گفتگوی ویژه

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برنامه اجرایی وزرا باید ظرف دو ماه به دفتر رئیس‌جمهور ارائه شود.

به گزارش مشرق، محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ۲۷ شهریور ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح ابلاغ اولویت های نخست برنامه وزرا پرداخت .

وی با اشاره به اینکه به وزرا اعلام شده است که می‌بایست برنامه اجرایی خود را برای آن برنامه ای که به مجلس داده اند و مجلس بر اساس آن برنامه به وزرا رای اعتماد داده برنامه اجرایی ارائه دهند گفت: برنامه اجرایی وزرا باید ظرف دو ماه به دفتر رئیس‌جمهور  ارائه شود و از سوی دیگر نیز اعلام شده است که اولویت های عمومی همه وزرا در وزارتخانه‌ها باید رعایت شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اولویت های تخصصی وزراگفت: رئیس جمهور در دوران انتخابات بر اساس مطالباتی که مردم داشتند تعهداتی را برای خود ایجاد کردند؛ لذا تعهدات اخلاقی رئیس جمهور برای اجرای مطالبات مردم باید عملیاتی و اجرایی شود .

نوبخت با اشاره به اینکه مردم انتظار دارند و عده هایی داده شده را در زندگی خود احساس کنند و شاهد بهبود وضعیت خود باشند ادامه داد: با ورد خواندن اصلاح و بهبود در زندگی مردم رخ نمی‌دهد بنابراین رئیس جمهور خود را موظف می‌داند نسبت به مطالبات مردم در طی این ۴ سال آنها را انجام دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رئیس جمهور به تعهدی که به مردم داده مُصر است و می‌خواهد از همه ابزارها برای تحقق آن استفاده کند افزود: بخشی از اولویت‌هایی که رئیس جمهور به وزرا تاکید کرده شامل شفاف سازی، مراقبت از اموال، اجرای مُرّ قانون و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات است.

** بحث شایسته سالاری و تصمیم‌گیری در انتصاب افراد برای ما مهم است

نوبخت با بیان اینکه بحث شایسته سالاری و تصمیم‌گیری در انتصاب افراد برای ما مهم است اظهار داشت: ۵۰ درصد جمعیت جامعه، زنان هستند؛ لذا زنان و جوانان شایسته‌ای داریم که همه نمی‌توانند وزیر شوند، اما در پست‌های مختلف امکان فعالیت دارند.


وی با بیان اینکه ایشان تلاش کردند تیم خود را ترمیم کنند اضافه کرد: مردان برجسته ،افراد برجسته و بانوان شایسته ای از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شدند تا کمک کار باشند. لذا هریک از وزرا برنامه های وزارتخانه خود را باید در چهارچوب برنامه دولت مشخص کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه مجلس برنامه وزرا را دیده است و به کابینه دولت دوازدهم رای داده است گفت : از نمایندگان فهیم مجلس قدردانی می‌کنم که در راستای مطالبات مردم به دولت کمک کردند.

نوبخت با اشاره به اینکه برنامه باید دستورالعمل اجرایی داشته باشد خاطرنشان کرد: رئیس جمهور ظرف دو ماه از وزرا برنامه عملیاتی را مطالبه خواهد کرد لذا آنها باید در راستای برنامه ای که به مجلس ارائه داده اند برنامه عملیاتی خود را مشخص کنند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور دو نوع اولویت برای هر یک از وزرا تعیین کرده است افزود: وقتی مجلس به یک وزیر رای اعتماد می‌دهند به این معنی است که آن فرد شایسته است و می‌تواند برنامه‌های دولت را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه وزیری که از مجلس رأی گرفته باید برنامه‌های خود را به خوبی اجرایی کنند ادامه داد : سازمان برنامه و بودجه موظف است هر ۶ ماه یکبار در راستای برنامه‌های وزرا و وزارتخانه ها گزارش دهد که آیا آنها به درستی عمل کردند یا خیر .

معاون رئیس جمهور ادامه داد: رئیس‌جمهور بسیار نسبت به تعهدی که به مردم داده است و تعهدی که برای خود ایجاد کرده اند در راستای مطالبات مردم مصر هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به شفافیت مالی، سلامت اداری، بهبود دسترسی همگانی گفت: هر کسی که می‌خواهد اطلاعاتی به دست بیاورد باید براحتی و آزادانه به اطلاعات دسترسی داشته باشد ، سازمان برنامه و بودجه ظرف شش ماه باید بررسی کنند سامانه مربوط به دسترسی آزاد مردم به اطلاعات راه اندازی شده است یا خیر آیا مردم می توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند یا خیر.


نوبخت بااشاره به بحث شایسته‌سالاری ، تصمیم‌گیری و واگذاری در خصوص انتصابات گفت : بر موارد ذکرشده می توان نظارت داشت لذا سازمان برنامه و بودجه باید لیست انتصابات را بگیرد و تا ببیند فردی که برای پستی انتخاب شده آیا شایستگی دارد لذا باید امور به دست آدم های درست سپرده شود.

وی با اشاره به منشور حقوق شهروندی افزود:در این منشور رئیس‌جمهور برای خود نسبت به مردم تعهد ایجاد کرده است و این حق باید توسط دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد :این سازمان حسب دستور رئیس‌جمهور باید ببیند حقوق شهروندی در دستگاه ها آیا رعایت شده است یا خیر .

وی با اشاره به موضوع محیط زیست افزود: سازمان برنامه و بودجه بررسی خواهد کرد که آیا طرح های اجرایی در رابطه با امور زیست محیطی انجام شده است یا خیر .

 
نوبخت با اشاره به اینکه بیش از هزار نفر کارشناس در سازمان برنامه و بودجه حضور دارند گفت: هر شش ماه به شش ماه به رئیس جمهور گزارش می‌دهیم لذا اهداف و مسیر کار مشخص است به طوری که باید از شایستگان در برنامه‌ها استفاده کرد.

**سازمان برنامه و بودجه دستگاه ها را کنترل می کند

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه دستگاه‌ها را کنترل می کند که چقدر از زنان و جوانان استفاده کرده است و یا حتما باید از قومیت ها و مذاهب مختلف در دستگاه‌ها استفاده کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اولویت های عمومی که از سوی رئیس‌جمهور مورد تاکید است خاطر نشان کرد: می‌توان از جوانان برای پست‌های مختلف استفاده کرد .

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه بانک از دولت تکلیف نمی‌پذیرد و درست است که دولت برای بانکها مستقیما تکلیف تعیین نمی کنند گفت: شورای پول و اعتبار نهاد بالای سر بانک‌ها است در این شورا دولت حضور دارد و رئیس سازمان برنامه و بودجه عضو شورای پول و اعتبار است و همچنین رئیس کل بانک مرکزی در آن عضویت دارد برای مرجعی که بالای سر بانک ها است دولت در آنجا حضور دارد.

وی ادامه داد : کار نظارتی سازمان برنامه و بودجه  محدود به قوه مجریه نیست ، در کارهای خاص و وظایف قوای دیگر نیز مداخله نمی کنیم .

بودجه مجلس و قوه قضائیه در دست دولت است

وی با اشاره به اینکه بودجه مجلس و قوه قضاییه در دست دولت است اضافه کرد: ما تغییراتی اساسی در بودجه ٩٧ داریم که بودجه را بر مبنای قیمت تمام شده محصول ارائه خواهیم داد.

**بودجه ریزی براساس عملکرد دستگاه ها خواهد بود

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد دستگاه‌ها خواهد بود؛ لذا همه دستگاه‌ها باید با سازمان برنامه و بودجه موافقت‌نامه امضا کنند گفت: یکی از راه‌های دسترسی مردم به اطلاعات، در دسترس گذاشتن گزارش‌های عملکرد شش ماهه دستگاه‌هااست.

وی بهترین برخورد با عملکرد دستگاه‌ها را در پول دادن براساس عملکردها دانست و عنوان کرد: در طی دولت یازدهم رییس جمهور ترمیم کابینه داشت و استان‌دارهای زیادی را تغییر داد.

نوبخت ادامه داد : رییس جمهور هر وقت احساس کند که برای بهبود عملکرد، کابینه نیاز به ترمیم و تقویت دارد، حتما این کار انجام می‌دهد و با هیچ کس تعارف ندارد.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: وزیر مسکن باید به رئیس‌جمهور طی دو ماه برنامه دهد که چگونه مشکل مسکن را حل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه از رسانه ملی قدردان هستیم، خاطرنشان کرد:  ما نگفته‌ایم که همه مشکلات مردم را حل کرده ایم.


نوبخت با اشاره به اینکه بودجه مبتنی بر عملکرد دستگاهها تنظیم شده است گفت : به ازای پولی که می‌دهیم نظارت می‌کنیم .

وی با اشاره به اینکه بر اساس اولویت بندی که رئیس جمهور خواستند دسترسی مردم به اطلاعات باید صورت گیرد ادامه داد:مشور حقوق شهروندی تعهدی برای رئیس‌جمهور است لذا وقتی برای مردم حقوق قائل شویم ابتدا دولت باید اقرار کند که حقوق مردم را به عنوان منشور می پذیرد.

**مردم باید از حقوق خود مطلع باشند

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مردم باید از حقوق خود مطلع باشند افزود: هر سه شنبه دو ساعت ایستاده در برابر همه اصحاب رسانه از چپ راست و منتقددر خصوص فعالیت دولت پیرامون سوالات پاسخ می دهم.

وی با اشاره به اینکه پیرامون تورم و رکود هفته به هفته گزارش می دهم ادامه داد: در مورد خرید تضمینی گندم نیز گزارش کار را ارائه می دهم و همچنین گزارش در این خصوص که هر هفته چه مقدار تسهیلات داده شده نیز ارائه می شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه همکارانم در کابینه انسان‌های متعهد و پاسخگویی هستند، گفت : آنها انسان های شایسته ای هستند که مسائل مردم را با احساس مسؤلیت دنبال می‌کنند.

نوبخت با اشاره به اینکه با اعتقادی که در وزرا وجود دارد امور به جلو پیش می رود گفت: بنده هفته ای یکبار به مردم گزارش ارائه می دهم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هدف رئیس جمهور از ابلاغ اولویت ها به وزرا این است که تعهدات شان برای مطالبات مردم اجرایی شود و زندگی مردم بهبود یابد.

وی بیان کرد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد  تومان گندم خریداری کرده ایم که حدود ۸ هزار میلیارد پول پرداخت کرده ایم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس