کد خبر 781016
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۴
تیلرسون - بارزانی

سخنگوی رئیس منطقه کردستان عراق اعلام کرد که مردم این منطقه از بیانیه وزیر خارجه آمریکا در مورد همه پرسی در این منطقه ناامید شده اند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری روداو، دفتر مسعود بارزانی روز یکشنبه نگرانی خود را از بیانیه ای که در آن وزیر خارجه آمریکا گفته بود کشورش همه پرسی جدایی کردستان عراق را به رسمیت نمی شناسد، ابراز و اعلام کرد: مردم کردستان که پیوسته و با اشتیاق از آمریکا، بویژه اخیرا و در مبارزه این کشور با داعش و صدام حمایت کرده اند، از بیانیه روز جمعه رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور به شدت ناامید شده اند.

این ابراز نگرانی پس از آن صورت گرفت که در بیانیه روز جمعه تیلرسون تصریح شد که رأی گیری و نتایج آن در کردستان عراق مشروعیت ندارند و آمریکا همچنان از عراق متحد، فدرال، دموکراتیک و مرفه، حمایت می کند. در این بیانیه تیلرسون تصریح کرده بود که آرمان ثبات و رفاه در منطقه کردستان از طریق اقدامات یکجانبه مانند این همه پرسی تحقق پیدا نمی کند.

در پاسخ به بیانیه تیلرسون دفتر ریاست منطقه کردستان عراق اعلام کرده است: در بین تمامی کشورهای جهان، حداقل آمریکا باید به تصمیم کردها در زمینه استقلال - که از سوی 92 درصد رای دهندگان در یک همه پرسی  آزاد، شفاف و مسالمت آمیز در روز 25 سپتامبر اعلام شد - احترام بگذارد و از آن قدردانی کند.

در این بیانیه که با امضای سخنگوی دفتر ریاست منطقه کرستان عراق منتشر شده، همچنین آمده است: گرچه ما از درخواست آمریکا برای پاسخ غیر خشونت آمیز به همه پرسی قدردانی می کنیم، اما نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری، رفتار مغایر با قانون اساسی و غیرقانونی بغداد را که از سال 2005 و پس از تصویب قانون اساسی تا کنون همواره ادامه داشته است، متوقف نکرده اند.

در این بیانیه ابراز امیدواری شده که آمریکا در روزهای آینده، مجددا موضع خود را ارزیابی کرده و از آرمان های مشروع مردم منطقه کردستان حمایت کند و در مذاکرات میان اربیل و بغداد مشارکت نماید.

در این همچنین بیانیه ضمن تاکید بر اینکه پارلمان کردستان عراق همه پرسی را تأیید کرده، ادعا شده است که بر اساس مفاد قانون اساسی عراق این همه پرسی مجاز بوده و امکان تعیین سرنوشت را که در منشور ملل متحد و حداقل دو کنوانسیون بین المللی پس از آن مطرح شده، در اختیار مردم کردستان قرار داده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    38 9
    همه اینها بازی است. خود بارزانی نظر واقعی آمریکا را می داند و آمریکا هم به خاطر اینکه همه پرسی سوریه را قبول نکرد الان هم نمیتواند بر همه پرسی کردستان ظاهرا صحه بگذارد زیرا که خود را زیر سوال می برد. به زودی همه این بازیها نتیجه اش معلوم می شود. این بازی مانند بازی اروپا و آمریکا بر سر برجام است که اروپایی ها طوری صحبت می کنند که انگار دوست ایران هستند و تمایل دارند که مشکلات حل بشود و آمریکا هم مخالفت می کنند. به نوعی بازی بازپرس بد و بازپرس خوب را برای ایران بازی می کنند و ناامیدان از خدا و امیدواران به غرب دنبال این بازی می روند. البته بعضی در این میان بحث امید و ناامیدی را اصلا کار ندارند بلکه واقعا نقشه سوء آنها شکست ایران در مقابل غرب است.
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      14 7
      اینکه هر چیزی به آمریکا رای بدید نشون میده فاقد توان تحلیل هستید
  • محمود IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    88 50
    این بارزانی عجب خریه این کردای بیچاره رو ببین که دارن با طناب چه نفهمی دارن میرن ته چاه
  • ا IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    55 48
    همش فیلمه. بارزانی عددی نیست که بتونه بدون اجازه ی امریکا حتی آب بخوره. احمق تر و نادان تر از این حرفاست. علت اصلی مخالفت ظاهری امریکا اینه که نمیخواد با ایران و ترکیه و عراق در بیفته
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    41 17
    مرجعیت زنده باد کردستان پاینده باد
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    13 7
    یعنی این شخص بقدری کند ذهن هست که نمیدونه برای استقلال یک منطقه سوای تایید بین المللی و امکانات باید از کل مردم ان کشور نظر گیری شود نه نظر ان بخش
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    16 2
    اسراییل راضیه امریکا راضی نیست می شه باور کرد؟ماجرای گربه نره و روباه مکار خاطرتون هست
  • مهدی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    11 22
    امریکا مخالفت کرد چونکه قدرت رویارویی با سه کشور ایران ترکیه وعراق رو نداره درضمن روابط خوبش رو باکشورهای عراق وترکیه قربانی تجزیه طلبان غیرقابل اعتماد وحامی تروریسم نخواهد کرد
  • مهدی IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    10 1
    امریکا مخالفت کرد چونکه قدرت رویارویی با سه کشور ایران ترکیه وعراق رو نداره درضمن روابط خوبش رو باکشورهای عراق وترکیه قربانی تجزیه طلبان غیرقابل اعتماد وحامی تروریسم نخواهد کرد
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    34 0
    کردستان عراق بیشترین سهم نفتی بصره که متعلق به مردم جنوب کشور است را میبرد و جالب این جاست علاوه بر این بودجه که دولت مرکزی به اونها میده خودشون هم نفت میفروشند و دلاری به دولت مرکزی نمیدند ولی با این وجود فضای رسانه ای رو پر از مظلومیت نمایی خودشون کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس