کد خبر 780991
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۴
البغدادی

از آخرین باری که صدای ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در یک پیام صوتی شنیده شد، 11 ماه می گذرد (نیمه آبان 1395).

به گزارش مشرق، روزنامه خراسان در یادداشتی از سید رضا قزوینی غرابی نوشت:

از آخرین باری که صدای ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در یک پیام صوتی شنیده شد، 11 ماه می گذرد (نیمه آبان 1395). هر چند بعد از آن نامه ای با مهر و امضای او در تاریخ دوم اردیبهشت امسال منتشر شد اما همین غیبت طولانی و ادعای روسیه مبنی بر هدف قرار دادن و کشته شدن او در سوریه که توسط برخی منابع ایرانی و مصری نیز تأیید شد، باعث شد گمانه ها درباره درستی خبر مرگ او قوت بگیرد.

با وجود این که مقامات وزارت دفاع آمریکا و برخی مقامات امنیتی عراق از زنده بودن وی سخن گفتند و با این که مدرک قابل اثباتی برای زنده بودن او وجود  ندارد اما رسانه های منطقه به خصوص رسانه های عراقی در اقداماتی که نشان از جنگ روانی علیه این گروه تروریستی داشت تلاش خود را به کار بستند تا نشان دهند با مرگ البغدادی اختلافات عمیقی در گروه وی رخ داده است و تسویه حساب های خونینی اتفاق افتاده، اخباری که هیچ کدام قابل تأیید نبود.

در هر صورت در مقطعی که داعش در بدترین شرایط از زمان تأسیس به اصطلاح خلافت خود به سر می برد، اقدام به پخش فایل صوتی طولانی مدت 46 دقیقه ای از البغدادی کرد تا بلکه بتواند بخشی از اوضاع داخلی متلاطم در مناطق تحت کنترل خود را سامان ببخشد.داعش که در اوج قدرت خود در سال 2014 حدود 40 درصد از خاک عراق را تصرف کرده بود موصل، مرکز خود را از دست داده و اکنون تنها دو درصد کشور را در شرایطی بسیار سخت تحت اشغال دارد  و بسیار محتمل به نظر می رسد که تا پایان سال جاری میلادی عملا پرونده نظامی این گروه در عراق بسته شود.

علاوه بر این شکست های سخت و میدانی داعش از ارتش سوریه و همپیمانان آن و نیروهای کرد همپیمان آمریکا باعث شده است که عملا بخشی از دیرالزور و رقه در اختیار آن باشد و بعید نیست در سال 2018 شاهد پایان حضوراین گروه در خاک سوریه باشیم.همین وضعیت بحرانی باعث بازگشت و جدایی تعداد زیادی از اعضای این گروه شده است به گونه ای که سرمقاله " النبأ " هفته نامه عرب زبان داعش در یکی از شماره های گذشته خود به صراحت از این قبیل افراد انتقاد کرده بود.

اکنون در این شرایط، البغدادی با انتشار یک سخنرانی که مورد تأیید مقامات آمریکایی قرار گرفته است، در مدت 46 دقیقه با یادآوری دستاوردهای دولت خودخوانده اش و تحریک سربازان و هواداران خود، به آن ها امید می دهد و آنان را به پایداری فرامی خواند، حتی اگر این امید و تشویق با تکیه بر احادیث و آیات مربوط به جهاد و حور العین باشد.البغدادی با این که چند جا از عراق و یمن می گوید اما همچنان تمرکزش بر سوریه است؛ موضوعی که نشان می دهد در اختیار داشتن زمین برای این گروه تا چه اندازه اهمیت دارد و اعتبار بخش است.

البغدادی در پایان ضمن تحریک سربازان و هواداران خود (الجنود و الانصار) از آن ها می خواهد در هر جا که هستند شعله جنگ را برافروزند. علاوه بر این ، وی مراکز رسانه ای و تبلیغاتی و اماکن متعلق به جنگ فکری دشمنان داعش را به عنوان اهداف این گروه معرفی می کند.دعاهای استفاده شده توسط البغدادی در لابه لای سخنرانی و پایان آن نیز نشان دهنده وجود لایه های نگرانی و ناامیدی در درون وی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    16 0
    خدا لعنت کند این فریبکار بزرگ را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس