کد خبر 777653
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰
بوفه مدرسه

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: عرضه مواد خوراکی ناسالم و کم ارزش که استانداردهای لازم را نداشته باشد، در بوفه مدارس ممنوع است.

به گزارش مشرق، دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به اهمیت نوع مواد غذایی که در بوفه مدارس عرضه می شود، افزود: همین امر منجر به تدوین دستوالعمل پایگاه تغذیه سالم مدارس شد که در سال ۹۳ به امضای وزیران آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید و به تمام مدارس کشور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: طبق این تفاهم نامه، مواد خوراکی سالم و با ارزش به موادی گفته می شود که ضمن تأمین حدود ۵۰۰ تا ۳۰۰ کالری از انرژی مورد نیاز دانش آموزان، به عنوان میان وعده، مطابق با استانداردهای بهداشتی تهیه و با دارا بودن شرایط بهداشتی در پایگاه تغذیه سالم به دانش آموزان عرضه و فروخته شود.

عبداللهی تصریح کرد: مواد غذایی عرضه شده در بوفه های مدارس باید دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، علامت استاندارد، نام و نشان کارخانه، تاریخ تولید و انقضای معتبر، ترکیبات تشکیل دهنده، ارزش غذایی و دارای پوشش سالم و تمیز باشند و به تایید کارشناسان تغذیه در معاونت های بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور رسیده باشند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: خرما، انواع مغزها (بادام زمینی، بادام، بادام هندی، فندق، پسته) کشمش، نخودچی، توت خشک، انجیر خشک، انواع ماست، انواع پنیر (پاستوریزه و استریلیزه)، میوه سالم شسته شده و ضدعفونی شده در بسته بندی های یک نفره وکیوم شده از جمله مواد غذایی سالم برای عرضه در بوفه مدارس هستند.

عبداللهی اضافه کرد: انواع میوه خشک، نوشیدنی ها همچون انواع شیر، دوغ بدون گاز، انواع آبمیوه طبیعی، آب معدنی، بیسکویت، کیک و کلوچه، بیسکویت ساده و سبوس دار و بدون کرم، کیک وکلوچه ترجیحا از نوع غنی شده و تهیه شده با روغن حاوی اسید چرب با ترانس زیر ۵ درصد، انواع آش، انواع سوپ، لوبیا، عدس پخته، حلیم، شله زرد، سمنو و فرنی به شرطی که بهداشتی و سالم تهیه و عرضه شوند از دیگر مواد غذایی سالم برای عرضه در بوفه مدارس هستند.

وی به مواد غذایی ممنوعه در بوفه مدارس اشاره و گفت: عرضه مواد غذایی همچون انواع پفک، اسنک، نوشابه های گازدار و ماءالشعیر، آدامس، شکلات، پاستیل، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، چیپس، انواع لواشک و آلو و آلوچه (غیر بهداشتی) در بوفه های مدارس، ممنوع است .

عبداللهی به والدین و دانش آموزان توصیه کرد که میان وعده برای زنگ های تفریح را از خانه همراه خود بیاورند چرا که سالم تر هستند به عنوان مثال میوه، شیر و لقمه سالم مثل نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و پنیر و خیارسبز، نان و پنیر گوجه فرنگی و نان و کره و عسل از مناسب ترین میان وعده ها برای دانش آموزان محسوب می شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس