بارزانی

مسعود بارزانی با تکیه‌بر حمایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی که بارها به‌طور مستقیم از این‌همه پرسی و استقلال اقلیم خودمختار کردستان عراق حمایت کرده‌اند سعی در به وجود آوردن یک خلأ امنیتی در منطقه دارد.

سرویس جهان مشرق - باوجود مخالفت‌های جدی کشورهای عراق، ایران، ترکیه و دیگر کشورهای بین‌المللی و نادیده گرفتن اعتراضات گروه‌های مهم مخالف رفراندوم کردستان عراق ،  مسعود بارزانی همه‌پرسی استقلال کردستان عراق و تجزیه این اقلیم از خاک عراق را برگزار کرد که این اقدام در اولین گام، می‌تواند اداره اقلیم خودمختار کردستان عراق را به خطر بیندازد و همه دستاوردهای سیاسی ، اقتصادی و دیپلماتیک آن را با بحران روبرو کرده یا به‌طور کامل از بین ببرد و این اقلیم کردی را در گردابی از  بحران‌های اقتصادی و حتی سیاسی فرو برود.

بارزانی با تکیه‌بر حمایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی که بارها به‌طور مستقیم از این‌همه پرسی و استقلال اقلیم خودمختار کردستان عراق حمایت کرده‌اند سعی در به وجود آوردن یک خلأ امنیتی در منطقه بخصوص مرزهای عراق ، ایران ، ترکیه و سوریه را دارد. البته باید به این مسئله هم اشاره کرد که دولت آمریکا باهدف ایجاد کمربند یا کریدور کردی از مرز ایران تا مرز سوریه که به سواحل دریای مدیترانه دسترسی دارد ، کوشش می‌کند تا انتقال نفت "رایگان"  کردستان عراق برای رژیم صهیونیستی را آسان‌تر نموده و برای مدتی طولانی تضمین نماید.

مسعود بارزانی در مصاحبه با واشنگتن‌پست در ژانویه ۲۰۱۷ و در حاشیه اجلاس داووس اعلام کرد : «استقلال کردستان عراق یک شانس بزرگ برای ایالات‌متحده آمریکا و دولت کنونی آن است.» این مصاحبه نشان‌دهنده رابطه نزدیک دولت آمریکا با کردهای جدایی‌طلب کردستان عراق است.

با در نظر گرفتن این واقعیت که ترکیه ۲۰-۱۵ میلیون جمعیت کرد دارد؛ می‌توان نتیجه گرفت که ترک‌ها استقلال کردستان عراق را برای خود  یک تهدید بزرگ و یک چالش امنیتی ارزیابی می‌کنند که ممکن است که این کشور را نه‌تنها به سمت ناامنی در مرزها ،بلکه حتی در راستای یک جنگ تمام‌عیار قومی در داخل قرار دهد.

مانور ارتش ترکیه که از ۱۸ سپتامبر یعنی قبل از برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق در نزدیکی‌های گذرگاه هابور در استان شیرناک آغاز شد، اخطاری به مسعود بارزانی و حکومت خودمختار اقلیم کردستان عراق بود. بنعلی یلدیریم نخست‌وزیر ترکیه نیز از عزم  قاطع ترکیه برای پاسخ  به  هرگونه اقدامی که  امنیت ملی کشورش را به خطر بیندازد خبر داد .

 کشور ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان پس از برگزاری  همه‌پرسی استقلال کردستان عراق  از خطرات و عواقبی که این مسئله می‌تواند در مرزهای این کشور و منطقه ایجاد بکند به‌شدت در هراس هستند و از خلأ امنیتی که بعد از به روی کار آمدن یک حکومت مستقل کُرد تحت حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی در مرزهای ترکیه شکل خواهد گرفت به‌سختی بیمناکند.

 ترکیه با داشتن ۱۵-۲۰ میلیون جمعیت کُرد همواره درگیر مبارزه با گروهای مسلح کرد بوده و از تجزیه عراق بیشترین ضرر را خواهد دید ؛زیرا کردها که با نظارت و حمایت مستقیم آمریکا و رژیم صهیونیستی آموزش‌دیده و تجهیز شده‌اند با شدت وتوان بیشتری در عملیات خرابکارانه در خاک ترکیه شرکت خواهند کرد و با الهام جستن از اقلیم خودمختار عراق، سعی خواهند کرد در مرزهای کشورهای همسایه و بخصوص ترکیه مشکلات و خلأهای امنیتی پیچیده و جدیدی ایجاد نمایند. این مشکلات با حضور و حمایت نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر قدس و آمریکا شکل بسیار پیچیده و جدیدی به خود خواهد گرفت.

از طرف دیگر طرح ایده "کردستان بزرگ"  و ارائه نقشه‌ای از آن توسط رسانه‌های کردی ،  بیانگر اهداف لابی‌های صهیونیستی در جهت برهم زدن نظم و امنیت منطقه خلیج‌فارس وبوجود آوردن چالش‌های امنیتی جدید در منطقه بخصوص برای کشورهای همسایه عراق است.فلذا عراق به‌عنوان یک کشور بزرگ برای حفظ  تمامیت ارضی و استقلال و امنیت خود هرگز راضی به تجزیه خاک خود نخواهد شد.

ترکیه با برگزاری مانور نظامی در مرزهای خود با کشور عراق سعی در نشان دادن آمادگی و قدرت نظامی خود به اقلیم خودمختار کردستان عراق و شخص بارزانی دارد و مشارکت نیروهای نظامی عراقی در این مانور نظامی به همراه کشور ترکیه  بیانگر اتفاق‌نظر و اتحاد این دو کشور در جهت مبارزه با هرگونه تجزیه‌طلبی و به وجود آوردن چالش‌های جدید امنیتی در مرزهای عراق و ترکیه است.

البته طبیعی است که تمامی کشورهای منطقه و همسایه کشور عراق از بر هم خوردن امنیت و ثبات منطقه و ناامنی در مرزهای خود احساس نگرانی شدید داشته باشند و تمام سعی و تلاش خود را در جهت جلوگیری از وقوع یک چالش جدید امنیتی به خرج دهند. لیکن ترکیه با برگزاری مانور مشترک با نیروهای نظامی عراق ازیک‌طرف حمایت همه‌جانبه خود از استقلال کشور عراق و از طرفی دیگر هم سویی منافع و چالش‌های مشترک امنیتی خود با این کشور را نشان می‌دهد.

ترکیه قصد دارد  با به نمایش گذاشتن حضور نظامی خود در مرزهای عراق و با برگزاری مانورهای  نظامی که نیروهای عراقی هم در آن شرکت دارند نقشی تأثیرگذار و پررنگ از خود در مسائل منطقه بخصوص مسائل کشور عراق نشان دهد. حضور نیروهای نظامی عراقی به همراه نیروهای ترکیه در خاک عراق هم اهداف و خواسته‌های امنیتی ، سیاسی و استراتژیک ترکیه را در کشور عراق و حتی در قبال مسائل اقلیم خودمختار کردستان عراق برآورده می‌کند و هم امکان واکنش سریع به اقدامات خرابکارانه کردی را برای این کشور مهیا می‌نماید.

بنابراین حضور نظامی ترکیه در مرزهای عراق بیانگر نگرانی‌ها و چالش‌های امنیتی ترکیه در قبال پیکارجویان مسلح کرد است که ممکن است با طرح ایده استقلال کردها به یک مشکل و چالش بزرگ برای کشور ترکیه در آینده‌ای نه‌چندان دور تبدیل گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    9 25
    هیچ غلطی نمیتونید بکنید.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
      27 4
      بله!بارزانی هیچ غلطی نمی تونه بکنه
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    7 9
    این آمار 15-20 میلیون از کجا اومد ؟ تو انتخابات مجلس ترکیه که تمامی اقلیتها به حزب دموکراتیک خلق رای داده بودن ، میزان رای 13% بود . حالا با جمعیت ۷۹٬۴۶۳٬۶۶۳ حساب کنین !
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
      3 5
      حالا چرا ناراحتی؟ نکنه خودتو باختی؟؟
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    15 3
    مطمئن باشی اکه کشور جعلی شکل بگیره و آمریکا و اسرائیل اونجا پایگاه بزنه ایران هم در امان نخواهد بود
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    16 1
    متاسفانه غرب با تحریک حس قومیتی و نژادی از پتانسیل کردها جهت پیشبرد اهداف تجزیه طلبانه خود استفاده کرده و میکنند
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    24 3
    مرگ بر بارزانی مزدور
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    26 5
    بارزانی تا همین دیروز التماس ایران را می کرد الان اسرائیل قولش زده
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    8 3
    از خشم انصارالله بترسید و فتنه نکنید
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
    7 3
    مرگ بر تجزیه طلب
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    6 1
    مرگ بر بارزانی نوکر اسرائیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس