کد خبر 773661
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
دیپلماسی ایران

وظیفه دیپلماسی دولت ایران نشان دادن وجوه مشترک دیپلماسی در کشورهای مختلف نیست؛ بلکه وظیفه ویژه‌ای آن آشنا کردن طرف مقابل با مؤلفه‌هایی است که انقلاب اسلامی با آن انقلاب اسلامی شده است.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور و اعضای دولت دوازدهم، به مناسبت هفته دولت، نکاتی را بیان کردند که توشه ارزشمندی برای دوره چهار ساله دولت دوازدهم است. در میان نکات بیان شده، نکته‌ای ویژه، به دیپلماسی دولت اختصاص داشت؛ معظم له در این نکته بسیار مهم و کاربردی با توصیه اکید بر "حفظ جهت گیری و روحیه انقلابی و دینی در دیپلماسی" تاکید کردند: "باید در مسائل دیپلماسی به انقلاب خود افتخار کنیم و از عمل کردن به هنجارهای ملی یعنی هنجارهای برآمده از انقلاب، نظیر ایستادگی در مقابل استکبار، ظلم ستیزی و مخالفت با نظام سلطه، احساس عزت کنیم."

نظر به اهمیت نکته یاد شده برای شکل دادن به دیپلماسی مطلوب و متناسب با شئون برجسته انقلاب اسلامی، موضوع یاد شده به اختصار با رویکرد زیر بررسی می‌شود: "افتخار به انقلاب در دیپلماسی و احساس عزت از عمل به هنجارهای ملی برآمده از انقلاب با قرار دادن دیپلماسی در سایه مشی انقلابی مردم و نظام، طرف های مقابل را در مواجهه با مسائل فی مابین منعطف و همراه می‌سازد."

دیپلماسی دریچه آشنایی با انقلاب و دیپلمات نماینده انقلاب اسلامی در تعامل با بیگانگان است. وظیفه دیپلماسی دولت ایران نشان دادن وجوه مشترک دیپلماسی در کشورهای مختلف نیست؛ بلکه وظیفه ویژه‌ای در این باره به عهده دارد که برای انجام دقیق آن باید تلاش کند و آن نشان دادن و آشنا کردن طرف مقابل با مؤلفه‌هایی است که انقلاب اسلامی با آن انقلاب اسلامی شده است. دیپلمات ایرانی زبان و ترجمان نمادهای مؤلفه‌های انقلاب اسلامی است که طرف مقابل از دریچه دیپلماسی آن را مشاهده می‌کند؛ از این رو پیش از هر چیز دیپلمات ایرانی باید مبتنی بر مبانی و سیاست های ناب دیپلماسی ایرانی، انقلاب اسلامی را خوب شناخته و باور داشته باشد تا نماینده شایسته‌ای برای معرفی آن به دیگران باشد. آنچه گفته شد مقدمه"افتخار به انقلاب" است.

افتخار به انقلاب زمانی حاصل می‌شود که انقلاب با تمامی حقیقتش وجود فرد را تسخیر کند و در نتیجه و در واکنش منطقی و عقلانی فرد خود را وقف انقلاب سازد. یقیناً در این صورت، شیفتگی به هنجارهای انقلاب دست می‌دهد و انسان از عمل به آن احساس عزت می‌کند. دیپلماتی که این مسیر لازم را ثابت قدم و موفق طی کند، هر گاه در برابر طرف مقابل از هنجارهایی مانند ایستادگی در برابر استکبار، ظلم ستیزی، مخالفت با نظام سلطه، نفی افزون خواهی‌ها، دفاع و حمایت از مظلومان و ... سخن می‌گوید، شعار نمی‌دهد و طرف مقابل درک می کند این انقلاب اسلامی است که چنین راسخ و مقتدرانه این هنجارها را فریاد می‌کند. با توجه به مسیر روشنی که انقلاب در طی سالهای طولانی در راستای این هنجارها طی کرده و این روزهای نمونه برجسته‌ای از آن در مبارزه با تروریسم تکفیری در منطقه مشاهده می‌شود، قبولاندن این مشی هنجاری انقلاب به دیگران، از هر زمان دیگر ممکن‌تر به نظر می‌رسد.

چنانچه دیپلماسی و دیپلمات ایرانی این وظیفه و رسالت خطیر را به درستی انجام دهد، برخلاف برهه‌هایی از تاریخ انقلاب، دقیقاً در سایه مشی انقلابی مردم و نظام قرار می‌گیرند و به عبارتی به رشته کوهی ستبر و با صلابت متکی می‌شوند که هیچ قدرتی توان مقابله با آن را ندارد و در نهایت ناچار می‌شود با انعطاف در مواضع، با آن همراه شود. تبدیل انقلابی‌گری دینی و هنجارهای انقلابی به سیاستهای اساسی و برنامه‌های دیپلماسی، رشته محکم و ناگسستنی برای پیوند با عقبه ملی انقلاب است که مجموعه سازمانی دیپلماسی را از تنهایی در دریای پرتلاطم نظام لجام گسیخته بین المللی خارج کرده و آن را به پیکره قدرتمند و پر آوازه‌ای به نام انقلاب اسلامی و مردم انقلابی متصل می‌کند؛‌ توفیقی که کشورهای جهان در حسرت آن به سر می‌برند.  

     

رضا گرمابدری

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس