کد خبر 772888
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۲
عملیات حزب الله

در حالی که بخشی از نیروهای حزب‌الله از مناطق تحت محاصره در دیرالزور دفاع می‌کردند، بخش دیگری از نیروهای حزب‌الله نقش محوری در عملیات تهاجمی به عهده داشتند.

به گزارش مشرق، محمد بابایی در ستون یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

کمتر پیش می‌آید فرماندهان میدانی حزب‌الله جلوی دوربین ظاهر شوند و از نقش این جنبش در تحولات نظامی و سیاسی حرف بزنند اما روز شنبه و همزمان با عید غدیر خم سیدحسن نصرالله به «ابو مصطفی» فرمانده میدانی خود در دیرالزور دستور داد تا جلوی دوربین شبکه تلویزیونی المیادین حاضر شود و از نقش مقاومت در شکست بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین گروه تروریستی جهان یعنی داعش حرف بزند.
 
به نظر می‌رسد دلیل اینکه نصرالله تصمیم گرفت برخلاف سنت دیرینه حزب‌الله عمل کند، این بود که زمان و مکان فرصتی استثنایی را فراهم آورد تا او به این طریق نقش حزب‌الله را در مبارزه با داعش به رخ جهانیان بکشد. مکانی که فرمانده حزب‌الله از آنجا با المیادین حرف زد دیرالزور نام دارد که در شرق سوریه است. اکثر مناطق استان و همچنین شهر دیرالزور در همان اوایل بحران سوریه سقوط کرد و تنها بخش کوچکی از شهر و یک مرکز نظامی در کنترل دولت باقی ماند که در طول پنج سال گذشته دو سال تحت محاصره جبهه النصره و سه سال نیز تحت محاصره داعش قرار گرفت.  همانطور که در یادداشتی با عنوان «تاریک و روشن‌های قلب شرقی سوریه» در 16شهریور 96در روزنامه جوان گفته شد، داستان محاصره این بخش از شهر یکی از تاریک‌ترین و حماسی‌ترین فصل‌های جنگ سوریه است. در این یادداشت همچنین به اهمیت ژئوپلتیکی دیرالزور اشاره شد و اینکه چگونه سقوط این شهر به دست داعش و سپس امریکا می‌توانست شکافی جبران‌ناپذیر در مرزهای عراق و سوریه ایجاد کند و مانع از اتصال زمینی محور مقاومت در یک جغرافیای بزرگ شود که از تهران شروع می‌شود و در سواحل مدیترانه پایان می‌یابد. اما نیروهای متحد با اجرای یک ارکستر بزرگ نظامی در شرق سوریه توانستند به رنج پنج سال دیرالزور پایان دهند و نقشه دشمنان سوریه را ناکام گذاشتند. 
 
اما آنچه در این نوشتار مهم است، نقش مرکزی است که حزب‌الله هم در دفاع از مناطق تحت محاصره دیرالزور به عهده گرفته و هم نقش محوری در اجرای کنسرت بزرگ نظامی در شرق دارد. اواخر خرداد ماه 1395 رسانه‌های سوری گزارش دادند حزب‌الله تیمی از نیروهای ویژه خود را با هلی برن نیروی هوایی ارتش سوریه به مناطق تحت محاصره در دیرالزور اعزام کرده؛ درست زمانی که حزب‌الله نقش محوری در عملیات آزادسازی حلب ایفا می‌کرد. هرچند بعضی منابع خبری گزارش دادند ابومصطفی فرمانده حزب‌الله در دیرالزور از چهار سال قبل در این شهر مستقر شده بود اما اعزام تیم ویژه حزب‌الله یک سال قبل و پس از آن صورت گرفت که داعش حملات خود را به دیرالزور به شدت تشدید کرده بود. اعزام تیمی از نیروهای ویژه در اوج نبرد حلب هم حاکی از توانایی رزمی و ظرفیت‌های بالای حزب‌الله است و هم نشان می‌دهد این جنبش چشم‌اندازی حساب‌شده‌ از تحولات دارد، البته حزب‌الله این توانایی خود را با استقرار نیروهای خود در شهرک‌های نبل و الزهرا واقع در غرب حلب نشان داده بود. این دو شهرک‌ به دلیل قرار گرفتن در مناطق مرتفع بر مهم‌ترین مسیر کمک‌رسانی از مرز ترکیه به شهر حلب و حومه آن ‌اشراف دارند و به همین دلیل از اهمیت حیاتی زیادی برخوردار هستند.
 
گروه‌های مسلح در تابستان 1391موفق شدند اکثر مناطق حومه شمالی حلب را به کنترل خود درآورند به جز نبل و الزهرا. اگر این دو شهرک نیز سقوط می‌کرد شاید بازگشت حلب به دولت مرکزی تقریباً غیرممکن می‌شد اما حزب‌الله با استقرار تیمی از نیروهای خود مانع از سقوط نبل و الزهرا شد.  در حالی که بخشی از نیروهای حزب‌الله از مناطق تحت محاصره در دیرالزور دفاع می‌کردند، بخش دیگری از نیروهای حزب‌الله نقش محوری در عملیات تهاجمی به عهده داشتند که برای شکست محاصره این مناطق از خرداد ماه سال جاری آغاز شد. چند روز قبل از شروع این عملیات ابراهیم امین سردبیر روزنامه الاخبار لبنان که با حزب‌الله روابط نزدیکی دارد در یادداشتی با اشاره به توافق ایران، روسیه و سوریه برای یک نبرد خیلی بزرگ در دیرالزور از نقش محوری حزب‌الله در این عملیات خبر داد. امین نوشت: شاید نیروهای حزب‌الله با آزمایش بزرگی برای محک آنچه در قلمون، زبدانی و قصیر یاد گرفته‌اند، مواجه شوند.  حالا با رسیدن نیروهای مقاومت به دیرالزور و شکست تروریست‌های داعش این حق حزب‌الله است که با صدای بلند از نقش محوری خود در جنگ با خطرناک‌ترین پدیده تروریستی جهان حرف بزند و نشان دهد هر جا که لازم باشد برای مبارزه با تروریسم تکفیری آماده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمود IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    2 1
    پس عکس ابومصطفی کجا بود ? مگه نامحرم داریم مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس