کد خبر 776411
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
محرم امسال

حجت الاسلام روحانی نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی شعار سازمان تبلیغات برای عزاداری های امسال را «سبک زندگی حسینی» اعلام کرد.

به گزارش مشرق،‌ نشست خبری حجت الاسلام حسین روحانی نژاد معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی به مناسبت فرارسیدن ایام محرم، صبح امروز ۲۸ شهریورماه در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

ثبت نام در سامانه طوبی

حجت الاسلام روحانی نژاد در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات یک سازمان فرهنگی و تبلیغی است که برنامه های فرهنگی زیادی دارد گفت: یکی از مناسبت هایی که در سراسر کشور، سازمان تبلیغات اسلامی در آن دخیل است ماه محرم می باشد. بیش از ۴۲۰ دفتر از دفاتر ما در سراسر کشور مشغول برنامه ریزی و فعالیت برای این ایام هستند. یکی از کارهایی که سازمان انجام می دهد ارزیابی و بررسی هیئت های مذهبی است که فرآیند کاری بسیار سنگینی دارد. سازمان تبلیغات اسلامی یکی از کارهای مهمی که برای هیئت های مذهبی انجام می دهد این است که به آنها شناسه خدمت می دهد. علاوه بر این، فعالیت ها و برنامه های سال های قبل را ارزیابی می کند که چنانچه فعالیت های خود را درست انجام داده باشند مجوز فعالیت برای یک سال دیگر را دریافت می کنند.

وی افزود: ارتباط با مداحان و دادن شناسه خدمت، یکی دیگر از کارهای سازمان تبلیغات اسلامی در ایام محرم است. خوشبختانه در سال گذشته، سامانه ای به نام سامانه «طوبی» شکل گرفت که در آن همه اطلاعات و داده های مداحان و هئیات مذهبی گردآوری شده است. در طول این یک سال، اطلاعات ۲۱ هزار و ۹۹۴ هیئت مذهبی و اطلاعات ۵۱ هزار و ۱۶۴ مداح هم در این سامانه گردآوری شده است. این مداحان به مرور تأیید نهایی می شوند و کد شناسه خدمت دریافت می کنند.

حجت الاسلام روحانی نژاد ادامه داد: کد شناسه خدمت به معنی این است که هر مداحی با این کد شناخته می شود و می تواند از سازمان تبلیغات اسلامی خدمات دریافت کند. ما تلاش داریم که تا پایان سال اطلاعات ۷۰ درصد از هیئت ها و مداحان را در این سامانه ضبط کنیم تا به این ترتیب سامانه «طوبی» ویترین خدمات دولت شود. علاوه بر اینها همایش توجیهی در ۴۲۰ دفتری که پیش تر اعلام کردم برای مداحان و مبلغین برگزار می شود. این همایش ها هیچگونه اعتباری بر دولت تأمین نمی کند و هزینه آنها توسط مشارکت های مردمی تأمین می شود.

اعزام ۵۳ هزار مبلغ به مناطق مختلف

وی گفت: در این همایش مسائل بسیار زیادی که هیئت ها و مداحان نیاز دارند بدانند گفته می شود. اخلاص در تبلیغ و مردم مداری، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، بصیرت افزایی، تأکید بر تحکیم خانواده، تبیین درس های حسینی و پرهیز از خرافات و موهومات از جمله مطالبی است که ارائه می شود. شعار سازمان تبلیغات برای عزاداری امسال هم «سبک زندگی حسینی»است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: همچنین ۳۰ موضوع و محور مهم توسط کارشناسان و پژوهشگران از درون جامعه به مبلغان ارائه شده تا آنها در تبلیغات خود به این موضوعات بپردازند. تاکنون ۵۳ هزار مبلغ به مناطق مختلف اعزام شده که ۱۸ هزار نفر آنها در دستگاه های دولتی، شرکت ها و موسسات فعالیت می کنند. استقرار و فعالیت رسمی مبلغین از ۵ شنبه ۳۰ شهریور آغاز  شده تا ۱۳ مهرماه در سراسر کشور ادامه دارد. نکته مهم این که برای ارزیابی فعالیت های مبلغین نیز گروه های ارزیابی حضور دارند تا فعالیت های آنها را رصد و بررسی کنند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات خاطرنشان کرد: تحقیقات و پژوهش های سال های گذشته نشان داده بیشتر مراسمات مذهبی، مبلغ محور است. سازمان تبلیغات اسلامی یکی از کارهایش تولید محتوا برای این مراسم و جلسات ماه محرم می باشد. مداحان و مبلغان باید مراقب باشند تا دشمن ضربه ای بر پیکره فعالیت های آنان وارد نکند. به طور کلی مجموعه فعالیت های مداحان و مبلغین باید منجر به کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش معرفت دینی شود. تحقیقات نشان داده که در سال های اخیر، آسیب های اجتماعی مثل قمه زنی کاهش پیدا کرده است و این به به آن معناست که ۷۰ درصد محتواهایی که سازمان تولید کرده، مفید بوده است. دو مجموعه سازمان چاپ و نشر بین‌الملل سازمان تبلیغات و موسسه ادبیات هلال، محتوا برای مداحان و حیات مذهبی آماده می کنند. به عنوان مثال سازمان چاپ و نشر بین‌الملل سازمان تبیلغات، کتابچه های نوحه و موسسه ادبیاتی هلال، نوحه هایی را به زبان فارسی، عربی و آذری منتشر می کند.

مجوز ایستگاه ها وتکایا به ما مربوط نمی شود

حجت الاسلام روحانی نژاد در انتهای این جلسه به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

وی در خصوص تکایا و ایستگاه های مذهبی گفت: مجوز دادن به تکیه گاه ها و ایستگاه های مذهبی ربطی به ما ندارد و مربوط به حوزه نیروی انتظامی می شود.  سازمان تبلیغات فقط مسئول دادن مجوز به هیئت هایی است که در مساجد، حسینیه ها و یا جای مشخصی فعالیت می کنند. یکی از توصیه های ما به مسئولین  این مراسم این است که به مسائل امنیتی و بهداشت روح و روان بیشتر توجه کنند.

روحانی نژاد اظهار داشت: پیش بینی می کنیم که امسال عزاداری فوق العاده ای خواهیم داشت. یکی به دلیل همزمانی ایام دفاع مقدس با محرم و دیگری اینکه جریان های تکفیری در دو کشور عراق و سوریه رو به نابودی است و این به معنای پیروزی تمام مسلمانان در سراسر جهان است. علاوه بر اینکه امسال توقع داریم یاد کردن از شهدای مدافع حرم به عزاداری ها رونق بیشتری بدهد. سازمان تبلیغات اسلامی، شهید محسن حججی را به عنوان شهید شاخص هیئت های مذهبی معرفی کرده است.

این مسئول سازمان تبلیغات در پایان خاطر نشان کرد: یکی از توصیه های ما این است که آئین های خاص استان های مختلف کشور مثل قالیشویی مشهد اردهال به مناطق دیگر گسترش داده نشود و بگذاریم خاص همان مناطق بماند، چرا که با انتقال آنها به مناطق دیگر کشور به اصل آن آئین آسیب زده ایم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس