بازیگر - محو - محو - محو - محو - محو - محو - محو - محو

در برابر این رقم هزینه ۲۰ میلیاردی برگزاری جشنواره فیلم فجر شاید پول خرد به حساب آید و پر رنگ کردن آن اگر منجر به شفاف‌شدن حساب و کتاب سازمان سینمایی نشود، باعث دور شدن از اصل موضوع خواهد بود.

به گزارش مشرق؛ حال که وزیر ارشاد از شفاف‌سازی عملکرد وزارتخانه و سازمان‌های تابعه‌اش می‌گوید، بهتر است این شفافیت را از خبرسازترین بخش وزارت ارشاد، یعنی سازمان سینمایی آغاز کند؛ جایی که این روزها با انتشار خبر هزینه برگزاری جشنواره فیلم فجر، جنجال‌آفرین شده است. 
سیدعباس صالحی وزیر ارشاد در حاشیه دوسالانه مجسمه‌سازی تهران، در واکنش به سؤال‌های پیش‌آمده درباره بودجه برگزاری جشنواره فیلم فجر، بار دیگر بر اینکه شفافیت را یکی از سر فصل‌های فعالیتش در وزارت ارشاد قرار داده‌است، تأکید کرد و گفت: «مردم حقشان است در جریان بودجه‌ها و هزینه‌ها باشند و همین باعث می‌شود ما یک ناظر بیرونی در زمینه‌های فساد داشته باشیم تا هرگونه اشتباه احتمالی را کاهش دهیم.»
حال با توجه به اینکه وزیر ارشاد علم روشنگری و شفافیت را در دست گرفته است، می‌شود امیدوار بود که نسبت به برخی از فعالیت‌های چند سال اخیر در سازمان سینمایی نیز روشنگری صورت گیرد و به سؤال‌هایی که پیش‌آمده پاسخ داده شود. برای افکار عمومی قطعاً جالب خواهد بود که بدانند خانم بازیگری که سمت مشاور هنری جشنواره فیلم فجر را بر عهده داشته، چه مقدار دستمزد برای این کار دریافت کرده‌است. شنیده‌ها حاکی از پرداخت رقمی نزدیک به  ۴۰۰ میلیون تومان به این بازیگر می‌باشد که اگر این خبر صحت داشته باشد، باید دبیر جشنواره برای پرداخت چنین مبلغ نجومی پاسخگو باشد. همچنین هزینه برپایی غرفه سینمای ایران در بازار فیلم کن چقدر بوده و این مقدار نسبت به سال‌های قبل‌تر چه تفاوت‌هایی پیدا کرده است؟
هزینه ۲۰ میلیارد تومانی برگزاری جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر، توجه رسانه‌ها را به میزان هزینه‌کرد بودجه سازمان سینمایی معطوف کرده است. برپایی جشنواره‌هایی مانند فیلم فجر، تنها بخشی از عملکرد سالانه سازمان سینمایی است و همین یک بخش را می‌توان آغازی برای شفاف‌سازی کلیت فعالیت‌های این سازمان در سال‌های اخیر برشمرد. بررسی خلاصه بودجه سال ۹۶ نشان می‌دهد عملکرد سازمان سینمایی در سال ۹۴ هزینه‌ای بیش از ۹۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان داشته است. مقایسه این رقم با مبلغ مصوب ۱۰۶ میلیارد تومانی نشان می‌دهد سازمان بالای ۹۰ درصد از بودجه مصوبش را هزینه کرده است. این در حالی است که بودجه مصوب سازمان در سال ۹۵، بیش از ۱۵۱ میلیارد تومان بوده‌است و برآورد بودجه سال ۹۶ سازمان نیز بیش از ۲۰۱ میلیارد تومان است. بودجه‌های سال‌های ۹۲ و ۹۳ این سازمان نیز به ترتیب بیش از ۹۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیارد تومان است؛ یعنی از سال ۹۲ تا سال ۹۶، در بازه‌ای چهار ساله سازمان سینمایی بیش از ۶۵۵ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته است.

در برابر این رقم هزینه ۲۰ میلیاردی برگزاری جشنواره فیلم فجر شاید پول خرد به حساب آید و پر رنگ کردن آن اگر منجر به شفاف‌شدن حساب و کتاب سازمان سینمایی نشود، باعث دور شدن از اصل موضوع خواهد بود. آیا سازمان سینمایی می‌خواهد درباره هزینه‌ای که بابت اکران فیلم‌های جشنواره فجر در فرانسه که قرار بود با همکاری کارمند سابق رایزنی فرهنگی کشورمان انجام شود و با اعتراض تهیه‌کنندگان روبه‌رو شد، اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد یا اینکه برای برگزاری برنامه‌ای مشابه در کانادا با همکاری آقای «الف» چقدر پرداخت کرده است؟ می‌شود پرسید که عملکرد مالی زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی چگونه بوده که با توجه به قانون معافیت مالیاتی مؤسسات فرهنگی و هنری، برای برخی از این مؤسسات مالیات‌های میلیاردی آمده است؟ سازمان سینمایی در طول مدیریت حجت‌الله ایوبی و محمد مهدی حیدریان چه مقدار بودجه دریافت کرده‌ و چه خروجی‌ای داشته‌است؟ قطعاً مالیات‌دهنده‌های ایرانی و شهروندانی که در درآمد نفتی کشور به عنوان یک تبعه ایران سهیم هستند، تمایل دارند بدانند ریز هزینه‌کرد سازمان چگونه بوده است و چرا برخی از قراردادهای سازمان با افرادی خاص بسته شده‌است، در صورتی که صلاحیت آنها در انجام کار چندان مورد تأیید نیست!

سیدعباس صالحی در مقام وزیر ارشاد باید در مقابل وزارتخانه‌اش به عنوان یک پرسشگر متعهد و در برابر افکار عمومی در مقام یک پاسخ‌دهنده مسئول، ظاهر شود تا شعار شفافیت رنگ عمل نیز به خود بگیرد.
منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    19 0
    خدا به سفره انقلاب برکت بده
  • حسینی راد IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    19 0
    خیلی ممنون از اقتصادی مقاومتی که دولت مردان اجرا می کنند. هزینه های یک جشنواره بیشتر از بودجه عمرانی یک استان می باشد چرا !!!!!! خدا بخیر بگذراند
  • AU ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    21 1
    این اعداد و ارقام به سبک اقتصادهای قوی زمانی معنی پیدا می کند که جامعه از یک رفاه نسبی بهرمند باشد و طبقه متوسط اکثریت جامعه را تشکیل دهد.
  • فیلمی ها IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    15 0
    اینهم از مافیای ضد انقلابی سینمای ایران!!!!
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    0 0
    اسلام ناب محمدی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس