کد خبر 781337
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
جانسون

رهبران تجاری و شماری از نمایندگان حزب محافظه‌کار در واکنش به اظهارات اخیر بوریس جانسون در رابطه با برکناری ترزا می و تبیین خطوط قرمز برگزیت خواستار استعفای جانسون از وزارت خارجه شدند.

 به گزارش مشرق، 'آدام مارشال' مدیرکل اتاق بازرگانی انگلیس طی اظهاراتی بوریس جانسون را به ایجاد بی‌ثباتی در کابینه و تأثیر منفی آن بر شرایط اقتصادی متهم کرد.


وی گفت که شرکت‌های تجاری در انگلیس برخلاف اظهارات جانسون، خواهان خروج تدریجی 3 ساله از اتحادیه اروپا هستند تا با شرایط پسابرگزیت خود را وفق دهند.


در همین حال رسانه‌های انگلیسی می‌گویند برخی نمایندگان حزب محافظه‌کار با ارسال پیامک به بوریس جانسون خواستار کناره‌گیری وی از مقام وزارت شدند.


بوریس جانسون در گفت‌وگو با نشریه انگلیسی 'سان' که روز گذشته منتشر شد به تشریح دیدگاه خود در رابطه با خطوط قرمز خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پرداخت.


وی گفته بود که حداکثر دوره خروج تدریجی انگلیس از اتحادیه اروپا از 2 سال تجاوز نخواهد کرد، انگلیس نبایستی قوانین جدید اتحادیه اروپا در طول دوره خروج از اتحادیه اروپا را به اجرا بگذارد، این کشور هزینه‌ای را برای دسترسی به بازار مشترک اتحادیه اروپا پرداخت نمی‌کند و انگلیس زیر بار قوانین مبهم برای دسترسی به بازار مشترک اتحادیه اروپا نمی‌رود.


وزیر خارجه انگلیس در حالی این گفت‌وگو را با نشریه سان صورت داد که پیشتر به دلیل انتشار یادداشتی در رابطه با راهبرد خروج از اتحادیه اروپا در روزنامه دیلی تلگراف از سوی هم‌حزبی‌هایش موردانتقاد قرارگرفته بود.


این یادداشت پیش از سخنرانی ترزا می نخست‌وزیر انگلیس در فلورانس ایتالیا در رابطه با تشریح راهبرد دولت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا باهدف خروج از بن‌بست مذاکرات برگزیت منتشر شد.


در همین حال روزنامه ساندی‌تایمز روز گذشته در گزارشی نوشته بود: بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس بر این باور است که ترزا می یک سال دیگر از داونینگ استریت کنار خواهد رفت.


این نشریه انگلیسی افزود: نزدیکان به بوریس جانسون هشدار داده‌اند که حامیان مالی حزب محافظه‌کار به دلیل ضعف مدیریت ترزا می، درصدد قطع حمایت خود از این حزب هستند. این مساله سبب خواهد شد تا شکاف میان محافظه‌کاران آشکارتر شود.


ساندی‌تایمز ادامه داد: یکی از اعضاء پارلمانی حزب محافظه‌کار می‌گوید اگر ترزا می از رهبری حزب کنار نرود، کابینه او کودتا خواهند کرد.


این نشریه انگلیسی به نقل از وی افزود: من تغییر رفتار در میان نمایندگان و حامیان مالی حزب محافظه‌کار را احساس کرده‌ام. آن‌هایی که جولای گذشته اعلام می‌کردند ترزا می ‌بایستی تا سال 2019 بر مسند قدرت باقی بماند اکنون می‌گویند که او توانایی مدیریت کشور را ندارد.


با این حال روزنامه گاردین امروز (دوشنبه) در گزارشی با اشاره به افزایش انتقادها از بوریس جانسون و اصرار بر کناره‌گیری وی از قدرت نوشت: یک عضو کابینه دولت می‌گوید: 'بوریس جانسون هیچ حمایتی را در میان نمایندگان حزب محافظه‌کار ندارد.'


آنا سوبری یک نماینده حزب محافظه‌کار نیز با انتشار پیامی در صفحه توییترش نوشت: بوریس جانسون یا بایستی بزرگ شود، یا کرسی وزارت را ترک کند. نمایندگان از جروبحث میان اعضاء کابینه در رابطه با برگزیت خسته شده‌اند و منشأ این اتفاقات را بوریس جانسون می‌دانند.


منتقدین بوریس جانسون می‌گویند که او تلاش می‌کند جا پای خود را برای رهبری حزب محافظه‌کار محکم کند؛ بااین‌حال طرفداران برگزیت ادعا می‌کنند که او صرفاً به بیان دیدگاهش برای اجرای رأی مردم به خروج از اتحادیه اروپا پرداخته است.


ترزا می نخست‌وزیر انگلیس تاکنون نسبت به اظهارات وزیر خارجه‌اش موضع منفی اتخاذ نکرده و تأکید دارد که 'اعضاء کابینه‌اش با یکدیگر متحد هستند.'


ناظران، واکنش نخست‌وزیر انگلیس را به ضعف مدیریتی وی نسبت داده و عنوان می‌کنند که او به دنبال ناکامی حزب محافظه‌کار در انتخابات سراسری ماه می‌گذشته، از جایگاه باثباتی برخوردار نیست.


بوریس جانسون و ترزا می قرار است در جریان کنفرانس سراسری حزب محافظه کار که از روز گذشته در منچستر گشایش یافت سخنرانی کنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس