کد خبر 776802
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
13960629000343_PhotoL.jpg

نهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور معاونان و مدیران سیاسی ایران و کشورهای ۱+۵ در حاشیه هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.

 به گزارش مشرق، نهمین نشست  کمیسیون مشترک برجام به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور معاونان و مدیران سیاسی شش کشور (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان، چین و آلمان) بعدازظهر سه‌شنبه به وقت محلی در مقر سازمان ملل و در نیویورک برگزار شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی در روز سه‌شنبه و در نیویورک خبر داده بود.

هشتمین نشست عادی و فصلی کمیسیون مشترک برجام روز جمعه 30 تیر ماه سال جاری (1396) در وین و با حضور معاونان و مدیران سیاسی ایران و کشورهای ١+٥ برگزار شد.

در این نشست، مروری بر وضعیت اجرای بخش‌های مختلف برجام چه در حوزه رفع تحریم‌ها و چه در حوزه‌های هسته‌ای صورت گرفت و در حوزه هسته‌ای، آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک، احداث تاسیسات تولید ایزوتوپ‌های پایدار در فردو، موضوعات مرتبط با تولید سوخت هسته‌ای در ایران و جنبه‌های فنی و ایمنی مربوطه مرور شد و تدابیری برای تسریع و تسهیل پیگیری این فعالیت‌ها مورد توافق قرار گرفت.

در حوزه رفع تحریم‌ها، هیات جمهوری اسلامی ایران به تفصیل و به شکل مستند به موضوع بدعهدی‌ها و کارشکنی‌ها و تعلل‌های ایالات متحده آمریکا در اجرای تعهدات خود در برجام پرداخت. 

در برابر انتقادات شدید کشورمان، هیات آمریکایی تاکید کرد که علیرغم تغییر دولت در آن کشور دولت آمریکا همچنان به برجام پایبند است و تمام اقداماتی که به لحاظ قانونی باید برای رفع تحریم‌های هسته‌ای صورت دهد را کماکان انجام داده است. 

تمامی هیأت‌ها، بدون استثنا، بر اهمیت توازن در اجرای برجام و ضرورت برخوردار شدن ایران از نتایج رفع تحریم‌ها که در برجام پیش بینی شده است تاکید کردند و پایبندی کامل همه طرف‌های برجام به تعهدات خود را خواستار شدند. 

جمهوری اسلامی ایران در پایان نشست کمیسیون مشترک اعلام کرد که حق خود را برای هرگونه واکنش به این موضع آمریکا محفوظ می‌داند. 

به گزارش فارس، بعد از حصول توافق وین در 23 تیر ماه 1394 چندین نوبت نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار شده بود که هفت دور آن در وین و یک دور در نیویورک برگزار شد. (دو دور نشست این کمیسیون قبل از اجرای برجام برگزار شد و شش نشست بعدی پس از اجرای توافق وین (26 دی ماه 1394) برگزار شده است.)

شهر وین پنجم اردیبهشت ماه (25 آوریل) سال جاری (1396) نیز به مدت یک روز میزبان هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام بود.

ششمین نشست این کمیسیون به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور مدیران سیاسی گروه 1+5 در تاریخ 21 دی ماه 1395 در شهر وین برگزار شد.

پنجمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام 31 شهریور ماه سال گذشته (1395) در نیویورک برگزار شد.

چهارمین نشست این کمیسیون نیز 29 تیر ماه 1395 در وین برگزار شد و بنابر اعلام سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران در این کمیسیون مشکلات و موانعی که در زمینه بانکی وجود دارد به خصوص در زمینه برقراری مجدد اتصالات بانکی و سایر موانع و مشکلاتی که در اجرای برجام پیش آمده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا راه‌حل‌هایی برایش پیدا شود.

سومین دور از نشست‌های کمیسیون مشترک برجام نیز سوم اردیبهشت 1395 با حضور هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و 1+5 در وین برگزار شد و طرفین در این نشست ضمن بررسی روند اجرای برجام توافق کردند که برای تضمین اجرای لغو تحریم‌ها یک گروه کاری ویژه تشکیل شود.

همچنین در حاشیه این نشست قرارداد فروش 32 تن آب سنگین بین سازمان انرژی اتمی ایران و یک شرکت‌ آمریکایی به امضا رسید.

دومین نشست این کمیسیون نیز 16 آذر 1394 با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا، روسیه و چین) و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو نوبت صبح و عصر در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد و پیش‌نویس قطعنامه 1+5 به شورای حکام در خصوص بستن PMD در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش فارس، نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام بین ایران و 1+5 در تاریخ 26 مهر ماه 1394 در وین برگزار شد، طرفین توافق کردند تا این کمیسیون هر سه ماه یک بار یا در صورت درخواست زودتر، برای بررسی روند اجرای برجام در وین تشکیل جلسه دهد.

قرار است دومین نشست وزرای خارجه ایران و شش کشور به همراه فدریکا موگرینی نیز روز چهارشنبه در نیویورک برگزار شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس