کد خبر 782368
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰
ترامپ علیه ایران

رسانه‌های آمریکایی جزئیاتی از راهبرد جدید دولت این کشور در قبال ایران اعلام کرده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا روز ۲۰ مهرماه تصمیم جدید خود در قبال توافق هسته‌ای ایران را اعلام خواهد کرد.

به گزارش مشرق، وبگاه شبکه خبری بلومبرگ روز چهارشنبه جزئیاتی از سیاست جدید دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» علیه ایران منتشر کرده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از صدور اولین تأییدیه درباره پایبندی ایران به «برجام» در ماه آوریل اعلام کرد به چند نهاد دولتی دستور انجام بررسی‌هایی بین‌سازمانی جهت تعیین سیاست کلی این کشور در خصوص ایران را داده است.

مقام‌های دولت ترامپ در آن زمان گفتند راهبرد آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران به عنوان بخشی از نتایج این بررسی‌ها تعیین خواهد شد. 

بلومبرگ به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شده ترامپ ماه گذشته قبل از آغاز هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهبرد جدید واشنگتن در قبال ایران را تأیید کرد. 

منابع مورد استناد بلومبرگ گفته‌اند که راهبرد جدید نوعی رویکرد تهاجمی برای مقابله با «تهدیدهای ایران» در سراسر جهان و استفاده از تهدیدهای ترامپ به عنوان اهرم فشار برای جلب حمایت متحدان آمریکا جهت تغییر مفاد این توافق را شامل خواهد شد. 

مطابق این ادعا، یکی از محورهای اصلی راهبرد جدید ترامپ در قبال ایران را اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی تشکیل می‌دهد. 

طرح جدید به علاوه مقابله با شبکه‌های ایران در داخل آمریکایی لاتین، برنامه موشکی این کشور، مسائل حقوق بشر و حمایت ایران از گروه‌هایی مانند حزب‌الله را شامل خواهد شد.

دو مقام اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با بلومبرگ مدعی شده‌اند یکی از بخش‌های این راهبرد که اعلام نخواهد شد، افزایش فعالیت‌های اطلاعاتی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های مورد حمایت ایران مانند حزب‌الله در منطقه خاورمیانه را شامل می‌شود. 

مطابق این ادعا، «مایک پامپئو»، رئیس سیا از همین حالا اختیارات جدیدی برای مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در نظر گرفته تا آنها بتوانند مأموران اطلاعاتی ایران را رصد کرده و علیه آنها عملیات انجام دهند. این برنامه‌ها شامل برخی عملیات‌های روان‌شناختی مانند انتقال پول‌ به حساب‌های مخفیانه مأموران ایرانی می‌شود؛ چنین اقدامی ممکن است باعث ایجاد این برداشت شود که این مأموران در حال همکاری با کشورهای خارجی هستند. 

بلومبرگ مدعی شده باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دور دوم ریاست‌ جمهوری‌اش بخش زیادی از این برنامه‌ها را متوقف کرد، اما پامپئو آنها را برگردانده است. 

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده ترامپ احتمالاً روز 12 اکتبر (20 مهر) تصمیم خود در قبال برجام را اعلام می‌کند. وی در این سخنرانی برجام را خلاف منافع امنیت ملی ایالات متحده توصیف می‌کند تا تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت برجام به کنگره محول شود.

دولت ترامپ به موجب قوانین داخلی آمریکا موظف است هر 90 روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره ارائه کند. موعد گزارش جدیدی که دولت ترامپ بایستی ارائه بدهد، 15 اکتبر (23مهرماه) است.

گزارش‌های متعددی حاکی است که رئیس‌جمهور آمریکا در این گزارش از صدور تأییدیه برجام برای ایران خودداری خواهد کرد. 

اما «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد چندی پیش در یک سخنرانی گفت که عدم تأیید ترامپ به معنی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران نیست و این کنگره است که نظر نهایی را در این خصوص اعلام خواهد کرد. 

طبق قوانین داخلی آمریکا، در صورتی که دولت این کشور از صدور چنین تأییدیه‌ای خودداری کند، کنگره 60روز برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن تحریم‌هایی علیه ایران که به موجب برجام رفع شده‌اند فرصت خواهد داشت. 

رأی کنگره به بازگشت تحریم‌ها به معنی خروج عملی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس