کد خبر 781593
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲
نتانیاهو

مشاور سابق امنیت ملی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از واشنگتن خواست که به جای لغو برجام، آن را حفظ کند.

 به گزارش مشرق، «اوزی آراد» مشاور امنیت ملی سابق «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از واشنگتن خواست که به جای لغو یا تضعیف برجام، آن را حفظ کند.

پایگاه المانتیور گزارش کرد، آراد روز دوشنبه (دیروز) تصریح کرد: «موضع من در راستای حفظ توافق و تقویت توافق است».

وی طی درخواستی در مراسمی به میزبانی «جی استریت» لابی صهیونیست‌ها در آمریکا از اعضای کنگره و دولت «دونالد ترامپ» خواست که با همپیمانان خود در خصوص آنچه که ممکن است بعد از منقضی شدن برجام بعد از یک دهه به وجود بیاید، گفت‌وگو و همکاری کنند.

آراد که در بین سالهای 2009 تا 2011 بعنوان مشاور امنیت ملی نتانیاهو فعالیت داشته است، تصریح کرد: «لغو این توافق، یک گزینه واقعی نیست. این اقدام (لغو برجام) در واقع موجودیت چیزی را که به وجود آمده است را از بین می‌برد و چیزی را جایگزین آن نمی‌کند».

سخنرانی این هفته مشاور سابق امنیت ملی نتانیاهو در واقع در آستانه ضرب‌الاجل 15 اکتبر ایراد شده است که در آن تاریخ ترامپ می‌بایست گزارش خود درباره پایبندی ایران به برجام را به کنگره ارائه کند.

برخی نشانه‌ها حاکی از آن  است که رئیس‌جمهور آمریکا قصد ندارد در گزارش 15 اکتبر، پایبندی ایران به برجام را تأیید کند و اگر ترامپ چنین کاری کند، کنگره 60 روز زمان دارد تا درباره وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران که طبق برجام لغو شده بود، تصمیم‌گیری کند.

یکی از مقامات کاخ سفید روز دوشنبه به المانیتور گفت: «دولت به شدت معتقد است که این توافق برای آمریکا بد است. به ویژه آنکه مفاد بازرسی ناکافی مربوط به «بند غروب» و عدم پوشش مجموعه کامل فعالیت‌های بد ایران موجب شده است که این توافق اساساً دچار نقص باشد».

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با المانیتور گفت: «دولت ترامپ کاملاً به رسیدگی به مجموع تهدیدات ایران و فعالیت‌های اهریمنی این کشور متعهد است و به دنبال ایجاد یک تغییر در رفتار رژیم ایران می‌باشد».

وی ادامه داد: «قرار بود برجام در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌الملل نقش داشته باشد و رژیم ایران هر اقدامی که در قدرت دارد را برای تضعیف صلح و امنیت انجام می‌دهد».

با اینحال مشاور سابق امنیت ملی نتانیاهو که به مدت دو دهه در موساد نیز فعالیت داشته است می‌گوید که توافق هسته‌ای 2015 میان ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه،‌چین بعلاوه آلمان) مزایای ملموس روشنی برای اسرائیل و امنیت جامعه بین‌الملل دارد و ایران نیز تاکنون به مفاد سخت آن احترام گذاشته است.

وی ضمن اشاره به اینکه از جانب خود و نه رژیم صهیونیستی حرف می‌زند، گفت: «ایران آن چیزهایی را که متعهد به حذف آن بود را حذف کرده است. این کشور موجودی‌های (مربوط به برنامه هسته‌ای) خود را کاهش داد، برخی سانتریفیوژهای خود را برچید، مسیر پلوتونیوم را حذف کرد و برای انجام چنین اقداماتی، پیشروی و پیشرفت را متوقف کرد و پیشرفت به سوی تسلیحات هسته‌ای را متوقف کرد. این ملموس و خوب است».

این مقام سابق صهیونیستی تصریح کرد: «توافق همچنین یک عمارت قانونی از معیارها، اهداف، مقصودها، ضوابط را به وجود آورد که حفظ آن سودمند است. در حال حاضر، اگر آن را دور بیاندازید، پوچ خواهید بود».

در حال تکمیل....

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس