا تصدیقی بر همان انتقادات پیش گفته باشد.

این سایت خبری به بهانه بحث درباره «هویت و جامعه امروز»(و در باطن برای توجیه ایدئولوژی زدایی و سکولاریزاسیون احتمالی فعالیت های فرهنگی شهرداری تهران که به طور کامل در اختیار اصلاح طلبان است)، با فردی به نام «ناصر فکوهی» مصاحبه کرده که ظاهرا استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران است. این فرد البته پیش از این هم اظهاراتی شاذ و سست درباره مسایل مهمی چون قومیت ها داشته است، لیکن این بار پا را از این حد فراتر گذاشته و به بهانه تحلیل سطوح مختلف هویتی در جامعه امروز ایران، به عقده گشایی با مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) پرداخته است. البته این یک حرکت هماهنگ است که با اظهارات یک عضو شورای شهر تهران، زهرا صدراعظم نوری، آغاز شد و در آن به بهانه توزیع بن کارت بین هیات های عزاداری سطح تهران از طرف شورای قبلی شهر تهران، هر گونه نقش آفرینی حکومت به طور عام و شهرداری به طور خاص در جریان برگزاری مراسم عزاداری تخطئه شده بود.

الغرض، ناصر فکوهی که معلوم نیست چه ورود و تخصص در مباحث اسلامی و دین شناسی دارد، به عادت مالوف «شبه روشنفکران» که خود را محق به اظهارنظرهای نخراشیده و نتراشیده در هر حوزه ای می دانند، ضمن زیر سوال بردن مبحث عزاداری سرور آزادگان جهان، کینه خود و مثلا «روشنفکرانی» چون خود را از این مساله(که به تعبیر بنیانگذار کبیر انقلاب، اسلام را در این مملکت زنده نگه داشته است) آشکار می کند:

" اصولأ رابطه بین شادی و عزا که در شیعه سیستم چرخشی دارد به معنی گسترش دائمی سیستم عزا نیست. به دلیل این که سیستم عزا به هر حال سیستمی انفعالی است. یعنی در سیستم سوگواری افراد منفعل می‌شوند در خودشان می‌روند کمتر حرکت می‌کنند و این برای یک جامعه‌ایست که شهری و جوان است. حتی در قوانین مجلس هم بین تعطیلیِ عزا و شادی، به عزا بها داده می‌شود. یعنی انگار عزا بهتر است و این تصویری بد ارائه داده است و به نوعی به ارزشهای دینی ضربه زننده است!؟"

 وبلافاصله، به صراحت خصومت خود را با دستگاه پربرکت عزای حسینی(که ایرانیان شیعه محب اهل بیت یک سال را برای رسیدن آن دهه پربرکت و پرفیض انتظار می کشند) نمایان می کند و نسخه «وهابی» را برای شیعیان حسینی تجویز می کند:

" کشورهای سنی مذهب از ما به این دلیل بهترند که اصلأ عزا ندارند. مناسبتهای ملی را هم باید استدلال این باشد که خوب است و باید غیرایدئولوژیک شود. یکی از مشکلاتی که امروز مناسبتهای ملی در ایران دارند این است که مناسبتهای ملی بسیار ایدئولوژیک هستند. که در عین حال این بار ایدئولوژیکیِ در برخی از اینها مانند ۲۲ بهمن کمتر شده است."

 و البته چون بحث عقده گشایی با ارزش های مذهبی بدون نیش و کنایه زدن به «انقلاب اسلامی» ظاهرا برای این روشنفکرنمایان لطفی ندارد، این آقای «جامعه شناس» هم در ادامه خطی که اعضای اصلاح طلب شورای شهر دنبال می کنند، با اشاره غیرمستقیم به سخنان خانم صدراعظم نوری، خادمان دستگاه عزای سیدالشهداء را به پول پرستی و تقسیم غنیمت متهم و البته نیشی هم از سر کینه نثار یک نهاد انقلابی قدیمی می کند:

" بله به دلیل این که مساله این است که اگر می‌گوییم ایدولوژیک نشود به این دلیل نیست که به مناسک اهمیت ندهیم بلکه به این دلیل است که این مناسک به دلیل سیستمهای عرفی و سنتی و و اینها در دست خود محله بوده و محله محور بوده است مانند همین مناسک عاشورا و تاسوعا و ... خود هیئت‌ها جمع می‌شده‌اند و کار می‌کرده‌اند اما آمده‌اند و دولتیش کرده‌اند که کنترل روی آن را بیشتر کنند.

 با این کار پول وارد سیستم کردند و با آوردن پول کنشگران جدیدی وارد سیستم شدند که اصلا این کار را بلد نیستند و صرفا برای خوردن پول آمدند. مثلأ طرف نه اهل عاشوراست و نه اهل تاسوعاست ولی به دلیل پول به آنجا می‌آیند. این داستان در ابتدای انقلاب هم بود که خیلی از اینهایی که به کمیته‌های انقلاب آمدند اصلأ آدمهای مذهبی نبودند ولی چون می‌دانستند در اینجا قدرت و پول هست به این کمیته‌ها آمدند."

و البته همه این شبه روشنفکرانی که همپالگی های مارکسیست و شبه مارکسیست و التقاطی برانداز آن ها در دهه ۶۰ از فرزندان این ملت در سپاه و بسیج و کمیته سیلی خورده اند، باید هم امروز با خاطره آن ها عقده گشایی کنند.

به نظر می رسد که فضای «رهاشدگی» و «ولنگاری» که در عرصه رسانه ای در کشور حاکم شده، اکنون کار را به تسویه حساب نه چندان پوشیده با مبانی اعتقادی این کشور کشانده که یاد و نام دین را بعد از ۱۴۰۰ سال زنده نگه داشته است. همچنان امید به آن است که مسوولان فرهنگی از خواب قیلوله غفلت بیدار شوند و برای جریان خزنده ضداعتقادی که روز به روز در فضای رسانه ای ما پررنگ تر می شود، چاره ای بیاندیشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 19
  • حامد IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    71 18
    اینها از سفره وهابیها نان میخورند و حقوق میگیرند حرفهایشان بدتر از اینها است اما جرات وراجی بیش از این را ندارند وگرنه به نظام هم توهین میکنن قرار نیست و نبوده که حتما یک ایرانی زاده مسلمان هم باشد توی این کشور ایرانی با دین وهابیت و یهودی کم نیست اونهایی هم که دین ندارند خب میروند اما خوب بود اسم ایرانی را از روی خود برمیداشتند حالا هر نوع افتخار و جایگاه مهمی هم داشته باشندمهم نیست
    • من IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
      8 2
      جلال ال احمد، تو غربزدگی و دیگر مقالاتی که در این موضوع داده، خیلی خوب اینا رو توصیف کرده. البته اون شخصیتهایی رو مثال میزنه که واقعا باسواد هستن و اسم و رسمی دارن، نه امثال این. تو ایران رشته هایی مثل جامعه شناسی یا رشته های دیگر علوم انسانی بدلیل بی برنامگی و کمکاری دولتها، کمترین مخاطب رو دارن. مطمئنا میدونین که نفرات برتر کنکور میرن حقوق و رشته های اسم و رسم دارتر و جامعه شناسی و... میمونه برای اینطور ادما. ای کاش این دیدگاه عوض میشد!
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      2 0
      دوست عزیز؛ اشکال اصلی اینه که چیزی که دانشجویان کشورمون در رشته های علوم انسانی یاد میگیرن، درحقیقت متون ترجمه ای غربی است و اگر قرار بر انقلاب فکری و انقلاب واقعی در ذهن و روح و جان مردم هست، مبداء این کار تغییر جهانبینی علوم انسانی دانشگاه ها از غربی، لیبرالیستی و اومانیستی به علوم انسانی اسلامی است و بس! اینقدر این موضوع مهم بوده که دشمنان بعد از انقلاب اولین شخصیت هایی که از ما گرفتن بزرگانی در حوزه ی علوم انسانی بود.. شهید مفتح، شهید مطهری، شهید بهشتی و در عراق شهید صدر از این جمله اند
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    59 15
    دانشگاههای ما فقط توزیع القاب به سبک قاجار می کنند جامعه شناس یا در خوش بینانه ترین حالت تکرار کننده حرفهای غربی ها
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    13 25
    غیر قابل انتشار یعنی عریان ترین حقایق درست می گم مشرق
    • US ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
      18 27
      فحش ندی نظراتت رو مشرق چاپ میکنه. مشرق تنها سایت در کل سایت های ایرانه که نظرات مخالفانش رو هم چاپ میکنه.
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
      3 0
      سلام...خسته نباشید...بیشتر مسؤلین همه ی ایات و روایات اولیاء اخص الهی و اولیاءالله را در مورد کافرین مشرکین فتنه گران و منافقین را بیشتر و کامل مطالعه و توجه نمایند و تعقل و تفکر نموده و عمل نمایند تا خسرالدنیا والاخره نشوند...
    • ع IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      3 0
      اقتصادکه عددورقمه غیرقابل چاپ گاهی غیراخلاقی ترین وعمدی ترین سقوط ها وچپه کردنها البته گاهی مواظبته گرفتارشکایت متشکاکی نشی یعنی مشرق بهت لطف کرده
    • احمد از بروجرد IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      5 0
      لعنت خدا بر دشمنان اهل بيت عصمت و طهارت اين آقا دين اهل بيتي و شيعي را نفهميده است و نخواهد فهميد لياقت ندارد كه بفهمد افتخار من نوعي اين است كه يكسال روز شماري مي كنيم براي محرم ابا عبدالله الحسين . جانم فداي حسين . جانم حسين جانم حسين جانم حسين جانم حسين اگه توان داشتم بجاي تمام مستحبات بعد از واجب نماز فقط شبانه روزي مي گفتم جانم حسين .
  • علی IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    54 11
    هر که با آل علی در افتاد ور افتاد ، امثال این آقا از ایادی شیطان هستند که با سخنان خود سعی میکنند نور حق را با دهانهایشان خاموش کنند غافل از اینکه به فرموده قرآن خداوند نورش را تکمیل خواهد کرد
  • سید IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    32 6
    آروغ روشنفکری از سر سیری زیاد و مثلاً اظهار نظر برای استشهار.
  • asdf IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    3 1
    سلام من خودم زیاد طرفدار این قشر روشنفکرا نیستم و اعتقاد دارم اصلا توی ایران درست شکل نگرفتن تبدیل شدن به یک مشت ادم غرغرو فقط اما خوبه که هر وقت سخنی میشنویم به قول حضرت علی به گوینده اش توجه نکنیم به حرفش توجه کنیم اولا که شما رفتید این مصاحبه رو قطعه قطعه کردید اوردید گذاشتید توی سایت تون، پس و پیشش رو هم بیارید تا حق مطلب ادا بشه دوم اینکه بعضی حرفا که زده اصلا نیازی به گفتن ایشون نداره خود من هم به عنوان یک فرد عامی میتونم توی قصه محرم نگاه کنم عزادارای هایی که پول های آنچنانی خرجش میشه حاجی بازاری هایی که بقیه سال اسکونت میگیرن ده شب اول محرم هیئت نذری میدن به وارد شدن فرهنگ غربی به عزاداری ها که ست لباس میزنن و ارایش محرم و... درست گفته از قضا چون امثال ماها بد عمل کردیم که عزا تبدیل شده به انفعال به قول حاج اقا ریاضت توی برنامه تا نیایش شبکه 5 که ظهرها پخش میکنه میگفت ما روی منبر همیشه نشستیم از گودی قتلگاه گفتیم اما نگفتیم امام حسین چطور توی 50 و خورده ای بقیه عمرشون زندگی کردن که اینجور برای خدا خودشون رو قربانی کردن؟؟؟ نگفتیم علی اکبر با اینکه آقازاده بودن اما یک قرون از نفوذ پدرشون استفاده نکردن و تا اخر عمر خودشون فعالیت اقتصادی داشتن نیمیگم چطور زینب کنار حسین سلوکی داره که بالای سر ایشون به خدا میگه خدا این قلبل رو از ما بپذیر اتفاقا درست گفته این بابا عزاداری های ما ما رو به انفعال روسونده بجای فعالیت و تحرک کجا شما توی جامعه اخلاق حسینی میبینید؟؟؟ کجا شما بقیه سال حسین دارید ؟؟؟ دروع نگفته بنده خدا مگه عزاداری ها الان دولتی نشده؟؟ مگه شهرداری به هیئت ها کمک نمیکنه؟؟/ مگه هنرمندا و سلبریتی ها نمیرن هیئت های مختلف عکاس میبرن دنبال خودشون؟؟؟ مگه بچه هامون نمیرن ارایشگاه تیپ بزنن برن هیئت؟؟؟ ماها چه چپ مون چه راستمون دچار افراط شدیم دچار تعصبیم اسم طرف که میشنویم میگیم این بابا خائن به اهلبیت و شهداست بابا حرفش رو بخون بفهم بعد نقد کن همینجوری کورکورانه که نمیشه اخه شما کافیه برید یک تحقیق مفصل بکنید روی کیفیت و کمیت هیئت ها و عزاداری های 10 سال اخیر تا ببنید چه بلایی داره سرمون میاد یاحق
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    26 6
    وقتی دانشکده های علوم سیاسی، شده جای یک عده پیر و پاتال کراوات زده بازنشسته میلیاردر کم سواد، همینه. نمیدونم کیا دارن از اینا حمایت میکنن، حتی سواد به روز هم ندارن.
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    22 4
    یل یاتار طوفان یاتار یاتماز حسینین پرچمی
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    7 1
    فارت چیه؟
  • SE ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    6 0
    این آنسانهای به زعم شما منفعل از عزاداری حسینی برای دفاع از کشور و اسلام با شور اشتیاق در میانه میدان دلاورانه سر میبازند و اسطوره میشوند و من و شمای عاشق شادیهای کودکانه دنیوی به آنان حسادت میورزیم و چون شهامت سرباختن که هیچ، حتی تحمل دوری از حریم امن و گرم خانه مان که به همت همین دلاوران حاصل شده است را هم نداریم در گوشه ای می نشینیم و مذبوحانه بر مکتب سربازی عاشورا که پرورنده این دلیر مردان است انقلت می آوریم. اف بر ما!
  • SE ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    23 4
    این بابا خودش رو هم نشناخته چه رسد به جامعه
  • سلامی IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    24 3
    نمی دانم چرا این قدر چپ و راست به مذهب شیعه انتقاد میشود در حالی که به مذهب وهابی داعشی که جهان را به جنگ کشانده هیچ انتقادی نمیشود؟
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    24 3
    اینا مشمول هرکه با ال علی درافتاد با سر تو دوزخ افتاد میشن و بنحوی نابود میشن . شر همشون کم
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    22 2
    لعنت الله علیه
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    23 2
    اولین موج حمله به مقدسات اسلامی از زمان محمد خاتمی کلید خورد ولی پس از شکست اصلاحطلبان این جریان سالوس مدتی سر در سوراخ خود برد .امروز یعنی در عهد جناب روحانی دومین موج هجمه ناجوانمردانه به باورهای دینی مردم آغاز شده است لذا رصد کردن خرده فرمایشات لیدرهای این جریان مرموز توسط اهل فکر بسیار ضروری است.
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
      0 3
      چرا نام رئییس دولت اصلاحات را آوردی؟ الان سایت مشرق توقیف می شود که - آهان داری به او فحش می دهی . بیار بیار که آزادی - در این نظام فحش به رقبا آزاد آزاد است . این قوم با این روحیه در روز قیامت محشور می شود
  • عبدالله IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    2 0
    سلام علیکم بنظرحقیرهمچنانکه دربعضی مقالها وسیتم زایی درحکومتی اسلام بعداز حاکمیت اسلام اصیل امیرالمومنین علی بن ابی طالب یعنی همین نظام وسیستم اسلامی خودمان درجزئیات ودر نگارش قانون وتصویب آن درسطوح مختلف ماکم کارکرده ایم ویااصلاکارنکرده ایم . همین بحث وجامعه شناسی غربی درروزنامه هاوقتی که به مباحث مقدس وآیینی پرداخته میشوداکثرمواقع بردلسوخته شیعه در ام القرای اسلامی نمک پاشیده میشود . یادمان نرفته که ولی امرمسلمین چندسال پیش اندیشمندان حوزه ودانشگاه رادعوت به کارونوآوری درعلوم انسانی ودرواقع دستورفرمودندتاحاصل دانشگاههای مادرعلوم انسانی برعلوم انسانی اسلامی مسلط شوندامادربعد انشائ قانون ماجرم هایی رامثل موردفوق شاهدیم ومثل این دردوره اصلاحات به وفورچنین گناهانی که چه بساارتداد وشرک وتوهین وتهمت درهمه ابعاددین وبخصوص شخصیتهای دینی بودندوهمزاداصلاحطلبی هم هست قانون ساکت است امادرهربعددین وخداپرستی ؛ ؛؛؛ نمادهای دین هدف هستند قانون شفاف وعادلانه وبازدارنده حلاحالاها کم است . مادردمیکشیم امادرقانون مطبوعات راه بازبازاست واین خطایی بزرگ است . هلوکاست حتی شبهه افکنی درآن فردحقوق اجتماعیش راازدست میدهد امااینجاهمین هاطرفدارقانون برعلیه انکارهلوکاست هستنداما مقدس ترین روزهای شیعه ؛ شخصیتهای شیعه وصدهاهدف ؛ سیبل این این دین ستیزان هستند . آنهاخودشان میداننددرقبال ضربه ای که مسزنند رفت وآمدی یکروزه برای جواب وخروج ازدرهای بازودرحقیقت دعوت به توهینی دیگرخارج میشوند . جامعه شیعی مامی اندیشد مقامات یاراضی اندویابی دردند وحق دارند . اگرمرضی ازآن نوع که دشمن اهل بیت داردپس این توهسنهابرای چیست ؟ نماینده ورییس جمهورومقاماتی حمله به خودراجرم تلقی کردندامابعضی به اهل بیت که میرسد لال میشوند. اینجاست که مامردم دوست داریم ازماپرسیده شود بااینهاچه بایدکرد . آیاحکومت حق نداردتوهین به مقدسات راممنوع ومرتکب آنراازحقوق اجتماعی محرومکندمگرتوبه کند ؟ دردمااینهاست راه مااینجاست .
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    2 7
    والله حرف های بدی نزده. شما الکی گنده اش می کنید
  • یاحسین ع US ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    3 1
    این ها شاید بهایی یا یهودی انوسی باشن . پرچم مولا حسین ع انشاءالله همیشه بالاست
  • عصبی DE ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    4 0
    این مَردَک وهمه ی ازایندست مَردَکها جامعه شناس نیستند بلکه جامه شناس هستند و انهم از نوع زیرپیراهن و زیرشلوارو جوراب و بقول معروف عرقگیر .استادی که این باشه و دانشگاهی هم که امثال این مترسکها داخلش درس بدهند را باید درو پیکرو دودمانش را گِل گرفت و فاتحه اش را هم خواند , درضمن بهر بی سروبی پائی که معلوم نیست ابشخورشان و توبره ی نشخوارشان را چه کسی و از چه موادو معجونی و درکجا تهیه شده استاد خطاب نکنیم که استاد خطاب نکرده متوهم هستند تا چه برسد به اینکه استادهم خطاب بشوند .
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    1 1
    دلیل شما رو برای بازتاب این اظهارات نمی‌فهمم...آن هم با این دفاعی که در ظاهر سخت و شدید اما در واقع کم جون و بی خاصیت! مشرق حس می کنم داری تبدیل میشی به یه «تابناک» دیگه.
  • احدی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    3 0
    وقتی رئیس جمهور ای مملکت قرآن را یکطرفه بسود برجام تفسیر میکنه از این چه انتظاری هست جناب شرق پیامهای ما که زیر سبیلی رد میشه ولی آخرتی هم هست
  • ناشناس IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    3 1
    این فرد اصلا در چه مقامی که بخواد درباره اعتقادات و مجالس مذهبی به خصوص محرم صحبت کند جا دارد به این بگوییم شما برو دوغت رو بنوش انشاالله ظور آقامون نزدیک باشه
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    0 4
    من با حرفهاش مخالفم ولی باید انصاف بدیم که در مورد کمیته حقیقت رو گفته . همه مون میدونیم همه اعضای کمیته پاک و مخلص نبودن. نمونه هاش رو میتونید راحت جستجو کنید.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    2 3
    راست میگه متاسفانه بعضی مداحان فقط برای پول کار میکنن
  • علی IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    1 0
    اگه مملکت ما از این تربیت شده های هیات استفاده میکرد اون وقت معلوم میشد این تربیت انفعالی نیست بلکه فعالترین و بانشاط ترین افراد هستند بعد میشد با تربیت شدگان دانشگاههای اینها مقایسه کرد
  • مهرداد IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    1 1
    فکوهی جون معلومه از کجا ناراحتی. چون ملت مومن و انقلابی ایران اسلامی یک کارهایی می کنند که با تئوری های غربی که احتمالا" در دانشگاه حفظ کرده ای مغایرت دارد. چشمت را بازترکن شاید غبار عقده ها کنار برود و صحیحتر بتوانی جامعه را تفسیر کنی. خدایا این دیگه به کدوم پروژه وصله؟
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    1 0
    از جریان اصلاحات و افراد منتصب به آن غیر از این مطالب گفتن تعجب دارد و الا این همان دنباله جریان روشنفکری دولت اصلاحات است که می گفتند ، جریان کربلا در ادامه انتقام جنگهای صدر اسلام است
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    0 0
    در روز قیامت امام حسین (ع) هم از شاکیان علیه سایت مشرق خواهد بود
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    2 0
    نگران نباشید این نیز بگذرد در زمان اصلاحات هجمه ها شدیدتر بود و پاسخشان را گرفتند امروز سعی کردند تجربه گذشته را دستمایه امروز قرار دهند ولی باز هم شکست می خورند . وعده الهی محقق خواهد شد .
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    3 0
    امام حسین ازت نگذره
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    2 0
    علی برکت الله از این احمق ها کم نداریم
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    0 0
    اقاانصافا شما به چه حقي به خود اجازه مي دهي در مورد فرزندان پاك اين ملت وسر سفره شهيدان به هذيان گويي بخاطر خوشايند ديگران افاضاتي داريد امام حسين بماند شماراچه به اظهار نظردرمورد ازادگان واحرار چون اباعبدالله وحماسه كربلا اقا بيشر فكر كن ازسرنوشت افرادمنحرف ونااشنا به تاريخ كربلا واحيانا مغرض درس بگير

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس