کد خبر 777992
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
بی اعتنایی کشورهای به آمریکا

۱۱ کشور عضو پیمان شراکت ترانس پسفیک که سال گذشته و با حضور آمریکا شکل گرفت در حال نزدیک شدن به امضای یک قرارداد جامع تجارت آزاد بدون حضور آمریکا هستند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، سال گذشته میلادی 11 کشور جهان به همراه آمریکا پیمان شراکت آزاد ترانس پسفیک را امضا کردند.


با روی کار آمدن ترامپ، آمریکا که خود یکی از بنیانگذاران این پیمان بود، به طور یکطرفه از آن خارج شد و تلاش‌های دیگر کشورها نظیر ژاپن برای منصرف کردن کاخ سفید و نگه داشتن آمریکا در این پیمان بی‌نتیجه ماند.

یک منبع آگاه اعلام کرد: 11 کشور باقیمانده در این پیمان روز گذشته مذاکراتی را انجام دادند که به نظر می‌رسد در حال نزدیک شدن به یک پیمان تجارت آزاد جامع در غیاب آمریکا هستند.

این پیمان در اصل با هدف حذف کردن موانع تجارت بین این 12 کشور شکل گرفت اما با خروج آمریکا در ماه ژانویه سال جاری از این پیمان، اجرای آن عملاً مسکوت ماند.

نمایندگان این 11 کشور طی دو روز در توکیوی ژاپن دورهم جمع شدند تا بتوانند علی‌رغم خروج آمریکا یک پیمان شراکت مجدداً و بدون حضور آمریکا شکل دهند.

در اجلاسی که در این دو روز برگزار شد اعضای این پیمان توافق کردند تا ماه آینده میلادی نیز در ژاپن تشکیل جلسه داده و بر یک پیمان تجارت آزاد توافق کنند.

کازویوشی اموموتو دبیر این اجلاس به خبرنگاران گفت:‌ در اجلاس کنونی پیشرفت‌های خوبی حاصل شد.

قرار است در حاشیه اجلاس کشورهای عضو همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در ویتنام، کشورهای عضو شراکت ترانس پسفیک نیز با یکدیگر دیدار کنند.

هموموتو ادامه داد: همه کشورها در تلاش هستند تا در اجلاس آتی به بهترین نتیجه ممکن دست یابیم. ژاپن در تلاش است علی‌رغم خروج آمریکا به تجارت آزاد با 11 کشور عضو اشتراک ترانس پسفیک ادامه داده و در مقابل سیاست‌های حمایت‌گرانه کاخ سفید، بایستد.

این کشور همچنین امیدوار است که کاخ سفید در سیاست «اولویت با منافع آمریکا» خود تجدیدنظر کند.

هموموتو ادامه داد:‌ ایده اصلی در مذاکرات این است که ما می‌خواهیم هرچه زودتر آمریکا به این پیمان بازگشته و عملاً پیمان شراکت ترانس پسفیک اصلی اجرا شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس