کد خبر 781170
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
پرچم آمریکا و اسرائیل

سردبیر روزنامه تهران تایمز بابیان اینکه اگر همه پرسی اقلیم کردستان زودتراتفاق می افتاد شاید دیگر نیازی به ایجاد بحران بین قطر وکشورهای حاشیه خلیج فارس نبود،گفت: بحران قطر یک موضوع فرعی بود.

 به گزارش مشرق، محمد قادری، سردبیر روزنامه تهران تایمز در نشست «بررسی بحران قطر» در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه با بیان اینکه برای بررسی بحران قطر باید به عقب و به سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ بازگشت، اظهار داشت: نقطه مشترک بین تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس مقابله این کشورها با بهار عربی بود.

وی با اشاره به حمایت های قطر از جریان های اخوانی افزود: جریان اخوان به طور مستقیم از طریق قطر حمایت می شد و بعد از مدتی، براساس اطلاعات روشن، قطر شروع به حمایت و پشتیبانی از گروهک تروریستی داعش کرد.

سردبیر روزنامه تهران تایمز ادامه داد: در ابتدا به نظر می رسید که گروه های معارض در سوریه با یکدیگر اشتراک نظر دارند، اما کمی دقت نشان می داد که پشت پرده این سرگروه های جریان معارضه در عراق و سوریه الزاما از یک منبع تغذیه سیاسی و ایدئولوژیک نمی شوند.

قادری با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی و آمریکا نتوانستند در سوریه به اهدافی که در ابتدا برنامه ریزی کرده بودند دست یابند، تصریح کرد: بازی و رفتار موثر ایران با همراهی حزب الله لبنان در منطقه جلوی پیش روی گروه های تروریستی را گرفت.

وی با اشاره به هدف گذاری مشترک برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مقابله با خطر بیداری اسلامی با پشتیبانی فکری و اطلاعاتی موساد، سیا و MI۶ ، عنوان کرد: ایجاد بحران های منطقه با هدف جلوگیری از دومینوی بیداری اسلامی و الگوبرداری از انقلاب جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت تا در کشورهایی که می توانند با ایجاد بحران جلوی بیداری اسلامی را بگیرند یا مانند مصر بر موج انقلاب سوار شده و اهداف خود را پیش برند.

قادری با بیان اینکه عملیات های نصر طراحی های صورت گرفته برای مقابله با بیداری اسلامی را برهم زد، گفت: در عملیات هایی که علیه گروه های تروریسی در عراق و سوریه صورت گرفت این گروه ها متلاشی و برخی از فرماندهان گروهک های تروریستی به هلاکت رسیدند. در نتیجه ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی به این جمع بندی رسیدند که رسیدن به اهدافی که پیش بینی کرده بودند، دور از دسترس است.

قادری در ادامه همچنین طرح موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق را نیز یکی از گزاره های جایگرین پس از عدم موفقیت این کشورها در رسیدن به اهدافشان در ایجاد بحران در منطقه دانست.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تغییر سیاست های این کشور در خاورمیانه به آمدن ترامپ اظهار داشت: ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی خود نطق های آتشینی علیه عربستان داشت و ملک سلمان و محمد بن سلمان بعد از روی کار آمدن ترامپ احساس خطر می کردند و نگران از دست دادن موقعیت خود به عنوان ژاندارم منطقه بودند، به همین دلیل وارد معامله با آمریکا شدند.

سردبیر تهران تایمز ادامه داد: با وجود نطق های انتخاباتی، ترامپ در اولین سفر خود به عربستان رفت و در کنفرانس ریاض شرکت کرد و پس از این اتفاقات کارشناسان تصور نمی کردند که بلافاصله اختلاف بین کشورهای عربی و قطر رخ دهد.

قادری با بیان اینکه در شورای همکاری کشورهای خلیج فارس همواره مواضع ضد ایرانی بُلد می شد، عنوان کرد: اساسا به خاطر تحت الشعاع قرار نگرفتن ویترین ضدایرانی، این شورا در بیانیه های خود به سراغ موارد تفرقه افکن نمی روند، اما نشست ریاض این بازی را بر هم زد.

وی همچنین پر رنگ بودن عصبیت قومی و اختلافات قبیله ای بین اعراب حاشیه خلیج فارس را از موارد اختلاف بین این کشورها بیان کرد.

قادری با اشاره به اینکه افکار عمومی دیگر به این نتیجه رسیده بود که داعش یک گروه تروریستی است و باید با آن مقابله شود، گفت: در این مقطع کشورهای حاشیه خلیج فارس به این نتیجه رسیدند که مقطع کنونی زمان مناسبی است تا مقصری پیدا کرده و بار گناه اتفاقات این چند ساله را به گردن یک کشور بیندازند.

قادری افزود:  با توجه به بسترهایی که قطری ها در این مدت برای اخوان المسلمین فراهم کرده بودند، به لحاظ تاریخی و بازه زمانی شرایط محیابود تا امارات و عربستان، قطر را به عنوان مقصر جلوه دهند و خود را از حمایت از تروریست ها مبرا کنند.

وی با اشاره به بازی هوشمندانه انگلیسی ها در منطقه اظهار داشت: انگلیس همواره به دنبال ایجاد موازنه در بین جریان های منطقه بوده است و هیچگاه اجازه برتری یافتن گروهی بر گروه دیگر را نمی دهد، هرگاه یک جریان سیاسی در منطقه رو به رشد بود انگلیس آن را متوقف کرده است.

سردبیر تهران تایمز با اشاره به اتفاقات و واکنش های کشورهای مختلف بعد از بحران قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: ترکیه بعد از این بحران در کنار قطر ایستاد و با شکستن تحریم های اقتصادی از این کشور حمایت کرد.

قادری همچنین با تاکید بر بازی موثر و رفتار ایران در بحران قطر عنوان کرد: ایران با رفتار خود اجازه نداد آن نیت شومی که آمریکا به دنبال آن بود اتفاق بیفتد، البته این حمایت ایران از قطر به معنای فراموشی خباثت قطری ها نیست، اما اکنون منافع اینگونه اقتضاء می کند.

وی با اشاره به شروط کشورهای عربی برای قطر تاکید کرد: این کشورها با بیان این شروط به دنبال از بین بردن ساختارهای قدرت قطر بودند و در شروط خود مواردی از جمله قطع رابطه با ایران و حزب الله، تعطیلی شبکه الجزیره و خروج نیروهای نظامی ترکیه را بیان کردند.

قادری همچنین به نقش شبکه الجزیره در شکل دهی به افکار عمومی در جهان عرب اشاره کرد و ساختار این شبکه را مطابق با شبکه انگلیسی بی بی سی دانست.

قادری در ادامه تصریح کرد که برخورد این کشورها با قطر برخوردی حذفی نبود بلکه ترفندی بود تا جلوی عرض اندام قطر در مقابل عربستان سعودی و امارات را بگیرد.

وی ایجاد بحران قطر را در راستای سناریوی کلان آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تجزیه منطقه دانست و تاکید کرد: رفتن به سراغ قطر با هدف ضربه به ترکیه و باج گیری از اردوغان صورت گرفت.

سردبیر روزنامه تهران تایمز با بیان اینکه اگر همه پرسی اقلیم کردستان زودتر اتفاق می افتاد شاید دیگر نیازی به ایجاد بحران بین قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس نبود، گفت: جدایی اقلیم کردستان عراق از دولت مرکزی بغداد بیشترین ضربه را به ترکیه می زند، ترکیه ۱۱ استان کردنشین دارد و از دیر باز اختلافات مرزی بر سر این استان ها وجود داشته است.

قادری با اشاره به ارتباطات بارزانی و موساد از گذشته های دور تصریح کرد: با جدایی اقلیم کردستان از عراق، این منطقه به حیاط خلوت رژیم صهیونیستی تبدیل می شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بحران قطر یک موضوع فرعی بود، گفت: رژیم امنیتی منطقه چنین سناریویی را نوشته بود و با توجه به نتیجه ندادن سناریوی اول برای تجزیه منطقه، به سراغ قطر رفتند، شاید اگر زودتر همه پرسی اقلیم کردستان اتفاق افتاده بود، به سراغ قطر نمی رفتند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    1 1
    تا زماني كه نژادپرستي و عدم اجراي مفاد قانون اساسي در مورد اقوام يك كشور توسط دولتهاي منطقه ادامه داشته باشد تجزيه و بحران امري حتميست ، اسراييل و امريكا فقط دارند چوب رو هيزم ندانم كاري مسيولان دولتهاي نژادپرست ميريزند
  • DE ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    2 0
    اين برنامه جديدي نيست ، اولين بار كه نقشه تجزيه منطقه بخصوص ايران منتشر شد درست همزمان با انقلاب ايران بود ، در ان زمان يك جنايتكار صهيونيست و كثيف بنام برنارد لوئيز اين نقشه را منتشر كرد كه در ان ايران به چند كشور تجزيه شده بود ان نا اراميهاي برخي استانها هم در همين راستا بود برنارد لوئيز صهيونيست و جنايتكار معتقد است بسياري از كشورها مورد تجاوز ديگر اقوام قرار گرفته اند و قوم فاتح توانسته فرهنگ خود را بر قوم مغلوب تحميل كند و فرهنگ انها را نابود كند تنها كشوري كه مورد حملات زيادي در تاريخ خود شده و فرهنگ و زبان خود را حفظ كرده ايران است و اين به اين جهت است كه فرهنگ ايران فرهنگ برتر بوده و قوم فاتح بوده كه مغلوب فرهنگ ايران شده به همين جهت از بين بردن فرهنگ ايران امكان پذير نيست تنها چاره ايران تجزيه كردن است تا همه چيز ايران از بين برود اين نقشه تجزيه ايران را اولين بار در سالهاي ١٩٧٩- ١٩٨٠ منتشر كرده و مسلما از ساليان قبل تر در فكر و صدد اينكار بودند كه در اين سالها انرا منتشر كردند من خود در كتاب خاطرات يك ديپلمات انگل استان خواندم كه اين انگل نوشته بود در زماني كه انقلاب ايران صورت گرفت ما اميد فراوان داشتيم كه ايران تجزيه شود و متاسفانه نشد نام اين انگل را بخاطر ندارم بنا بر اين هدف نهائي تجزيه متطقه ايران است كه خوشبختانه با هوشيار مسؤولان و مردم و سپاه اين ارزوي شوم را بگور خواهند برد مرگ بر برنارد لوئيز كفتار نود و نه ساله خبيث،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس