کد خبر 773132
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
نجفی

شهردار تهران بیان کرد: شهید محسن حججی نه تنها افتخار ملت ایران بلکه افتخار سایر ملت‌هاست و امروزه عاشورای ما کربلا، سوریه و فلسطین است.

به گزارش مشرق، محمدعلی نجفی در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بزرگ فرهنگی عطر سیب ویژه هیئات، مساجد و حسینیه‌های شهر تهران که پیش از ظهر امروز در بوستان ولایت برگزار شد، اظهار کرد: خوشحال هستم که در هفته‌های ابتدایی مسئولیتم در شهرداری این توفیق را پیدا کردم که در چنین مراسمی و در آستانه ماه محرم حضور پیدا کردم. 

وی ضمن آمادگی شهرداری تهران برای حمایت از هیئت‌های مذهبی، مساجد و حسینیه‌ها در ایام محرم اظهار کرد: شهرداری اقدامات لازم را در خصوص تسهیل‌گری در ارائه خدمات در ایام محرم را به عهده خواهد داشت. 

شهردار تهران گفت: در فرهنگ ما ایرانیان، عشق به اهل بیت و بویژه حضرت اباعبدالله الحسین عشقی فراگیر و گروهی است و حتی بخش بزرگی از جامعه تسنن ایرانی نیز در ایام محرم و عزای اباعبدالله الحسین عزادار می‌شوند و لباس سیاه به تن می‌کنند.

نجفی بیان کرد: محرم و عاشورا در قاب تاریخ متوقف نشده و به عنوان یک فرهنگ در جامعه ساری و جاری است و منشأ بسیاری از تحولات و جنبش‌های اعتقادی و منشأ بسیاری از حرکت‌های آزادی‌خواه در طی 1400 سال پیش است. 

وی گفت: نهضت عاشورایی و حسینی از نظر فردی و اجتماعی تاثیرات بسیاری را نه تنها در جوامع اسلامی بلکه در سایر جوامع نیز گذاشته است و حرکت‌های بزرگ برخواسته از حرکت امام حسین (ع) بوده است. 

شهردار تهران  در ادامه با طرح این پرسش که جامعه مورد پسند و محبوب حضرت امام حسین (ع) چه جامعه‌ای است، اضافه کرد: ما زمانی می‌توانیم مدعی باشیم که یک جامعه حسینی داشته باشیم که برخواسته از حرکت و توجه امام حسین باشد و براساس آزادی‌خواهی و آزاداندیشی باشد.

نجفی گفت: جامعه حسینی براساس انصاف، جوانمردی و فداکاری است و جامعه حسینی براساس نهضت عاشورایی و اخلاق‌مداری شکل گرفته است و بنابراین جامعه‌ای جامعه حسینی است که یک جامعه اخلاق‌مدار باشد.

وی اضافه کرد: اخلاق‌مداری در جامعه حسینی باید مورد توجه شهروندان، مسئولان در رده‌های مختلف حکومتی باید باشد و هرچقدر ما از جامعه حسینی و ارزش‌ها فاصله بگیریم قاعدتا با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم بود. 

شهردار تهران ادامه داد: اینکه برای امام حسین در ایام محرم لباس مشکی بپوشیم و سینه بزنیم خوب است و درست است اما قطعا این کافی نیست و ما باید توجه ویژه‌ای را به نهضت عاشورا داشته باشیم و عاشورا تنها در غم‌خواری و سینه‌زنی خلاصه نمی‌شود. 

نجفی افزود: غم‌خواری برای حضرت امام حسین و اصحاب ایشان و سیاه‌پوشیدن در ایام محرم و روزهای عزاداری بسیار خوب است اما کافی نیست ولی آنچه که برای جامعه ما مهم و اساسی است این است که به محتوای نهضت امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا توجه کنیم و آن را در جامعه محقق کنیم.

وی ادامه داد: به میزان زیاد جامعه ما جامعه تربیت شده عاشورا و مکتب حسینی است که این به جهات مختلف قابل توجه است. 

شهردار تهران افزود: باید کاری کنیم که این سرمایه اجتماعی و معنوی حفظ و افزایش یابد. ما هم‌اکنون نمی‌توانیم مدعی شویم که جامعه ما جامعه حسینی است و باید در این مسیر حرکت ویژه‌ای را انجام دهیم. 

وی با اشاره به افتتاح پانزدهمین نمایشگاه عطر سیب در آستانه محرم بیان کرد: قطعا باید در محتوا، کیفیت در ارائه خدمات در سال‌های آینده تجدیدنظر کنیم.

شهردار تهران با تشکر از برپا کنندگان و ادامه‌دهندگان نمایشگاه عطر سیب طی سال‌های گذشته بیان کرد: امسال نیز در نمایشگاه شاهد حضور پرشور جوانان هستیم که این از برکات عاشورای حسینی است و یکی از ویژگی‌های جامعه حسینی است. 

نجفی ادامه داد: بنده در ابتدا در شهرداری تهران به عنوان یک خدمتگذار عهد کرده‌ام که مدیریت شهری تسهیل‌کننده خدمات خواهد بود و ما سعی می‌کنیم تسهیل‌کننده خدمات باشد.

وی افزود: آنچه که در شهر اتفاق می‌افتد بخشی به لحاظ فرهنگی و اجتماعی در حوزه مسئولیت شهرداری است اما مدیریت شهری تلاش می‌کند در این دوره تسهیل‌کننده  زندگی شهروندان در ابعاد مختلف باشد.

شهردار تهران اضافه کرد: شهرداری در خصوص مسئله تعمیق ارزش‌ها مسئولیت نخست را ندارد و این موضوع به ارگان‌های دیگر از جمله سازمان تبلیغات اسلامی برمی‌گردد اما شهرداری در همین بخش نیز تسهیل‌کننده خواهد بود. 

نجفی با بیان اینکه تلاش خواهد شد در آینده کیفیت و محتوای برنامه‌های فرهنگی افزایش یابد، گفت: شهرداری تهران انشاءالله در سال‌های آینده با شکل بهتر و کیفیت بالا خدمات ویژه‌ای را ارائه خواهد کرد و انشاءالله در سال آینده نمایشگاه عطر سیب با کیفیت بهتر و همراه با فرهنگ عاشورا برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: شهرداری تهران قبل از آغاز محرم و تا پایان اربعین حسینی خدماتی را برای شهروندان چه در شهر تهران و چه در عراق در نظر خواهد گرفت که این خدمات در فاصله‌های مختلف ارائه خواهد شد.

شهردار تهران افزود: قطعا شهرداری تهران براساس مصوبات شورا و در حد بضاعت در ایام محرم و عزاداری امام حسین خدمات مناسبی را در نظر خواهد گرفت. 

نجفی گفت: تلاش می‌شود که خدمات امسال از نظر سطح و حجم کمتر از سال گذشته نباشد و از لحاظ کیفیت به مراتب بالاتر از سال‌های گذشته باشد. 

وی تصریح کرد: تداوم و استمرار کربلا و عاشورا در همین دوره معاصر نیز کاملا مشهود است به طوری که توفیقات بزرگی را در دوره انقلاب و دفاع مقدس درک کردیم و شاهد استمرار خون سرخ عاشورا در این دوره بوده‌ایم. 

شهردار تهران با بیان اینکه امروز عاشورای ما، کربلا، سوریه و فلسطین است بیان کرد: امروز شهدای مدافع حرم از جمله شهید محسن حججی از مدافعان حرم افتخار مسلمانان دنیاست و ما به آن می‌بالیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ضد اصلاحات IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    16 0
    خدا و قرآن و ولایت چه دستوری دارند: "عدالت. پاک دستی. حجاب . حیا و مبارزه با دشمنان خدا"
  • یکی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    11 1
    برو مشتی یکی دیگه رو سیا کن
    • سید جواد IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      0 0
      عیبی نداره. حتی اگه یک اصلاحاتی هم حرفهای خوبی زد باید پذیرفت.
  • حسین IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    7 1
    یعنی باور کنیم دیگه ...
  • تندر IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    0 0
    این صحبت ها اساسا ارزشی و با محتوا است اما یک اشتباه فاحش در آن وجود دارد. عاشورا اسمی برای زمان است و کربلا سوریه فلسطین اسم مکان هستند. بنابراین نمی توانیم بگوییم عاشورای این زمان ما این سه کشور هستند! جمله صحیح می تواند این باشد که:واقعه روز عاشورا در کربلای آن زمان اینک در این سه کشور مجددا به وقوع پیوسته است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس