موگرینی نمایه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی خود، نشست کمیسیون مشترک برجام را «رک و صریح» توصیف کرد و گفت «همه» موافق بودند که طرف‌ها به تعهداتشان عمل کرده‌اند.

به گزارش مشرق، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی خود، نشست کمیسیون مشترک برجام را «رک و صریح» توصیف کرد و گفت «همه» موافق بودند که طرف‌ها به تعهداتشان عمل کرده‌اند. این روایت عجیب این شائبه را ایجاد کرده که گویا مقامات ایران در این نشست هیچ اعتراضی به نقض فاحش برجام توسط آمریکا نداشته است!


دومین نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ به ریاست فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نیویورک برگزار شد. در این جلسه هر چند که به گفته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، موارد نقض برجام و کوتاهی‌های آمریکا از اجرای تعهداتش توسط تیم ایرانی مطرح شد، اما موگرینی در بیانیه پایانی خود، نشست کمیسیون مشترک برجام را «رک و صریح» توصیف کرد و گفت «همه» موافق بودند که طرف‌ها به تعهداتشان عمل کرده‌اند.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده است که همه اعضا- از جمله ایران- موافق بودند که همه طرف ها- از جمله آمریکا- به تعهداتشان عمل کرده اند!


درباره اظهارات موگرینی دو نکته قابل تأمل وجود دارد.


اول اینکه اظهارنظر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این شائبه را ایجاد می‌کند که ظاهرا اظهارات دولتمردان کشورمان درخصوص تذکر به عهدشکنی آمریکا در نشست کمیسیون مشترک- با عرض پوزش – خلاف واقعیت بوده و گویا اینگونه اظهارات صرفا مصرف داخلی داشته و با این هدف صورت می‌گیرد که از حجم انتقادات افکار عمومی درخصوص انفعال دولت ایران در مقابل عهدشکنی آمریکا بکاهد.
دوم اینکه، این شائبه وقتی جدی‌تر می‌شود که می‌بینیم بعد از اظهارات عجیب موگرینی، هیچکدام از اعضای دستگاه دیپلماسی ایران به آن واکنش نشان نمی‌دهند. در صورتیکه انتظار افکار عمومی این است که درباره اینگونه اظهارات از طرف مقامات کشورمان روشنگری شود.
تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچکدام از مقامات ارشد دولت و مدیران دستگاه دیپلماسی، اظهارات موگرینی را تکذیب نکرده‌اند.


ادعای ایجاد شکاف میان اروپا و آمریکا


برخی از مقامات ارشد دولت و روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات در ماه‌های اخیر با جنجال رسانه‌ای تلاش کردند تا اینگونه القاء کنند که به واسطه برجام میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شده است.این در حالی است که کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ تاکنون نه‌تنها به‌ هیچ‌ عنوان اعتراض ایران نسبت به نقض برجام از سوی آمریکا را نپذیرفته‌اند، بلکه صریحاً از تحریم‌های ضدایرانی هم حمایت کرده‌اند. برای نمونه، «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان-بهمن ۹۵- در اظهارنظری گستاخانه از رویکرد آمریکا در قبال ایران حمایت کرده و تحریم‌های جدید تصویب شده علیه تهران از طرف واشنگتن را قابل درک ارزیابی کرد.

کمیسیون مشترک برجام نیز تاکنون حداقل در سه جلسه، شکایت ایران درخصوص نقض برجام از سوی آمریکا را وارد ندانسته و مدعی شده است که آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل کرده است.این گروه به‌خوبی می‌دانند که علت اصلی دستاورد تقریباً هیچ برجام، عهدشکنی آمریکا و لغو نشدن تحریم‌ها و در نهایت ترس بانک‌ها و مؤسسات اروپایی از عواقب همکاری اقتصادی با ایران و واهمه از جریمه‌های سنگین وزارت خزانه‌داری آمریکاست، اما باز هم با اصرار بر استمرار خسارت محض توافق هسته‌ای مدعی می‌شوند که به واسطه برجام میان آمریکا و اروپا شکاف ایجاد کرده‌ایم.


بند  ۳۷ فتح الفتوح برجام!


لازم به ذکر است که برخی کارشناسان معتقدند که احتمالا علت عدم اعتراض رسمی ایران به نقض برجام، وجود بند ۳۷ یا همان «مکانیزم ماشه» در متن برجام است. براساس این بند در صورت اعتراض ایران به نقض توافق توسط طرف‌های مقابل، در نهایت تحریم‌هایی که به صورت نیم بند نیز تعلیق شده علیه ایران باز می‌گردد! متن ضعیف برجام به گونه‌ای تنظیم شده که طرف مقابل تعهدات را نقض می‌کند ولی اگر دولت ایران اعتراض کند در نهایت قطعنامه‌های شورای امنیت که به طور مشروط لغو شده دوباره علیه کشورمان باز می‌گردد! این بخشی از متن «فتح الفتوح برجام»! است.


«علی اکبر صالحی» رئیس‌سازمان انرژی اتمی- شهریور ۹۵- وجود نقص‌ در برجام را تأیید و تصریح کرد که باید در زمان تنظیم آن، دقت بیشتری می‌شد. صالحی افزود:«در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، امریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای امریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوءاستفاده کند».


«پلیس خوب،پلیس بد» برای دائمی کردن برجام


«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران در نیویورک توافق هسته‌ای با ایران را ناکافی خواند و در عین حال گفت پاریس تلاش می‌کند تا دولت آمریکا را به ادامه حضور در برجام متقاعد کند.
به نوشته خبرگزاری رویترز، ماکرون با وجود تأکید بر لزوم پایبندی به توافق هسته‌ای، گفت: «آیا این توافق کافی است؟ نه، نیست».ماکرون افزود: با توجه به تحولات وضعیت منطقه و فشار فزاینده‌ای که ایران به منطقه وارد می‌کند و با توجه به فعالیت رو به گسترش ایران در زمینه موشک‌های بالستیک، باید برای محدود کردن فعالیت موشکی ایران و تمدید محدودیت‌های برجام بر غنی‌سازی ایران برای دوران پس از سال ۲۰۲۵، با این کشور گفت‌وگو کرد.


رئیس‌جمهور فرانسه تصریح کرد: برجام باید حفظ شود، اما در عین حال باید در زمینه تمدید محدودیت‌های برجامی، مسائل موشکی و منطقه‌ای با ایران گفت‌وگو کرد.


ماکرون در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش، به خبرنگاران گفت پاریس مایل است که به عنوان میانجی میان ایران و آمریکا برای حل بحران سوریه عمل کند. «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان طی بیانیه‌ای پس از نشست ۱+۵ با ایران در نیویورک اعلام کرد: آمریکایی‌ها راست می‌گویند، ایران هنور نقش سازنده‌ای در خاورمیانه چه در یمن یا لبنان ایفا نمی‌کند.


گفتنی است در حالی که آمریکا و اروپا یک سال است بازی دوگانه‌ای را با ادعای مخالفت ترامپ با برجام و احتمال به هم زدن توافق هسته‌ای به راه‌انداخته‌اند، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا بعد از شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام گفت یکی از ایرادات برجام تاریخ انقضا داشتن آن است، به این معنی که محدودیت‌های ایران بعد از یک بازه زمانی رفع می‌شود، و این برای رئیس‌جمهور کاملا غیرقابل قبول است.


آمریکا با همراهی کشورهای اروپایی با ژست دروغین مخالفت با برجام و نمایش مضحک «پلیس خوب-پلیس بد» به دنبال ایجاد اختلال محاسباتی در افکار عمومی و مجموعه تصمیم‌گیر در دستگاه دیپلماسی است.
برنامه اصلی این است که ایران را به مسیری هدایت کند که آن سرش برجامی دیگر است. برجامی که هدف از آن تعمیم «اقدامات نقد در مقابل وعده‌های نسیه» در دیگر مولفه‌های قدرت ایران و در نهایت دائمی کردن برجام است.


رد هرگونه مذاکره جدید


محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز هرگونه مذاکره جدید با آمریکا را بر سر تمدید مدت یا شرایط توافق هسته‌ای سال دو هزار و پانزده، رد کرد و گفت: ایران تنها در صورتی درباره تغییر توافق هسته‌ای مذاکره خواهد کرد که در هر امتیازی که تهران داده است -از جمله دست برداشتن از سوخت هسته‌ای- تجدید نظر شود. ظریف افزود: این بدین معناست که ایران مالکیت ذخیره سوخت هسته‌ای را که -در زمان اجرایی شدن توافق- به روسیه منتقل کرد، بار دیگر در اختیار خواهد گرفت. وی درباره دست برداشتن ایران از حدود نود و هشت درصد از ذخیره سوخت هسته‌ای -که یکی از بزرگترین امتیازاتی محسوب می‌شود که ایران به طرف مقابل داده است- گفت: آیا شما آماده‌اید بازگشت اختیار ما را برای داشتن ۱۰ تن اورانیوم غنی شده بپذیرید؟


وزیر امور خارجه گفت آنچه این دولت (آمریکا) به واقع می‌خواهد، حفظ امتیازات گرفته شده از ایران و در عین حال تلاش برای گرفتن امتیازات بیشتر از تهران است، اما نمی‌خواهد امتیاز جدیدی را از سوی آمریکا یا دیگر طرف‌ها بدهد.
ظریف ایده افزودن پیوست‌هایی به توافق هسته‌ای به منظور بر طرف کردن اعتراضات دولت ترامپ را رد کرد، ایده‌ای که مقامات آمریکایی می‌گویند به عنوان یک مسیر احتمالی رو به جلوی دیپلماتیک در داخل دولت شایع شده است.


دیروز هسته ای،امروز موشکی،فردا...


ژنرال «جان هایتن» فرمانده یگان راهبردی ارتش آمریکا در نشستی در اندیشکده «هودسن» در واشنگتن،به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای اذعان کرد، اما گفت توان موشکی ایران مایه نگرانی شدید آمریکا است.


گفتنی است «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا- دی ماه ۹۵- تاکید کرد:«مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».مقامات آمریکایی‌ چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه به خوبی می‌دانند برجام محصول هر دو حزب است و توافق بهتری نمی‌توانستند با ایران به دست بیاورند، چراکه اغلب اهداف آنها در برجام تحقق یافته بدون اینکه دستاوردی برای طرف مقابل یعنی ایران داشته باشد.در حال حاضر برجام از نظر آمریکایی‌ها با اجرای تعهدات ایران تمام شده و تعهدات آمریکا روی کاغذ باقی خواهد ماند و اگر دولت ایران انتظار وعده نسیه جدیدی! از سوی آمریکا دارد باید امتیاز نقد جدیدی! بدهد.


تبعات اعمال تحریم‌های یکجانبه


به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه نسبت به تبعات اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران هشدار داد. لاوروف که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکایی که اثرات فراسرزمینی دارند، فاقد مشروعیت هستند.وی افزود: همه با نگرانی شاهد این هستند که تحریم‌های مداوم ایالات متحده علیه ایران، که اثرات فراسرزمینی هم دارند، اجرای برجام را به خطر انداخته است.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    3 0
    پدر این مملکتو همین برجام زباله درآورد . بیکباره شعار ما می توانیم و اتکا به تولید و توان داخلی همه پرت شد کنار بجاش شد چشم امید به کدخدا از طریق برجام لجن . تحویل بگیرین . ترامپ گوساله خوب پاسخی به اینهمه امید داد
  • سحر IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    3 0
    باید اقتصاد مقاومتی واقعا اجرا شود.باید ثروت باد اورده افراد شناسایی و ازانها گرفته شود.اسراف در مملکت بیداد میکند اگر اینها حل شود از تحریمها نباید وحشت کنیم.هرگاه کوتاه بیاییم امریکا بیشتر بدعهدی میکند.آخه خیلی ساده اندیشی است که فکر کنیم شکاف بین اروپا و امریکا بخاطر ایران می افتد.
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    0 2
    شما که همش معترضید، یک فکری به حال اقتصاد و رفاه نیم بند مردم ایران بکنید تا دیگه به برجام و ... نیاز نداشته باشیم.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    4 0
    در حال حاضر برجام از نظر آمریکایی‌ها با اجرای تعهدات ایران تمام شده!!! اصولا پیمان بستن با دشمنی که قصد حضور نظامی در کشور شما داره و زدن کلی پایگاه نظامی خریت محض هست هدف اون یه چیز هست هدف ما یه چیز دیگه!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس