نهضت آزادی و مجاهدین

نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها از ضرر گروهک‌های دیگر، حتی منافقین (این فرزندان عزیز مهندس بازرگان) بیشتر و بالاتر است.

سرویس تاریخ مشرق- اردیبهشت ماه ۶۰ همچنان با افزایش بمب گذاری‌ها و درگیری‌های خیابانی، تشنج اجتماعی و سیاسی در کشور رو به گسترش بود و نقش سازمان مجاهدین خلق در تنش آفرینی و آشوبگری آشکارتر می‌گردید. در هفتم اردیبهشت، هواداران سازمان در ادامه سلسله درگیری‌ها در سایر شهرستان‌ها، به بهانه برگزاری راهپیمایی، درگیری خیابانی گسترده‌ای در تهران پدید آوردند که به کشته شدن سه نفر و مجروح شدن دهها نفر انجامید.

کشته شدن دو نفر در درگیری‌های مجاهدین خلق با نیروهای انقلاب

روزنامه انقلاب اسلامی و میزان در انعکاس اخبار این رویداد و سایر موارد مربوط به سازمان، عمدتاً مخالفان را مقصر جلوه داده و نهادهای انقلابی را متهم می‌ساختند و هواداران سازمان را مظلوم و حق به جانب نشان می‌دادند. در چنین فضایی، در دوازدهم اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ مقاله‌ای از مهندس مهدی بازرگان در روزنامه میزان به چاپ رسید که واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. حتی عنوان مقاله مناقشاتی را در پی داشت: «فرزندان مجاهد و مکتبی عزیزم» از یک سو خطاب به رجوی و اعضا و هواداران وی و از سوی دیگر خطاب به جوانان حزب اللهی و طرفدار نظام. بازرگان مقاله مزبور را اینگونه شروع کرده بود:

 «به هر دو شما، سازمان مجاهدین خلق و به گروه‌ها و نهادهایی که عنوان مکتبی اختیار کرده‌اید، فرزند می گویم و هر دو را برادر همدیگر می دانم»

 بازرگان در ادامه مجاهدین خلق را فرزندان نهضت آزادی خوانده خطاب به آنان نوشت:

«مجاهدین خلق، شما فرزندان نهضت آزادی هستید، در سال ۱۳۴۳ که در زندان بودیم به دنیا آمدید و راه خود را پیش گرفتید، بدون آن که از خانه فرار کرده یا اخراج شده باشید.»

بازرگان با نیروهای پیرو خط امام و مکتبی نیز همین گونه سخن گفته بود:

«شما مکتبی‌ها نیز با همه تندی و تلخی و بد خلقی که دارید از ما هستید ... افکار و اعتقادات اسلامی، اجتماعی، سیاسی همه‌تان، مستقیماً یا با واسطه از تفسیرها، تعلیمات، کتاب‌ها و سخنرانی‌های امثال طالقانی، شریعتی‌ها (پدر و پسر)، مطهری، دکتر سحابی و من درست شده است که همگی رسماً یا فکراً نهضتی بودیم. عقد ارادت و اخوتتان با روحانیت و با امام امت را ما بستیم.»

سرمقاله مهندس بازرگان که در آن منافقین را فرزند خود خطاب می‌کند

وی در شرایطی که ماهیت مواضع التقاطی و ضد نظام سازمان آشکار شده بود، ضمن بر شمردن ویژگی‌ها و خصایص مشترک برای هر دو طیف مخاطب، با نوعی مصادره به مطلوب، هر دو جریان را دارای جوهر صداقت و اخلاص دانسته و ایشان را به ترک منازعه و ختم دعوا نصیحت می‌کند.

تعبیرات و تمهیدات مهندس بازرگان بدین جهت بود که اعلام نماید همانگونه که به لحاظ عاطفی، احساس و نگاه یکسانی به هر دو جریان دارد، هر دو را در عمل سیاسی نیز همانند می‌داند. هم مجاهدین خلق و هم جوانان طرفدار نظام، نیروهایی صادق‌اند که راهی غلط می‌پیمایند و به همین خاطر از آن‌ها می‌خواهد که دست از دشمنی با یکدیگر بردارند؛ چرا که آن قدر مشترکات برادرانه دارند که باید همدیگر را در آغوش بگیرند! سپس بازرگان با قلمی کنایه آمیز و ذکر نکات منفی و مثبت، مشترکات فرزندان مجاهد و مکتبی، خود را بر می‌شمرد. از جمله خطاب به مکتبی‌ها می‌نویسد:

«اگر مجاهدین خلق التقاطی هستند، و معتقدات اسلامی و انقلابی خود را اصرار دارند بر مبنای اصول مارکسیسم بنا نمایند و درخت ایدئولوژی آنها ریشه مارکسیستی دارد، درخت ایدئولوژی شما هم میوه‌های مارکسیستی دارد، زیرا که اهل قهر و انتقام و انهدام هستید که به هیچ وجه با روح اسلام دمساز نیست و عناد خاص با سود و مدیریت خصوصی داشته اگر دستتان برسد هر چه سرمایه و مالکیت و معامله است از بین برده، کشور را یکسره ملی، یعنی دولتی می‌کنید.»

وی در این مقاله که مبتنی بر پذیرش و مفروض دانستن ادبیات رایج سازمان درباره نیروهای پیرو خط امام نگاشته شده بود، انقلابی‌گری به مثابه هدف، تأیید رهبری امام، التقاطی بودن، انحصارگرایی، ایراد تهمت و تعرض و مخالفت با آمریکا را از نمونه‌های مشترکات برادرانه بر شمرده و با بهره گیری از ایهام و ابهام، طرفین را در وضعیت تنش و درگیری موجود آن زمان تقریباً به یکسان مقصر جلوه می‌داد.

آشکار بود که توصیف و تحلیل مهندس بازرگان با واقعیات فاصله زیاد داشت و پیش از آن که حاوی نکته بدیع و راه گشایی باشد، صرفاً نمایانگر ژست بی طرفانه و میانجی گرانه فردی محسوب می‌شد که خود و همفکران و گروه تحت سرپرستی‌اش در درگیری‌های آن زمان، به عنوان مؤتلف بنی صدر، یک پای اصلی مشکلات و تنش‌ها محسوب می‌شدند. اما این مواضع ظاهراً میانه مهندس بازرگان، در شرایطی که مقدمات شورش مسلحانه سازمان در حال بروز و ظهور بود و علائم آن به چشم می‌خورد، یک انگیزه اصلی دیگر را هم در بر داشت. [۱]

بازرگان در بخش دیگری از سرمقاله خود با تعریف از مجاهدین می‌نویسد:

یکدیگر را گروهک نخوانید. مجاهدین عده قلیل نیستند و نفوذ عجیب در دختر و پسرهای دانش‌آموز و دانشجو و در مدارس دارند. مکتبی‌ها نیز هم فراوان‌اند هم فداکار، متشکل و مجهز و ستون فقرات انقلاب. منحرف هستید اما نه منافقید، نه مرتجع و نه مزدور اجانب. اصلا این چه حرفی است که هر کس با ما اختلاف داشت بجای آنکه بگوییم در اشتباه یا خطاکار است، بگوییم مزدور دشمنان است.

بر اساس همین مقاله بازرگان بود که بعدها امام خمینی (ره) ضرر نهضت آزادی را بیشتر از منافقین دانستند و این گروهک را غیرقانونی اعلام کردند. حضرت امام در سال ۶۶ و در جواب نامه حجت‌الاسلام محتشمی‌پور درباره نهضت آزادی فرمودند: به حسب این پرونده‏های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان، و چه در سفارت امریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملت‌های مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا می‏زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‏خورد که قرنها سر بلند نمی‏کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر، حتی منافقین (این فرزندان عزیز مهندس بازرگان) بیشتر و بالاتر است. [۲]

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • محمدجواد IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    26 41
    سعی کردند همه رو به صلح دعوت کنند ولی از ادبیاتشون مشخصه طرف مجاهدین (منافقین) رو میگرفتند. به هرحال اون قسمت که میگن شما (مجاهدین) فرزندان نهضت آزادی هستید مهمترین قسمت این نوشته است.
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    35 32
    به نظر بنده که سالهاست به طور جدی درخصوص تاریخ معاصر ایران و خصوصا حوادث دهه های 40، 50 و 60 مطالعه می کنم خط به خط حرف های آقای بازرگان صحیحه. مجاهدین منحرف نشدند از اول همین بودند. حزب اللهی ها هم مثل آنها. هر دو موافق ترور و عمل مسلحانه بودند. تنها در زمانی که قدرت را به دست آوردند عنوان اقداماتشان تغییر کرد. پیش از انقلاب هر دو موافق ترور و فعالیت مسلحانه علیه حکومت وقت بودن و بعد از انقلاب هم که قدرت به دست حزب اللهی ها افتاد دیگر نیازی به انجام ترور توسط آنها نبود، در نتیجه تنها مجاهدین بودند که راه قبلی را پیش گرفته و دست به اقدامات مسلحانه زدند. تنها نقطه تفاوت این بود که ترور مجاهدین کور بود و مردم عادی را نیز قربانی می کرد.
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      23 12
      شمامطالعه کردی ولی مادیدیم.هیچ شباهتی بینشون نبود.انقلابیون باچشم و گوش باز بایدحولسشون به دشمنان ساواکی کومله خلقهای مختلف و گروههای مختلف معاند میبود.شایداشتباهاتی دلشته اند.هنوز اول انقلاب بود. ولی کاملامطیع امام بودن و جانشان را در دست گرفته و برای حفظ انقلاب خواب و قرار نداشتند.ولی بازرگان ازهمان اول فتنه را شروع کرد.منافقین هم همینطور.اینهابا اب صد اقیانوس هم قابل تطهیرنیستن.الکی تلاش نکنید.زمان نشان دادکه انچه امام عزیزمان قبل از انقلاب در این منحرفین دیده بود کاملا درست بود.
    • احمد IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      22 5
      یادم نمیاد امام خمینی و آیت الله بهشتی و مطهری و ائمه جمعه و پیروانشان دستور به ترور مخالفین داده باشن به خصوص برای رسیدن به مقاصد سیاسی. درحالی که مجاهدین خلق هزاران ترور که بیشترش مربوط به مردم عادی میشد تو کارنامه اشون دارن.
    • SE ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
      1 0
      منافقین که فبل از انقلاب پس از اعدام بنیانگذارانش به باورهای کمونیستی گرایش پیدا کرد ولی در اصل با قدرت گرفتن رجوی در همکاری و سازش با ساواک دست از مبارزه مسلحانه کشیدند و تظاهر به مبارزه سیاسی میکردند و چون خود توان بسیج انقلابی مردم را بر ضد رژیم طاغوت نداشتند ظاهرا با جریان انقلاب برهبری امام ره همراه شدند به امید بدست گرفتن قدرت پس از پیروزی انقلاب. اما به دلیل فقدان جایگاه مردمی به اهداف خود نرسیدند و با اشتباهات محاسباتی از جایگاه و محبوبیت روحانیون به رهبری اما نزد مردم دست به اسلحه برده و به ترور روی آوردند. ولی ولی ولی ولی اینک دیگر رژیم طاغوت در مقابلشان نبود که بکارگیری سلاح را "اقدامات مسلحانه " بنامیم و بدانیم بلکه اقداماتشان تروریستی و در مقابله با مردم بود. نظام اسلامی حاکم با رای مردم و با روشهای دموکراتیک پذیرفته شده نطیر رفراندم نوع حکومت، انتخابات مجلس تدوین قانون اساسی و رفراندم تایید آن، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری با شرکت اکثریت قریب به اتفاق مردم برگزار شده بود ساختار نظام شکل گرفته بود و منافقین این تشنگان قدرت برای رسیدن به آرزوهایشان که همان سلطه بر ایران بود با بیگانگان همراه شدند و به اقدامات مسلحانه علنی روی آوردند و این چیزی جز اعمال تروریستی و فاشیستی و خائنانه نبود و نیست.
  • سعيد IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    26 39
    حالا يك اشتباهي كرده مهندس بازرگان. مطمئنم خودش هم در اين دنيا و هم در آن دنيا توبه كرده است. با اين جنايات و خونريزي هاي وحشيانه منافقين بازرگان كه جاي خود دارد................. شيطان ملعون و رجيم هم از اين جماعت نفاق ابراز برائت و انزجار مي نمايد...............
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    19 28
    احمق ها دوستان را دشمن می کنند و عاقلان دشمنان را دوست - دشمنی با عربستان چه خساراتی به مسلمانان زد و چه خدمتی به اسرائیل کرد ؟ سایت مشرق با همین روحیه خواب زده در قیامت کور محشور شود
  • ناشناس IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    47 27
    نظر مهندس بازرگان دعوت همه جناهها به وحدت بود ، حالا اگر شما برداشت درستی ندارید بروید افکار التقاطی خودتان را اصلاح کنید.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    71 39
    شماها سگ كي باشيد كه به بازرگان بتازيد تاريخ داوري خواهد كرد اي ملعونهاي پست
  • حقگو IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    31 17
    اقای مهندس خبر داری فرزندانت نزدیک به 16000هموطن خود را ترور کرده اند؟ با صدام ، صهیونیست ها ، امریکا و انگلیس و...بر علیه مردم ایران هم قسم شده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟بسیاری از رزمندگان ایرانی را بعد از برگشت به خانه ترور کردند؟؟؟؟
  • متین IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    30 24
    هر چه در تاریخ ضربه خورده ایم، از همین جنس سیاست مداران کم عمق و خودعاقل پندار است. امام چقدر خوب باطن همه اینها را دیده بود.
  • مسیح IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    11 5
    ول کنید این حرفا رو
  • حمزه IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    8 9
    سلام این نتیجه ی روشنفکراییه که فکرشون رو دادن دست غربیا
  • اسد کفاش کردستانی سنی مذ هب IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    14 7
    جواباقاایاخانم 1052÷ما سگ نیستیم ماانسانیم که ازکشته شدن هموطنانمان توسط داداشهای جنابعالی ناراحت میشویم شما سگ توله کدام دشمن ایران هستی که سنگ حرامزاده های وطن فروش را به سینه می زنی نکنه مامنت ترا از ازواج انقلا بی انها گرفته بعد نیست به کوری جشم امثل شما مدم همه اونها را به زباله دان تاریخ ریخت گال یانه یانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده