کد خبر 775159
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵
بانک مرکزی نمایه

به نظر می‌رسد تعامل با شرق تا حدود زیادی می‌تواند تبختر و گرانفروشی غربی‌ها را مهار و ما را به اهداف‌مان نزدیکتر کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «صبح نو» در سرمقاله خود نوشت:

رئیس بانک مرکزی از امضای یک قرارداد۱۰‌میلیارد دلاری بین یک شرکت چینی و ۵ بانک ایرانی برای فاینانس و تأمین مالی پروژه‌های ایرانی خبر داده و گفته همزمان  تفاهمنامه ١٥میلیاردیورویی بین بانک مرکزی ایران و بانک توسعه چین امضا شده است . پیش از این و در روزهای نخست شهریورماه نیز تعداد دیگری از بانک‌های ایرانی موفق شدند یک خط اعتباری ۸ میلیارد یورویی با یک بانک کره جنوبی به امضا برسانند.

این‌ها نخستین قراردادهای مالی پسابرجامی است که دولت دوازدهم با رویکرد به شرق موفق به امضای آن شده است. گرچه در همین زمان برخی بانک‌های اروپایی نیز خطوط اعتباری برای بانک‌های ایرانی گشودند اما آنچه مسلم است رویکرد به شرق پس از طی یک دوره انتظار ۴ ساله دولت اعتدال‌گرا پشت دروازه‌های غرب، حالا این رویکرد به شرق است که توانسته تا حدودی گره سرمایه گذاری خارجی در ایران را باز کند. این سخن البته به این معنا نیست که شرق نشینان به‌دنبال منافع خود نیستند اما تجربه و سابقه نشان می‌دهد وجود منافع مشترک، ما را زودتر به نتیجه رسانده است.

همکاری‌های استراتژیک میان ایران و روسیه در سال‌های اخیر نیز دریچه‌های مثبتی به روابط  اقتصادی و تجاری دو کشور گشوده است. سال گذشته بود که رئیس جمهور روسیه دستور داد تا مقامات روس برای عقد قرارداد تجاری با ایران پیش قدم شوند. روز گذشته یک مقام ایرانی از دستور ویژه پوتین خبر داد تا تجار روس ۲۰ درصد از نیاز کشورشان در بخش مواد غذایی و تولیدات و محصولات صنعتی را از ایران تأمین کنند. ارزش مالی این اقدام حدود ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود در حالی که تراز تجاری ما با روسیه اکنون ۵۰۰‌میلیون دلار است.

به نظر می‌رسد تعامل با شرق تا حدود زیادی می‌تواند تبختر و گرانفروشی غربی‌ها را مهار و ما را به اهداف‌مان نزدیکتر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس