کد خبر 77121
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۸

13 آبان یادآور حماسه بزرگی است که دانشجویان و دانش آموزان ایرانی آن را آفریده اند و توانستند با تسخیر لانه جاسوسی گام بزرگی را در راه پیشبرد شعارهای انقلاب بردارند.


به گزارش مشرق به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ افراد زیادی در آفریدن این حماسه نقش داشته اند که تعدادی از آنها توانستند با ادامه راه خود در 8 سال جنگ تحمیلی به فیض شهادت برسند.

10 صبح 13 آبان 1358 کمتر از یکسال پس از پیروزی انقلاب ، دانشجویان پیرو خط امام که در حدود 400 دانشجو از دانشگاههای شریف و پلی تکنیک(امیرکبیر) و ملی(شهید بهشتی) و تهران بودند،‌ در یک حرکت هماهنگ با شعار «الله اکبر» به سوی ساختمان سفارت آمریکا در تهران حرکت کردند و جاسوس خانه آمریکا را تصرف کرده و حماسه عظیمی آفریدند که حضرت امام خمینی آن را، انقلاب دوم و انقلابی بزرگتر از انقلاب اول نامیدند تا این روز، روز مبارزه با استکبار باشد.

در جريان تصرف سفارت آمريکا، 52 کارمند و ديپلمات حاضر در اين سفارتخانه، به مدت 444 روز گروگان گرفته شدند که به ابتکار امام خمینی پس از چندی زنان و پس ازآن سیاه پوستانی که در میان گروگان ها بودند آزاد شدند دانشجویان سرانجام به دستور رهبر کبیرانقلاب اسلامی، جاسوسان را تحویل دولت دادند و مقرر شد که مجلس شورای اسلامی در باره آنان تصمیم بگیرد.
 
از حدود 400 نفر این دانشجویان اكنون تنها 47 تا 50 نفر از اسامي آنها موجود است و 350 نفر دیگر گمنام اند و اسامی آنها مشخص نیست.

اما از این 50 نفر که اسامی آنها مشخص است، عده ای با شروع جنگ تحمیلی به میدان های جنگ شتافتند و به شهادت رسیدند که از آنها می توان به محسن وزوایی، حسین علم الهدی، مهدی رجب بیگی، عباس ورامینی و... نام برد و تعدادی هم در حال حاضر از مواضع خود عدول کرده اند و از گذشته خود اظهار ندامت می کنند.

به مناسبت 13 آبان اسامی شهدای دانشجویان پیرو خط امام را متذکر می شویم:
1- غلامحسین احمدی
2- حبیب برادران توکلی
3- محمد بهبهانی
4- محمد بولوردی
5- غلامحسین بسطامی
6- حسین بهادری فر
7- هوشنگ ترکاشوند
8- علی حاتمی
9- جعفر ذاکر
10- مهدی رجب بیگی
11- سید احمد رحیمی
12- بهروز سلطانی
13- حسن سیف
14- جلیل شرفی
15- اسدالله شیران
16- حسین شوریده
17- علی صبوری
18- آفریدون صبری
19- فضل الله عابدینی
20- حسین علم الهدی
21- محمد فاضلی
22- ناصر فولادی
23- کدخدا زاده
24- محسن وزوایی
25- محسن ماندگار
26- مجید موذن صفایی
27- حسن میر سلطانی
28- عباس ورامینی (فرمانده)
29- جمال امیرخانی
30- رحمان یا علی مددی
31- علیرضا هادی پور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس