مرتضی قاضی - نویسنده

اثر حاضر، چهارمین کتاب از این مجموعه است که علاوه بر روایت زندگی سه تاریخ نگار و راوی دفاع مقدس (شهیدان حسین جلایی پور، محسن فیض و حمید صالحی) به چگونگی حضور محصلان مدرسه مفید در جبهه ها می پردازد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، کتاب تاریخ نگاران و راویان صحنه نبرد (کتاب چهارم) به مت مرتضی قاض، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس به چاپ رسید.

در نیمه دوم سال 1360 و پیش از آغاز عملیات طریق القدس، مجموعه راویان جنگ در دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفت. دفتر جنگ، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، عناوین سازمانی این مجموعه از زمان راه اندازی تاکنون بوده است. تاریخ نگاران و راویان در طول هشت سال جنگ تحمیلی با نیرویی اندک، امکانات محدود، کاستی های ساختاری و دشواری های موجود، هزاران گزارش مستند و مهم از جبهه های نبرد را در قالب نوارهای کاست، دفترچه راوی، گزارش های عملیات، کالک، نقشه و سند جمع آوری و ثبت و ضبط کرده اند که اکنون علاوه بر ماندگاری تاریخی و جلوگیری از تحریف واقعیت های دفاع مقدس، مهم ترین منابع پژوهشی جنگ محسوب می شود.

همین مجموعه کوچک 17 شهید را در جبهه های نبرد تقدیم اسلام کرد که در مقایسه با دیگر رده ها، درصد بالایی از شهدا را به خود اختصاص داده است. با این همه تا مدت ها پس از جنگ، در مورد شهدای تاریخ نگار و راوی کار مکتوب و ماندگاری انجام نشد و آنان همچنان ناشناخته باقی مانده بودند تا در سال 1388 گروه مطالعات اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درصدد تهیه و تدوین بخشی از زندگی این شهدای والامقام برآمد و قرار شد زندگینامه شهدای راوی در قالب مجموعه کتابهای"تاریخ نگاران و راویان صحنه نبرد" روایت و منتشر شود.


اثر حاضر، چهارمین کتاب از این مجموعه است که علاوه بر روایت زندگی سه تاریخ نگار و راوی دفاع مقدس (شهیدان حسین جلایی پور، محسن فیض و حمید صالحی) به چگونگی حضور محصلان مدرسه مفید در جبهه ها و به ویژه در مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ نیز پرداخته است.
سه شهید یادشده از محصلان دوره سوم مدرسه مفید بوده اند که در مقاطعی در مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه به عنوان تاریخ نگار و راوی دفاع مقدس فعالیت کرده اند و با اینکه عمر روایت گری آنها کوتاه بود، اما تلاششان در جمع آوری و ثبت اسناد آن دوره در تاریخ دفاع مقدس ماندگار است.

ناشر این کتاب 912 صفحه ای، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است و با قیمت ۳۰۰,۰۰۰ریال قابل ابتیاع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس