خبرویژه

یک روزنامه آمریکایی نوشت ترامپ باید از همه‌پرسی (تجزیه) کردستان عراق حمایت کند.

به گزارش مشرق، «کیهان» در ویژه های خود نوشت:

این روزنامه در تحلیلی نوشت: همه‌پرسی در کردستان عراق، شانسی برای ترامپ است. هیچ کس به اندازه ترامپ بردن را دوست ندارد؛ در منطقه خاورمیانه هیچ کمبودی از کنشگران بازنده وجود ندارد، اما هرکس که سودای کسب پیروزی دارد، باید پا به میدان شرط‌بندی در موضوع دولت مستقل کرد بگذارد. آنها متحدی وفادار هستند.


این روزنامه آمریکایی نوشت: شکی نیست که خاورمیانه وضع آشفته‌ای دارد؛ برای باثبات کردن حقیقی این منطقه، نیازمند هستیم که داعش را شکست داده، جایگزینی برای رژیم بشار اسد در سوریه بیابیم و مانع از پیشروی ایران که هنوز هم برای تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای، تهدید می‌کند، شویم،‌اما بهترین روش برای نابودی وضعیت تاریک کنونی، هوشیاری و درک و نه قدرت نظامی است و دولت مستقل کرد نشانه امید جهان است. با دولت مستقل، کردها می‌توانند به متحدی ارزشمندتر و سازنده‌تر علیه افراطی‌گری تبدیل شوند. این مهم در (دایره) منافع آمریکا قرار می‌گیرد، اما مسئله مهم آن است که، این موضوع تحقق ارزش‌های آمریکایی نیز هست.


این یکی از دلائلی است که اسرائیل از حقوق کردها برای خوداتکایی ملی حمایت کرده است.


نیویورک تایمز با اشاره به حمله حدود ۳۰ سال شیمیایی رژیم بعث صدام (دیکتاتور سابق عراق که مورد حمایت آمریکا بود) علیه مردم اقلیم کردستان نوشت: آنها اکنون، به عنوان یک ملت دوباره متولد شده، ایستاده‌اند و در حال آغاز تمرین امید بخش دموکراسی هستند. ما مسئولیت اخلاقی داریم تا از خروجی این (همه‌پرسی) حمایت کنیم. اقلیم کردستان می‌خواهد ارزش‌های لیبرال ما را در آغوش بکشد.


این روزنامه آمریکایی نوشت: اکنون آمریکا با تصمیمی بزرگ مواجه است. ترامپ این شانس را دارد تا رهبری آمریکا را نشان دهد و ارزش‌های آمریکایی را ارتقا بخشیده و یک متحد آمریکا (دولت کرد) را تقویت کند. اسرائیل نیز از حمایت ترامپ از (همه‌پرسی) کردها استقبال خواهد کرد و اگر این امر هوشمندانه مدیریت شود، دولت‌های عملگرای عرب همچون مصر، عربستان سعودی، اردن و امارات نیز به شرطی که کردستان بتواند به عنوان سدی در برابر ایران بیایستد، از این مسیر پیروی خواهند کرد.


نیویورک تایمز تصریح کرد: اگر بخواهیم برای ثبات کامل منطقه و نیز محو افراط‌گرایی اسلامی و یا خوشحالی جمعی تهران، آنکارا و بغداد دست روی دست بگذاریم، برای همیشه پشیمان می‌مانیم.


همزمان ترنت فرانک نماینده کنگره آمریکا در شبکه‌های اجتماعی نوشت: ما از کردها حمایت می‌کنیم چرا که آنها نشان دادند که هم‌پیمان ایران و ترکیه نیستند و فقط هم‌پیمان آمریکا هستند.


اخیراً برخی نمایندگان پارلمان انگلیس نیز از همه‌پرسی تجزیه‌ کردستان عراق حمایت کردند. برنارد کوشنر وزیر خارجه پیشین فرانسه و از عناصر صهیونیست نیز جزو حامیان و تحریک‌کنندگان مسعود بارزانی در تجزیه‌طلبی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
    1 3
    لعنت به اردوغان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس