لبنان عاشورا - کراپ‌شده

ضاحیه بیروت امسال نیز علی رغم افزایش تهدیدات امنیتی و خطر حملات انتقام جویانه تروریسم داعشی، همچون سال های گذشته سیاه پوش شد.

سرویس جهان مشرق - با فرا رسیدن ماه محرم، جنوب بیروت سراسر سیاه پوش می شود؛ اینجا «ضاحیه» است، جایی که به شیعیانش و حزب الله و مقاومت اش معروف است.

از بالکن ها و پشت بام های منازل پرچم های سیاه با نوشته های «یا حسین» و «هیهات منا الذلة» آویزان است. مردم ضاحیه همه از کوچک و بزرگ در عزای سید جوانان اهل بیت سیاه پوش شدند.

با آغاز مراسم عاشورایی، مردم ضاحیه سفره های نذری را به عشق امام حسین در منازل خود می اندازند و در مسیرهای عمومی بین عابران پخش می کنند، به خصوص «حلیم» که یک پای ثابت این نذری هاست.

مراسم عاشورا تنها به ضاحیه محدود نمی شود، نشانه های محرم را در جای جای «بیروت» نیز می توان دید، امسال نیز همچون سال های گذشته جنبش «امل» مراسمی را به این مناسبت در تعدادی از حسینیه ها و تکایایی مناطق مختلف بیروت مانند برج البراجنة، محله های السلم، المریجة، اللیلکی، معوض، بئر العبد، حارة حریک، الشیاح، الغبیری، الاوزاعی، بئرحسن، الجناح، المصیطبة، زقاق البلاط، برج ابو حیدر برگزار می کند.

حزب الله نیز به عادت سال های گذشته مراسم عاشورا را در مناطق متعددی از ضاحیه و بیروت از جمله «مجتمع سید الشهدا» در محله «الرویس» برگزار می کند و این جدای از مراسم سوگواری است که در بسیاری از منازل برگزار می شود.

اتخاذ تدابیر خاص امنیتی

امسال نیز هشدارهای امنیتی مانع از این نشد که مردم با عزت و کرامت لبنان شعائر حسینی را بر پا دارند و وفاداری خود را به امامشان ثابت کنند؛ امامی که به مردم نشان داد، چگونه در مقابل ظلم بایستند و نشان داد که خون بر شمشیر پیروز است.

حتی تشدید خطرهای امنیتی و دو چندان شدن تهدیدات تروریستی امسال نیز نتوانست، مانع برپایی شعائر حسینی شود و این حضور را کم رنگ کند. محرم امسال تنها به فاصله چند روز بعد از پیروزی های بزرگ رزمندگان مقاومت، جوانانی برخاسته از دل همین مردم، بر تروریسم تکفیری داعش، بر ضاحیه نزول اجلال کرد و این احتمال افزایش خطرهای امنیتی و تهدیدات تروریستی را دو چندان می کرد.

مسئولیت برقراری امنیت بر دوش همین جوانان است که نشان مقاومت حسینی را بر سینه و سلاح حزب الله را در دست دارند. مثل سال های قبل اجرای تدابیر امنیتی در ضاحیه با هماهنگی دو جنبش حزب الله و امل و هماهنگی با نیروهای امنیتی و ارتش لبنان از روز اول محرم آغاز شده و در روز عاشورا به اوج خود می رسد.

برای تامین بیش از پیش امنیت سوگواران، امسال مسیرها و خیابان ها و چهار راه های اصلی ضاحیه زیر نظر دوربین های امنیتی حزب الله است. در یک جمله باید گفت، همه چیز تحت کنترل است.

طبیعی است با نزدیک شدن به روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و به اوج رسیدن مراسم سوگواری و مشارکت های عزاداران حسینی در آنها از صبح روز پنج شنبه تدابیر امنیتی بیش از پیش افزایش یابد و برای اینکه کوچکترین حرکت مشکوکی از نظر دور نماند، یگان های مهندسی و سگ های پلیس لبنان به جمع نیروهای تامین کننده امنیت مراسم در این روزها افزوده می شوند.

در ضاحیه کسی نیست که نداند، تهدیدهای امنیتی امسال بزرگتر و بیشتر از سال های قبل است، به خصوص که تروریست های تکفیری داعشی در ارتفاعات شرق لبنان متحمل شکست های بزرگی شده اند و این انگیزه آنها برای دست زدن به عملیات های انتقام جویانه را دو چندان خواهد کرد. اما اینها موانعی نیست که عاشقان حسین را از حضور در سوگش بازدارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    2 17
    اگه قراره حزب الله یگان سگ داشته باشه باید از سگ های تغییر ژنتیکی شده و عقیم استفاده کنه(به عنوان یک سلاح نباید بتونن تکثیرش کنن).....ژن های دید در شب گربه را میتوان بهشون انتقال داد.....امکانات و ازمایشگاهش را اونای که ادعا میکنن باید جلوی تراریخته را گرفت باید داشته باشن وگرنه تا حالا زر مفت میزدن.....
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      4 1
      خسته نباشی دانشمند
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
      0 0
      سلامت باشی.....دانشمند منظورش اینه که اگه میخواهی جلوی تراریخته را بگیری باید تو این علم استاد باشی وگرنه از کجا میخواهی بفهمی.....ایجاد نقشه ژنتیک انواع و اقسام جک و جونورها با ابداع روش های سریع ،دقیق و مقرون به صرفه....پایگاه ارشیوی فوق سری نگهداری این دادهها.....
  • US ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    22 2
    حزب‌الله عشق است.
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    6 6
    یارو رو دستش تتو داره.
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    4 6
    با مذاکره حلش کن. جنگ خوب نیست. برید ببینید دشمن چی میخواد هرچی خواست بگید چشم . جنگ نمیشه
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      1 0
      نظراتو تحریف نکن مگه با دعش توافق نکریدید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس