کد خبر 772429
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۵
کمانچه ایرانی

پرونده‌ی کمانچه و چوگان ایرانی در دوازدهمین اجلاس ناملموس یونسکو در کره‌ی جنوبی بررسی می‌شود.

به گزارش مشرق، ثبت جهانی کمانچه و چوگان ایرانی قرار است در دوازدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو بررسی شود؛ این در حالی است که دوباره نامی از کشور جمهوری آذربایجان نیز دیده می‌شود.

در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که کشور آذربایجان مواردی را به نام خود در یونسکو به ثبت رسانده است که ریشه در فرهنگ ایران دارد که از آن جمله می‌توان به «تار»، «چوگان» و «دُلمه» اشاره کرد. بعد از ثبت جهانی تار ترکی توسط آذربایجان در سال ۱۳۹۱، جلساتی با دفتر موسیقی در دفتر ثبت آثار تاریخی برگزار شد و در این راستا تهیه پرونده‌های ثبت جهانی به کارشناسان این دفتر تخصصی آموزش داده و در نخستین قدم پرونده «کمانچه» تهیه شد.

بعد از این اتفاق، در آذر سال ۱۳۹۲، آذربایجان بازی چوگان را به نام خود در یونسکو به ثبت رساند و دوباره موجی از اعتراضات روانه‌ی سازمان میراث فرهنگی شد. این بار اعلام شد که ایران می‌تواند تار و چوگان را به نام خود در یونسکو ثبت کند. 

بر این اساس، در جلسه‌ی آتی یونسکو در کره‌ جنوبی، قرار است پرونده‌ی «هنر نواختن و ساختن کمانچه» و «چوگان بازی سوار بر اسب همراه روایتگری و موسیقی» بررسی شود.

البته فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی اوایل امسال اعلام کرده بود که  قرار است پرونده‌ی «کمانچه» به صورت مشترک با کشور آذربایجان به یونسکو معرفی شود، اما در جدیدترین اخباری که از ثبت جهانی آن منتشر شده، خبری از آذربایجان به میان نیامده است.

منبع: کجارو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس