بررسی امکان درگیری نظامی بین آمریکا – کره شمالی

رسانه‌های این روزهای آمریکا پر شده از خطر کره شمالی و برخورد اجتناب‌ناپذیر و جنگ پیشگیرانه به عنوان یگانه راه حل منطقی. جنگی که یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات تاریخ سیاسی آمریکا خواهد بود.

سرویس جهان مشرق- دولت آمریکا و رسانه‌های حامی آن، تمامی تلاش خود را برای جا انداختن مفهومی به نام «جنگ پیشگیرانه» علیه کره شمالی در اذهان عمومی و آماده‌سازی آنها برای چنین اقدامی به کار گرفته‌اند. اقدامی که در نهایت می‌تواند تبدیل به بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ سیاسی آمریکا شود و پیامدهای بسیار دهشتناکی برای این کشور داشته باشد.

پایگاه «فارین افرز» در جدیدترین تحلیل خود در مورد بحران فعلی بین آمریکا و کره شمالی نوشت: بزرگ‌ترین تغییری که دانلد ترامپ در زمینه سیاست خارجی آمریکا در قبال کره شمالی به وجود آورد،‌ لحن و ادبیات سیاست خارجی بود. اکنون، با سیاست «پاسخگویی استراتژیک» دولت ترامپ در مقابل «صبوری استراتژیک» دولت اوباما در قبال کره شمالی مواجه هستیم. اکنون برنامه دولت ترامپ این است که با اعمال فشار بر چینی‌ها، کره شمالی را تحت فشار قرار دهد و این را می‌توان از خلال توئیت‌های اخیر ترامپ و جلسات شورای امنیت سازمان ملل فهمید. اکنون ترامپ تغییر نگرش داده و همچون روسای جمهور سلف خود، چین را یگانه‌کشور برای کنترل کره شمالی می‌داند که این رویکرد می‌تواند غلط باشد.

اگر اکنون بطور دقیق به ادبیات و لحن دولت ترامپ توجه کنیم، می‌بینیم که مشاورین رییس جمهور با تزریق تدریجی واژه «جنگ پیشگیرانه با کره شمالی» در اذهان عمومی از طریق رسانه‌ها، سعی در عادی‌سازی این عبارت و تدارک دیدن شرایط و زمینه برای انجام همان جنگ پیشگیرانه دارند. خوب به جریان کنونی رسانه‌ها نگاه کنید: جنگ با کره شمالی که طی چند سال اخیر یک تابو محسوب می‌شد، اکنون در حال تبدیل شدن به بحث اصلی مردم است.

علت رویکرد تازه آمریکا نسبت به کره شمالی را در باید در چیستانِ پس از پایان جنگ سرد این کشور جستجو کرد. برای اولین بار در بهار 1994 بود که «ویلیام پری» وزیر دفاع وقت آمریکا، تلاش کرد تا «بیل کلینتون» را متقاعد به حمله به تاسیسات هسته‌ای «یونگ بیون» کند. در هر حال، تصمیم‌سازان آن زمان، ترجیح دادند که راه دیپلماسی را در پی گرفته و طی یک سال به این نتیجه رسیدند که با مذاکره قضیه را حل کنند. آن چارچوب توافق‌شده، در دولت بوش دچار تزتزل شد. چرا که کره شمالی اعلام کرد که به عنوان حق طبیعی، به دنبال این است که در ژوئن سال 2006 دست به آزمایش موشک دوربرد جدید خود بزند و «اشتون کارتر» که بعدها هم وزیر دفاع شد، گزارشی فوری به «جورج دابلیو بوش» تقدیم کرد و خواستار هدف قرار دادن موشک مورد نظر گردید. بوش، درگیر مسئله عراق بود و لشکرکشی آمریکا به آن کشور، به اندازه کافی هزینه به بار آورده بود. لذا، مقاومتی در مقابل آن آزمایش موشکی نکرد و چندی بعد، به گفتگوهای 6 جانبه ختم شد.

اوباما اما رویکردی متفاوت‌تر اتخاذ کرد. به جای گفتمان، بر فشار بر دولت چین جهت فشار بر کره شمالی تکیه کرد. وی در پایان ریاست جمهوری‌اش در سال 2016 در گفتگو با «چارلی رز» گفت: «نابود کردن کره شمالی با توجه تسلیحاتی که داریم برای ما آسان است اما خواستار فاجعه انسانی نیستیم. فاجعه‌ انسانی که بی‌شک یقه کره جنوبی به عنوان متحدمان را خواهد گرفت».

اکنون سال 2017 و زمان ترامپ است. او، ادبیات «آتش و غضب» را برگزیده و مقدمات را برای فهم «جنگ دوم کره» در اذهان ملت‌اش تهیه دیده است. مفهوم «تهدید بودن کره شمالی برای آمریکا» چیزی‌ست که مشاورین ترامپ خواستار جا انداختن آن در اذهان عمومی هستند. رسانه‌های این روزهای آمریکا پر شده از خطر کره شمالی و برخورد اجتناب‌ناپذیر و «جنگ پیشگیرانه» به عنوان یگانه راه حل منطقی. این ترامپ نیست که زبان بازی‌اش را تغییر داده است. این مردم آمریکا هستند که نگاهشان به کره شمالی را خصمانه‌تر کرده و دست آخر خواستار ریشه‌کن کردن کشوری که «تهدید خطرناک»(!) می‌دانند، خواهند شد؛ درست همان چیزی که جنگ‌طلبان حاضر بر راس قدرت در آمریکا می‌خواهند.

کره شمالی پیشرفت چشمگیری در عرصه موشک‌های بالستیک داشته و گزارش «جفری لوئیس» کارشناس ارشد «مرکز مطالعات منع تولید سلاح» حاکی از آن است که این کشور تقریبا به هدف رسیده است. از سوی دیگر، توان بازداری هسته‌ای کره شمالی بسیار بالاست و این یک خط و نشان برای آمریکایی‌ها به حساب می‌آید. اگر به نگاه کارشناسان و ناظران باشد، آنها می‌گویند که این جنگ کلامی و تهدیدات سال‌هاست که بین آمریکا و کره شمالی وجود دارد و باز هم اتفاق خاصی نمی‌افتد. اما آن آمریکایی که در «دِنوِر» زندگی‌ می‌کند، نگاه دیگری دارد. او می‌ترسد که هر لحظه انفجار بمب هسته‌ای کره شمالی و ابر قارچی فراگیرش، زندگی او و عزیزان‌اش را تبدیل به خاکستر کند. ابعاد حمله کره شمالی برای او دهشتناک است و ترامپ و مشاورین‌اش این را به خوبی می‌دانند و از همین قضیه به خوبی استفاده می‌کنند.

به طور طبیعی، دارا بودن توانایی نظامی، نه تهدید برای غیر محسوب می‌گردد و نه تضمین در مقابل غیر. لذا، حکم دادن در مورد اینکه کره شمالی به دنبال این است که شهرهای آمریکا را هدف بگیرد، از اساس محکوم است. تاکید موکد بر نسبت دادن کلیدواژه «دیوانه» به «کیم جونگ اون» -رهبر کره شمالی- از سوی دولت ترامپ و «نیکی هالی» به عنوان نماینده دائم این کشور در سازمان ملل، معنادار است. کیم باید دیوانه خطاب شود تا مقدمات مهیا گردد؛ اما ممکن است همین شخصی که در «بازی فکری و زبانی» کنونی او را دیوانه خطاب می‌کنند، در اثر شیطنت و تعدی آمریکا، آن تعریف را برای آمریکا تعبیر کند.

کیم جونگ اون دارای روشی خشن و جدی است اما بازتعریف این رویکرد در فرهنگ آمریکایی به شکلی کاملا هوشمندانه و تبهکارانه شکل گرفته است. او را دیوی جلوه داده‌اند که حتی هدف قرار دادن سازمان ملل هم از او برمی‌آید. لذا، جامعه آمریکا به شدت به دنبال تحقیر کردن وی است. همین خشم افسارگسیخته می‌تواند موجبات یک تنش بزرگ را فراهم آورد. قطع یقین، عواقب آن جنگ پیشگیرانه که اکثریت جامعه آمریکا از آن استقبال می‌کند، به اندازه‌ای غیرقابل سنجش و باور دهشتناک و تراژیک خواهد بود. اگر واقع‌بین باشیم، باید قبول کنیم که سر به سر کره شمالی گذاشتن کاری‌ست بس عبث برای آمریکا. شرط عقل و سلامت، دوری از هر گونه تنش با کشوریست که تازه به اندازه چند دهم آمریکا هم برای جامعه بین‌المللی خطر ندارد و عمده مشکل‌اش با کره جنوبی‌ست که آن هم مسئله شخصی در خود دارد.

اگر آمریکا به دنبال یک سناریوی معقولانه است پس باید به سمت مشارکت دادن کره شمالی در امور سیاسی و تجاری برود. مذاکره و تجارت با کره شمالی، کاری‌ست که براستی امکان‌پذیر است. تنها و یگانه راه در قبال کره شمالی، پایان دادن به خصومت چنددهه‌ای با این کشور است؛ و نه شیطنت‌های مکرر و مداوم و دخالت‌ها و تهدیدهای بی‌سرانجام.

این جو کنونی که اکنون دولت و مردم آمریکا را فرا گرفته، قطعا به پشیمانی این کشور ختم خواهد شد. کیم، نه دیوانه‌ست و نه در برخورد با متجاوزان به حریم‌اش کوتاه می‌آید. این لفاظی‌ها و جنگ‌های روانی هم فقط بستر را برای واکنش خشن کره شمالی آماده‌تر می‌کند. هم‌اکنون، فریادهای کسانی چون سناتور «لیندسی گراهام» در سنا مبنی بر ورود به جنگ با کره بدون توجه به شهروندان کره جنوبی و ژاپن و استفاده از لفظ «آدم‌های آن‌طرفی»، بیشتر و بیشتر به خلق فضای بی‌اعتمادی بین آمریکا و شرکایش می‌انجامد. اکنون، «مون‌ جه این» -رییس جمهور کره جنوبی- با توجه به این فرمانی که دولت ترامپ و حامیان‌اش پیش می‌روند، باید مردم کشورش را متقاعد و مجاب کند که آمریکا بطور خودجوش و یکجانبه گامی بر نمی‌دارد که موجب بدبختی آنها شود.

کلمات و جملات خیلی اهمیت دارند. شرط بلاغ آن است که ادبیات مناسب با کره شمالی استفاده شود. زبان بیان و منش متناسب با احترام به نوع نگاه کیم جونگ اون است که می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات بین دو کره باشد و در این مسیر، رویکرد و سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا نیز باید به سطح میانجی‌گری عقلایی و عادلانه سوق پیدا کند، گرچه بسیار بعید به نظر می‌رسد. ترامپ، باید با نگاه به گذشته و رفتار روسای جمهور سلف خود، این درس را بگیرد که استفاده از ادبیات تهدید و یا اعمال تهدید بصورت عملی بر علیه کره شمالی، کاملا به ضرر آمریکا و منافع این کشور و متحدان‌اش است و این واقعیت را آینه پیش روی خود نماید که یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات تاریخ سیاسی آمریکا، می‌تواند شروع یک «جنگ پیشگیرانه»(!) با کره شمالی باشد.


منابع:

https://www.foreignaffairs.com/articles/north-korea/2017-08-22/take-preventive-war-north-korea-table?cid=int-lea&pgtype=hpg

http://www.politico.com/magazine/story/2017/08/29/north-korea-missile-trump-215551

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    امریکا جرات حمله نداره فقط پارس میکنه
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      26 3
      پارس نه عو عو
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      9 6
      امریکا نمی تواند به کره شمالی حمله کد کدخدای شرق اسیا چین است.
    • AE ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      14 3
      حالا شما چرا تنت به لرزه افتاده؟
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    55 10
    چرا استنفورد برای استفاده از بمب اتم در کره شمالی از مردم آمریکا نظرسنجی نمی کند؟ چون کره بمب اتم دارد و هیچ کس جرات صحبت کردن درباره بمب اتم درباره کره شمالی را ندارد چه برسد نظرسنجی کنند!!
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      13 12
      موشک اتمی کره شمالی قبل از رسیدن به آمریکا منهدم میشه . کره شمالی در نهایت میتونه به کره جنوبی و ژاپن حمله نظامی کنه که در نهایت باز به نفع آمریکاست چون رقبای اقتصادیش تضعیف میشن و مجدد برای ساخت کشورشون استعمار میکنه .
    • AE ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      5 6
      عقل کل کار از نظرسنجی گذشته.دارن مردمشونو برای حمله اماده میکنن.کوری که راه به راه بمب اتم تست میکنه و امریکا رو تهدید به حمله اتمی میکنه دیگه نیازی به نظرسنجی شدن نداره معلومه نظر مردم امریکا چیه
    • ایمن IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      2 0
      موشک اتمی را حتی درآسمان هم موردهدف قراردهیدبازهم آسیب میرساند
  • عبدالله IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    81 13
    قوم عادوثمود وقتی ازهمه نعمت های الهی متنعم شدندطغیان کردندو سرانجام آمریکا همانطورکه نوسترآداموس گفته ومنطقی است بانیویورکی که آتشی مهیب ازآن برمیخیزدومردمی که مجبورمیشوندآب مسموم بشوندپایان میابد قومی که دردشمن تراشی حدی نمی شناسدوهرجامرگ وکشتاراست یکطرفش این قوم متکبراست . مردم کره شمالی ؛ عراق قبل ازجنگ باتحریم زجرهاکشیدند . کشوری که حل هرمسئله ای رااززاویه جنگ میبیند . آنهاانتقام خداراخواهندچشید .
    • ایزا IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      69 13
      به امید آن روز. دلم زیاد هم برای مردم آمریکا نمیسوزه چون با سکوتشون که نه همیشه با حمایتشون، سردمداران فاسدشون رو مست از قدرت کردند.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    31 57
    آخه آمریکا با اون همه تجهیزات نظامی به کره حمله کنه ، میشه خودکشی? اونوقت چه بالایی سر کره میاد? عقلتون رو گذاشتید پشت در، عکس دو تا خمپاره انداز هم گذاشتی که ...
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      32 12
      بله. می شود خودکشی. چون جان آمریکا به جان سربازان و سرمایه هایش در ژاپن و کره جنوبی و تایوان بسته است.
    • ای دوست IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      9 8
      دوست عزیز فقط به این فکر کن که یکی از بمب های هسته ای فقط یکی نه بیشتر به نیویورک اصابت کنه، بعد خودت حساب کن که چه اتفاق فجیعی برای آمریکا خواهد افتاد، آمریکا یعنی نیویورک... تمام بنگاههای اقتصادی از بین خواهند رفت خیلی ساده است....
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      9 4
      دادا نمیدونی بمب اتم چیه یا کلا نمیفهمی موشکی که تا نیمی ازخاک امریکا میره و انفجاری ایجاد میکنه که یه ایالت امریکا پر میشه که تخمین خودشون سال پیش حدود ششصد موشک بود متوجه نمیشی کوچکترین جنگی که به داخل امریکا اسیب بزنه باعث نابودی اقتصاد و جایگزینی یه ابر قدرت دیگه میشه حالا ده هزارتا ناو هواپیمابر داشته باش یا اف15نه اف 35بیار وسط
    • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      8 2
      آمریگا تا حالا به یک کشور قدرتمند حمله نکرده مهم نیست چه بلایی سر کره میاد یک بمب هم منفجر بشه میشه فاجعه میفهمی خودفروخته؟؟؟ کره جنوبی ژاپن جزایر تحت سلطه آمریکا فلیپین استرالیا توی تیر رس کره است لازمه چند تا بمب هسته ای توی هر کدوم اینها بیفته آمریکا ناو هاش توی روز روشن با کشتی های به اون بزرگی برخورد میکنه و کشته میده اونوقت چطور میخواد موشک های که سرعتشون به 2.5 کیلومتر در ثانیه میرسه رو منهدم کنه؟؟؟ برو عقلت رو از پشت در بیار تو که سرما نخوره . کم فیلم های خالی وو دی نگاه کن
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      4 0
      تو هر چقدر هم که زور داشته باشی و حتی صلاح نمیتونی حریف کسی بشی که 1- چیزی برای از دست دادن نداره پس سلحشوره 2- چاقوش بیخ گردن خانوادت هست!
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    27 39
    بگذار جنگ بشه!! مرگ یکبار شیون یکبار! از دست جفتشون راحت میشیم.
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      58 21
      مگر کره شمالی چه بدی به ایران کرده که از دستش راحت بشوی؟ ما جز خوبی و وفای به عهد و دوستی مردانه از او ندیده ایم.
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      11 6
      ترامپ تحریمت کرده، کیم چکارت کرده که از دستش خلاص بشی؟!
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    48 11
    های و هوی رسانه های آمریکا فقط برای ترساندن مقامات کره شمالی است. در واقع کسی که واقعا بخواهد حمله کند اینهمه از قبل اعلام نمی کند. ضمنا تا وقتی آمریکا اقدام به خارج کردن سرمایه های خود از ژاپن و کره شمالی و تایوان نکرده باشد یعنی هیچ جنگی در کار نیست.
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      24 18
      تز ندهید، به عراق و افغانستان هم از قبل گفته شد که حمله می کنند.
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      28 10
      به IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰ عراق و افغانستان مگر بمب اتم داشتند؟ مگر ملت متحد داشتند؟ مگر رهبران سالم و ارتش وفادار به نظام داشتند؟
    • AE ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      4 15
      مال این حرفا هم نیست که بتونه کلاهک هسته ای بذاره رو موشکاش.امریکا که میخواد حمله کنه اینا رو خوب براورد کرده.نهایتا شاید دو تا کاتیوشای کور بتونه شلیک کنه.دیگه از ارتش صدام زمانی که کویت رو اشغال کرد که قوی تر نیست.تا آزادی بخش شمالی شبه جزیره چیز زیادی نمونده.
    • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      10 4
      کره شمالی ترس نمیشناسه
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    16 8
    ایالات متحده انقدر کره شمالی را تهدید و تمسخر میکند که کره دست به اقدامی بزند تا پاسخ اتمی امریکا نزد افکار عمومی موجه و دفاع از خود جلوه داده شود. شک نکنید که در صورت اطمینان از اقناع جامعه جهانی , ایالات متحده لحظه ای در حمله اتمی به کره شمالی تعلل نخواهد کرد. امیدوارم سران کره شمالی در دام تبلیغات تحقیر امیز امریکا نیفتند.
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    26 52
    اصلا هم اشتباه نیست. باید سریعتر حمله کنه. اگه فرصتی هم دست داد روسیه و جین را هم همزمان بزند.
    • بهروز IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      6 5
      شما انگار تو باغ نیستی عزیزم،جوگیر شدی میگی همزمان سه قدرت اتمی رو بزنه...خخخخ شما دیگه کی هستی
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      8 3
      به تو چی میدن
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      8 4
      بیدار شو پسرم صبح شده، خواب زیاد می بینی!!!
    • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      7 2
      به همین راحتی خودشون عقلشون نمیرسه تو بهشون بگو بعضی اوقات دلم برای بعضی هموطنان ضعیفم میسوزه که بی جیره نوکری آمریکا را میکنند
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      7 3
      شما call of duty زیاد بازی میکنی! کمترش کن
  • CN ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    18 45
    حالا با این فرض که آمریکا به کره حمله کرد و دولت مستبد کره شمالی سرنگون بشه، باز هم میتوانید اراجیف خورد چندتا بچه احساساتی بدین و یا همانند حمله آمریکا به افغانستان دستهاتون را بالا برده و یواشکی پیغام چاکرم نوکرم بهشون می‌دین.
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      28 10
      پیغام چاکرم و نوکرم رو همین حالاش هم اصلاحتیها در آشکار سر میدهند ضمنا مستبدتر از آمریکا مگه وجود داره؟ موقع فروپاشی آمریکا قیافه امثال تو دیدن داره
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      24 10
      پیغام چاکرم و نوکرم رو همین حالاش هم اصلاحتیها در آشکار سر میدهند ضمنا مستبدتر از آمریکا مگه وجود داره؟ موقع فروپاشی آمریکا قیافه امثال تو دیدن داره
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      22 5
      آمریکا 60 سال است که می خواهد دولت مستبد فسقلی کره شمالی را از بین ببرد و هنوز نتوانسته یک گلوله به سمتش شلیک کند! آن در حالی که آمریکا بیست سال قبل خیلی قویتر از الان بود و کره شمالی آن زمان خیلی ضعیفتر از حالا! اما شما با اینکه 60 سال مقاومت یک کشور و قوی شدن همه روزه اش را دیدید هنوز منتظرید محبوبتان آمریکا بتواند کره شمالی را نابود کند! شما کی از نوکری آمریکا دست بر می دارید؟ کره شمالی تنها زمانی قابل نابود شدن است که به سیاسیون غربگرا و فاسد اجازه حضور در مناصب کلیدی را بدهید و توسعه سیاسی ایجاد کند.
    • سید حسین IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      10 3
      برو چینی جان نشکنی یوقت!
    • ح IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      4 1
      هیس.
    • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      4 2
      تو که راست میگی
    • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      9 3
      چی میزنی داداچ؟؟؟
    • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      10 2
      تا بی عقل های مثل تو هستند جهان برای مستبدان بهشت است
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    12 3
    پیغام چاکرم و نوکرم رو همین حالاش هم اصلاحتیها در آشکار سر میدهند ضمنا مستبدتر از آمریکا مگه وجود داره؟ موقع فروپاشی آمریکا قیافه امثال تو دیدن داره
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    11 2
    هر رییس جمهور کره شمالی به اندازه کله ترامپ و تمام سیاست مردان امریکاست .
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    2 4
    بهتر باهم مشغول شن به ما اینقدر گیر نده امریکا
  • رهگذر IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    7 2
    این ترامپ یه بیزنسمن بیشتر نیست ، مطمئن باشید غلطی نمیکنه . این تاجره کاری نمیکنه که حساب کتاب مالی کشورش و منافعش تو منطقه شرق آسیا و شبه جزیره کره بهم بریزه
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    20 3
    ی بمب بخوره تو آمریکا مردم آمریکا همدیگه رو میخورن . امیدوارم افتخار نابودی آمریکا به نام کره ثبت بشه . ملت ایران در طول تاریخ نشون دادن که لیاقت ندارن . عمر ، چنگیز ، تیمور و ... هرکی بیاد دستمال به دستن
  • US ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    2 0
    اون ... ما خودمونیم
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    12 2
    اگه روسیه کمک کره شمالی کنه که بتونه واشنگتن رو بزنه اونوقت آمریکاییها هر لحظه نمیتونن در شیپور جنگ بدمن چون با دشمنی سر و کار دارن که مثل خودشون به هیچی اعتقاد نداره ...
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    16 4
    بمب هیدروژنی میدونین یعنی چی؟ یه دونش بخوره تو نیویورک36 میلیون نفری چه فاجعه ای ببار میاد ؟ اونم کره که فقط 24 میلیون جمعیت داره
  • US ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    20 20
    از طرف من به کره بگید زودتر بزنه ،هرروز عمر رژیم آمریکا برابر است با ریختن خون خیل انسانها در جهان
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    17 3
    جنگ با کره مثل عراق و افغانستان نیس پای بمب هسته ای در میانه
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    24 8
    اگر آمریکا وارد جنگ با کره شود قدرت از غرب به شرق انتقال پیدا خواهد کرد بی برو برگرد چین و روسیه و ایران استفاده مفیدی از این جنگ میبرند
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    7 21
    ایشالا بزنه دهن کیم رو آسفالت کنه
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    11 7
    کره شمالی و مقاومتش در برابر استکبار عشق است عشق و عشق پیروز است
  • javad IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    8 16
    اوباما سال 2012 گفته امریکا تا سال 2020 وارد جنگ نمیشه پس تا 2 سال دیگه صبر کنید هدف بعدی میتونه بین ایران کره شمالی باشه سال 2020 پیشرفت نظامی امریکا متحول شده خواهد بود
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      1 0
      شنونده باید عاقل باشد.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    8 1
    رسانه های امریکایی و کلا رسانه ها این توانایی رو دارن که اگر حتی مردم نود ونه درصد با موضوعی مخالف باشند اونها رو موافق جلوه بدن! و به این صورت در جامعه نسبت به یک موضعی جو سازی مثبت یا منفی بکنن!
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    10 2
    آمریکا با جو سازی روانی میخواد مقاومت کره شمالی رو بشکنه
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    2 5
    ببخشید دعوا سر چیه؟!
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      1 5
      ساعت خواب
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    12 1
    شاید خداوند مقدر فرموده ترامپ دیوانه سر کار بیاد و سر به سر کره شمالی بزاره تا این که توسط همین گشور کوچک ضربه جبران ناپذیری در تاریخ بخورد که هر گز فراموش نشود و شاید انشاء الله نیویورک و واشنگتن که قبله آمریکا پرستان هست را مورد هدف قرار دهد و برای همیشه ملتهای مظلوم را از شر این جنایتکاران نجات دهند خدا را چه دیدی از قدیما گفتند از این ستون تا آن ستون فرجی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس