کد خبر 782205
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
نیکلاس مادورو

رئیس جمهوری ونزوئلا برای دیدار با ولادیمیر پوتین به مسکو سفر می‌کند.

 به گزارش مشرق، روزنامه «نیزاویسمایا گازیتا» درتحلیلی می نویسد: "نیکلاس مادورو" رئیس جمهوری ونزوئلا امروز، 4 اکتبر به روسیه سفر می کند تا در مباحثات اجلاس «هفته انرژی روسیه -2017» شرکت کند. واقعا هم کشور بزرگی مانند ونزوئلا که دارای ذخایر انرژی فراوانی است، چرا نباید در بالاترین سطح در این اجلاس شرکت داشته باشد.

البته حضور در این اجلاس، تنها بهانه رسمی سفر رئیس جمهوری ونزوئلا به روسیه است و هدف غیررسمی این سفر، در واقع مذاکرات دوجانبه با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه است. مادورو مایل است شخصا یکبار دیگر متقاعد شود که کاخ کرملین پشت شریک راهبردی خود در آمریکای لاتین را در رویارویی با آمریکا خالی نخواهد گذاشت.

روسیه ونزوئلا را از شر اعمال فشار آمریکا نجات می‌دهد

روسیه با تمام توان خویش در حال کمک به ونزوئلا برای مقابله با مشکلات پیش روی این کشور در جهان است. مثالهای زیادی برای اثبات این مسئله وجود دارد، از جمله اینکه همین چند روز قبل "آنتون سیلوانوف" وزیر دارایی روسیه اعلام کرد که مقامات کاراکاس از رهبران روسیه خواسته اند تا در نحوه بازپرداخت بدهیهای ونزوئلا تجدیدنظر کنند. به گفته وی، دولت روسیه سعی خواهد کرد در کوتاهترین زمان ممکن، احتمالا تا پایان سال جاری، این درخواست را برآورده سازد و مسکو احتمالا در چارچوب باشگاه پاریس اقدام خواهد نمود.

صحبت بر سر وامی به ارزش 2،8 میلیارد دلار است که موعد بازپرداخت آن در همین ماه اکتبر بسر می رسد. البته این تنها سر یک کوه یخی عظیم است. بر اساس برخی اطلاعات، بدهی ونزوئلا به روسیه 8،8 میلیارد دلار است. در حالیکه کرملین امید زیادی به بازپرداخت آن ندارد.

ونزوئلا یکی از خریداران تسلیحات نظامی روسیه است

اصل ماجرا به دوران ریاست جمهوری "هوگو چاوز" بازمی گردد که روابط بسیار گرمی با روسیه داشت و بارها به مسکو سفر کرده بود. چاوز به روسیه به چشم حامی کشورهای فقیر در برابر استبداد ایالات متحده نگاه می کرد. دولت ونزوئلا در آن زمان یکی از بزرگترین خریداران سلاحهای روسی بود. در زمان او قراردادهای زیادی در زمینه فروش تسلیحات نظامی مدرن، هواپیما، بالگرد و تانک به ونزوئلا امضاء شد. از آن زمان تاکنون بدهیهای سنگینی بخشیده شده و این خط مشی از سوی مادورو، جانشین چاوز نیز دنبال شده است. او بطور مرتب با پوتین تماس تلفنی برقرار کرده و به تازگی از او قول گرفته تا چندین هزار تن گندم  برای ونزوئلا که در وضعیت دشواری بسر می برد، ارسال شود.

ونزوئلا یکی از مهمترین خریداران سلاحهای روسی است. در سال 2005 قرارداد فروش تسلیحات نظامی به ارزش 4،4 میلیارد دلار بین دو کشور امضاء شد. از طرف دیگر روسیه به انرژی خام ونزوئلا علاقه مند است و شرکت «راس نفت» روسیه فعالانه در زمینه استخراج حوزه های نفتی این کشور مشارکت داشته و در طرحهای بزرگ این کشور سرمایه گذاری قابل توجهی کرده است.  

روسیه در واقع از منافع ژئوپلیتیکی خود در ونزوئلا دفاع می‌کند

برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که روسیه با بخشیدن وامهای قدیمی و ارائه اعتبارات مالی جدید، در واقع از ورشکستگی دولت مادورو، جلوگیری کرده است. البته این نظریه صددرصد هم درست نیست و امروزه کمتر کشوری در جهان، برای حمایت از کشور دیگری، به اعتبار خود در عرصه بین المللی آسیب می رساند. در واقع روسیه با حمایت مالی از دولت ونزوئلا، منافع ژئوپلیتیکی خاص خود را دنبال می کند و به این کشور به چشم جبهه مهمی در رویارویی با آمریکا نگاه می کند.   

واضح است که روسیه قصد ندارد از منافع خود در ونزوئلا صرف نظر کند، مگر آنکه مخالفان کاراکاس خواستار آن شوند و در شرایط کنونی آنها هنوز برای رسیدن به قدرت ضعیف هستند، ولی این وضعیت ممکن است بطور اساسی تغییر کند. برای اینکه روسیه مواضع خویش در ونزوئلا را از دست ندهد، مقامات مسکو هم باید مانند مقامات پکن، از هم اکنون سعی کنند با مخالفان در این کشور ارتباط برقرار کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس