سفره

با افزایش هزینه تامین مسکن و قبوض آب و برق و گاز برای خانوارهای ایرانی در دولت یازدهم، مردم مجبور به کاهش خریدهای خوراکی خود و کوچک‌تر کردن سفره‌هایشان شده‌اند.

 سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت بودجه خانوارهای ایرانی، هزینه‌های مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها در دولت یازدهم به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده به طوری که نسبت به سال ۱۳۹۰، سهم هزینه‌های مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها از کل مخارج مردم  ۵ درصد بیشتر شده است.

در سال ۱۳۹۰ سهم هزینه‌های مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها از سبد مخارج مردم فقط ۳۰.۶ درصد بود اما در طول دولت یازدهم به علت افزایش مستمر اجاره‌بها، دو مرحله گرانی بنزین و سایر سوخت‌ها در قالب هدفمندی یارانه‌ها و عدم افزایش یارانه نقدی مردم، سهم هزینه‌های مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها از مخارج مردم به ۳۵.۵ درصد افزایش پیدا کرده است که در نوع خود، رکورد نگران‌کننده‌ای محسوب می‌شود.

نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم، در کاهش سهم هزینه‌های خوراکی مردم نیز دیده می‌شود به طوری که سهم هزینه‌های خوراکی از مخارج خانوارها در دولت یازدهم سال به سال آب رفته است.

مطابق این گزارش، در سال ۱۳۹۲ سهم هزینه‌های خوراکی از مخارج خانوارها ۲۶.۳ درصد بود که در سال ۱۳۹۳ به ۲۴.۳ درصد، در سال ۱۳۹۴ به ۲۳.۶ درصد و در سال ۱۳۹۵ به ۲۲.۹ درصد کاهش یافت.

این آمارها نشان می دهد که مردم به علت افزایش هزینه‌های مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها و عدم افزایش متناسب درآمدهایشان، مجبور شده‌اند سال به سال از سفره خود بزنند تا بتوانند پول اجاره‌بها و قبوض آب و برق و گاز و گرانی‌های ناشی از بنزین را تامین کنند.

این واقعیت تلخ در کاهش تدریجی سهم هزینه‌های تفریح در مخارج مردم نیز دیده می‌شود. در سال ۱۳۹۰ مردم کشورمان به طور متوسط ۲.۷ درصد از مخارج خود را صرف تفریح می کردند اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و تحمیل گرانی‌ها و عدم توجه به قدرت خرید مردم، سال به سال از سهم تفریح کاسته شد به طوری که این رقم در ۲ سال اخیر به ۲ درصد سقوط کرد.

در بخش بهداشت و درمان نیز برخلاف تبلیغات دولت یازدهم درباره موفقیت طرح تحول سلامت، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در ۴ سال اخیر با گران شدن خدمات بهداشتی و درمانی، مردم مجبور شده‌اند پول بیشتری بابت بهداشت و درمان اختصاص دهند به طوری که سهم بهداشت و درمان از مخارج خانوارها از ۵.۳  درصد در سال ۱۳۹۰ به ۵.۸ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش پیدا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    30 67
    اینا آثار فعالیتهای دولت نهم و دهمه انقد دنیاتو به آخرت نفروش از ما گفتن
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      30 11
      بزرگترین دروغ تاریخه این حرف
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      16 5
      سلام فکر کنم اشتباه نوشتی... آخرتتو به دنیا نفروش
    • جلال دهقانی اناری IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      33 13
      من به شما میگویم آخرتت را به دنیایت نفروش - مگر دولت نهم و دهم چه کرده که اینقدر بد و بیراه میگویید و تهمت میزنید و تحقیر میکنید؟؟؟من به شما میگویم چه کرده : 1- ایجاد مسکن ارزان و خوب برای قشر کم درآمد ، مسکن مهر که 2 میلیون خانواده را تا سال 92 صاحب خانه کرد و به طور غیر مستقیم باعث کاهش شدید قیمت مسکن و زمین و اجاره شد 2- وام ازدواج برای اولین بار در تاریخ 3-وام مسکن برای اولین بار در تاریخ ایران (20 میلیون با سود 4 درصد بازپرداخت 18 ساله ) 4- طرح شبنم برای اولین بار در تاریخ ایران به منظور مبارزه با قاچاق کالا 5- سهمیه بندی سوخت و کاهش و مدیریت مصرف بنزین و همزمان افزایش ضربتی ظرفیت تولید پالایشگاههای کشور به منظور مقابله با تهدید تحریم بنزین از سوی غرب 6-سهام عدالت برای اولین بار در تاریخ که به میلیونها ایرانی رسید ولی با فشار و کارشکنی افساد طلب ها به خوبی اجرا نشد 7-دو بانده کردن اکثر جاده های کشور که باز هم در تاریخ ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب بی سابقه بوده است 8-ساخت و ساز میدانها و چهارراهها و زیرگذر روگذر های بسیار در اکثر شهرهای کشور 9-وام های خوداشتغالی و کسب و کارهای کوچک که میلیونها نفر صاحب کسب و کار شدند برای اولین بار در ایران 10-وامهای روستایی برای بازسازی خانه های روستایی که باعث بازگشت جمع کثیری به روستاها شد11-اجرای هدفمندی یارانه ها ( با تصویب مجلس شورای اسلامی ) برای اولین بار در ایران و همچنین پرداخت یارانه نقدی به خانواده ها ( دلیل به وجود آمدن تورم در آن دوران هر چند با تورم و رکود کنونی قابل مقایسه نیست ، به 2 دلیل ختم میشود : 1- فشار و کارشکنی مفسدان و جاسوسان فتنه گر رخنه کرده در دولت نهم و دهم 2- فشارهای آمریکا و کشورهای غربی و تحریمهای کمرشکن غرب علیه ایران با حمایتهای فتنه گران و جاسوسان داخلی )
    • IT ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      23 3
      دوهفته پیش کره 50 گرمی 1500تومان پریشب 1800تومان خریدم تازه چند ماه پیش بود از 1200 رسید به 1500
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      7 14
      قیمت مسکن که افزایش چندانی نداشته تورم مهار شده است شلوغی تهران زیاد است فکری به حال آن بکنید
    • کاظم AE ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      2 0
      قربون نظرت آقای اناری یه عده انصاف ندارن . تو دوره های قبل اگه فشار آمریکا نبود که دلار چند برابر شد وضعیت خوب بود .
    • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      7 0
      والا اخر برج که میشه و پول ما ته میکشه و یارانه رو میریزن میگم خدا پدرتو بیامرزه محمود!!!! درسته کمه اما حداقل تا سر برج میرسوندمون محمود هر کاری کردی اما یه فکر اقشار دست پایین بودی همونهایی که هشتشون گرو نه شونه
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۴
      0 0
      خدای من اشتباه + شد
  • ناشناس IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    54 4
    کدوم سفره؟ مگه با این افزایش قیمتها، سفره ای مونده؟
  • ناشناس IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    36 18
    با این گرانی و کوچک شدن روز به روز سفره مردم ، مسئولین محترم دغدغه پیر شدن و کم شدن جمعیت هم دارند !!!!!!؟؟؟؟ کدام حرفتان را باور کنیم دم خروس را یا قسم حضرت عباس را .
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    28 1
    به نظرم هنوز جا داره والا صدای مردم در میومد
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      29 5
      این مردمو تو آبشون یه چیزی ریختن که تا آخرت هم صداشون در نمیاد
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      25 1
      قشری پیدا شده که شکم گرسنه براش مهم نیست به نون خالی هم قانعه . فقط دانسینگ میخواد که با آبجی ساپورتیش برن قر بدن و موچکریم بگن
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    44 2
    4سال اول هیچ کاری نکردند 4سال دوم که کلاً تو حاشیه هستند
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    46 0
    از کدومش بنالیم؟! اجاره مسکن که نجومیه ویزیت دکترها هم که الحمد لله نگو امروز باید برم سونوگرافی پیش یه دکتر زنگ زدم گفت هزینه اش 200 هزار تومنه!!! یعنی دقیقه ای 13000 هزار تومن!!!! نمیدونم این پولها حلاله اینها میخورن یا نه؟! آخه دستگاهتو بزاری رو شکم من و یه چک 15 دقیقه ای کنی مگه چقدر کار داره ؟! بخدا خیلی ها محتاج همین 200 نومن ها هستن دکترها
  • حسين IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    4 23
    كاش نويسنده محترم يه حداقل سوادي از آمار داشت و با آمار بررسي ميكرد.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    28 4
    خلایق هرچه لایق .لیاقت ما همینه که این همه بلا سر ما بیاد
  • مهدی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    25 0
    شیش ساله ازدواج کردم یک بار مسافرت نرفتم ، از روز سوم ماه هم استرس کم آوردن حقوق رو دارم . خیر سرم مثلا کارمند هستم ... :(
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      7 0
      ماهم كارمنديم بعد از بيست سال مسافرت رفتيم
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    14 5
    .توکل برخدا انشاالله اوضاع همه خوب بشه بحق فاطمه زهرا
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    5 31
    اینها ربطی به این دولت و اون دولت نداره
  • مالباخته موسسه وحدت IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    15 2
    بااین وضع گرانی وبلوکه شدن حساب سپرده گزاران موسسات ما بدبختها به کجا پناه ببریم
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    4 14
    خداوکیلی و انصافا روحانی خوب کار کرد و وضع نسبت به زمان احمدی نژاد بهتر شد البته هنوز هم آوار از زمان احمدی نژاد مونده
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      5 1
      حتما از نجومی بگیرانی که وضعت خوب شده وگرنه از اقشارکم درامد خبر نداری دروع میگن تورم اوردیم پایین اماشب مبخوابیم قیمتها صعودی میرند اگر وضع اقتصادی خوب شده چرا ملت میناله بهترمیخواب بفهمی صدای مردم بیا تومردم بعد حرف بزن مردم باید بگویندعملکرد کدوم دولت خوبه
  • سعید IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    6 10
    خودتون رای دادید چرا میسوزید
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    6 25
    این ها همه ثمره کارهای احمدی نژاد هست که هنوز هم ایران جورش رو میکشه
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      10 2
      مزخرف حرف نزن حتما سرت توی یه آبشخوری هست که ازاین دولت حمایت میکنی ماکه جزتورم گرانی فقرندیدیم وپدلدارترشون یک گروه خاص ازبیت لمال. اون دنیا باید جواب بدند هرچند به اون دنیا نمیکشه خدا همین دنیا خدمتشون میرسه چون آه ونفرین ملت پشت سرشونه
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    1 0
    یه عده هرروز پولدارتر میشن چون پول دارن.عده ای هم که ندارن یا کم دارن یا استرس نداری هشتشون گرو نهشونه.چی بگیم از کجا بگیم؟مواد مصرفی غذایی هرروز قیمتشون بالاتر میره اما دولت میگه تورم مهار شده!چه مردمی هستیم ما بخدا صبر ایوب داریم .
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    3 0
    کاهش سود سپرده ها ی بانکی در این دولت باعث افزایش قیمت اجاره خانه ها وکاهش درامد مردم و فشار آوردن به مردم بیچاره شده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس