کی روش

با حضور کارلوس کی روش در راس کادر فنی تیم ملی اقتدار "ایرانی" بیشتر از قبل بر اردوی کره ای ها سایه افکنده است.

سرویس ورزش مشرق - نبرد امروز ایران و کره در سئول برای میزبان حکم مرگ و زندگی را دارد و برای سربازان کی روش حکم رسیدن به حکمی قابل تقدیر. کره نامدار هرگز موفق نشده تیم کارلوس کی روش را شکست دهد. و البته  ایران تنها تیمی است که در هشت ایستگاه قبلی رقابتهای انتخابی جام جهانی نه گل خورده و نه باخته است.

ایران تیم نخست گروه A از مدتها قبل صعودش به جام جهانی روسیه را مسجل کرده در شرایطی که با 20 امتیاز و تفاضل گل 8+ هیچ خطری را متوجه جایگاه خود نمی بیند.

در مقابل کره 13 امتیازی اگر می خواهد راهی جام جهانی 2018 روسیه شود چاره ای جز شکست دادن ایران ندارد. با این حال کره ای ها در 5-6 سال اخیر نه به تیم ملی ایران گل زده اند و نه از ایرانی ها امتیاز گرفته اند.

در واقع با حضور کارلوس کی روش در راس کادر فنی تیم ملی این اقتدار "ایرانی" بیشتر از قبل بر اردوی کره ای ها سایه افکنده است.

* داستان 4 پیروزی

کارلوس کی روش در اولین برخوردش با کره ای ها از ترکیب  اصلی مهدی رحمتی، سید جلال حسینی، خسرو حیدری، پژمان منتظری، مرداد پولادی، جواد نکونام، آندو تیموریان، مسعود شجاعی، محمد نوری، اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد بهره برد. 

آن روز یعنی سه شنبه 25 مهرماه سال 1391 کره ای ها به استادیوم آزادی آمده بودند تا با شکست دادن ایران در هفته پنجم رقابتهای گروه A خیالشان را از بابت رسیدن به جام جهانی برزیل آسوده سازند چون می دانستند ایران یکی از رقبای غیر قابل انکار آنهاست.

به هر تقدیر آنها شکستشان به تیمی که سرمربی اش کارلوس کی روش بود؛ را روی ضربه دقیقه 75 کاپیتان نکونام پذیرفتند و راهی خانه شدند.

با تمام این اوصاف چشم بادامی ها هرگز تصورش را هم نمی کردند که این تازه قسمت نخست داستان های تحقیرشان برابر کارلوس کی روش و مردانش خواهد بود.

خلاصه کره در دیدار برگشت رقابتهای انتخابی برزیل، باز هم مغلوب ایران شد در حالی که پیش چشم هواداران پرشمارش – در ورزشگاه بزرگ اولسان- شرمنده گل تماشایی رضا قوچان نژاد شد.

 و بالاخره، کره ای ها برای تلافی تحقیرشان برابر ایران به پیشنهاد برگزاری بازی سوم در غالب دیداری دوستانه پاسخ مثبت دادند. دیداری که در واپسین هفته های پایانی سال 2014 برگزار شد. و این بار تعویض طلایی کی روش در دقیقه 82 کابوس میهمان شد. و سردار آزمون که جایگزین گوچی در میدان شده بود به خوبی از پس وظایف محوله کادر فنی تیم ایران بر آمد.

داستان شکست های سریالی کره برابر ایران ادامه داشت تا اینکه دو تیم در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی مجددا برابر یکدیگر قرار گرفتند. دیداری که در ایستگاه چهارم رقابتهای گروه A انجام شد و البته که سرانجامش پیروزی ایران با گل دقیقه 25 سردار آزمون بود و ثبت چهارمین شکست رقیب برابر تیمی که کی روش هدایتش را بر عهده داشت.

اما بررسی ترکیب تیم ملی ایران در چهار دیدار یاد شده نیز خالی از لطف نیست؛ تیم هایی که در 4 دیدار پی در پی موفق به شکست دادن کره با نتیجه مشابه 1-0 شدند و طی دیدارهای یاد شده از 34 بازیکن بهره بردند.

* سید جلال و آندو مردان خاص

در جدول 34 نفره مردانی که شریک کارلوس کی روش برای ثبت رکوردش بودند 2 بازیکن شرایطی خاص دارند. نفر اول بی تردید سید جلال حسینی است. مدافعی بی حاشیه که در هر 4 پیروزی اخیر فوتبال ایران برابر کره حضوری 90 دقیقه ای داشته است.

دومین بازیکن کاپیتان آندو است. مردی که هنوز هم کی روش از او با احترام یاد می کند. هافبک مدافع سالهای نه چندان دور بولتون، استقلال و تراکتورسازی اگر چه که از اردوی تیم ملی ایران فاصله گرفته اما در کنار سید جلال حسینی تنها بازیکنی است که پای به میدان هر چهار دیدار اخیر ایران برابر کره گذاشته است. بی تردید بهترین خاطره فوتبال ایران از آندو پاس گل تماشایی اش در دیدار خاطره انگیز ورزشگاه اولسان است. آنجا که در دقیقه 69 دیدار یاد شده با پاس بلند و فوق العاده اش زمینه روییدن گل گوچی درون دروازه میزبان را فراهم کرد. آن روز با توجه به نتیجه غیرقابل تصوری که در دیدار ازبکستان و قطر به ثبت رسید، اگر آندو آن پاس را ارسال نکرده بود ما راهی برزیل نمی شدیم!

* رحمان احمدی و 3 استقلالی

به گزارش مشرق، در جمع مردان حماسه ساز بازی اولسان گلری حضور داشت که عملکردش عالی بود. رحمان احمدی را باید یکی از تاثیر گذارترین مردان کارلوس کی روش در راه رسیدن به پیروزی سوم و البته ورود به دروازه جام جهانی برزیل دانست، و البته سه استقلالی که هیچ وقت حضورشان در تیم ملی ایران پررنگ نبود. آن روز مجتبی جباری، امیرحسین صادقی و هاشم بیگ زاده از جمله خوبهای تیم کی روش بودند که 90 دقیقه پیراهن تیم ملی را بر تن داشتند و از جان مایه گذاشتند.

* طارمی مرد خاص ایران

شاید امروز روز مهدی طارمی باشد. در غیاب سردار آزمون محروم یک مهدی طارمی سرحال و آماده می تواند در شرایط ویژه به کار تیم ملی بیاید. با این حال جالب است اگر بدانید که مهدی در 4 پیروزی کارلوس کی روش برابر کر های ها تنها 8 دقیقه شریک بوده است. طارمی در آخرین دیدار دو تیم و از دقیقه 82 جایگزین علیرضا جهانبخش شد و به احتمال زیاد فرصت امروز مهاجم جویای نام جنوبی بیشتر از قبل خواهد بود تا بلکه زهرش را به فوتبال کره بریزد.

در کنار مهدی دو بازیکن دیگر هم هستند که فرصت چندانی برای بازی مقابل کره نداشتند. این دو بازیکن در جدول 34 نفره شرکای کی روش روی پله های آخر قرار دارند. یکی از این بازیکنان مازیار زارع است که از فوتبال کناره گیری کرده و نفر دوم فرزاد حاتمی مهاجم تراکتورسازان است که یک دقیقه فرصت بازی پیدا کرد تا در این جدول حضور یابد.

جدول عملکرد 34 سرباز کی روش در 4 پیروزی اخیر ایران برابر کره جنوبی بر اساس دقایق بازی

ردیف

بازیکن

تعداد بازی

حضور در ترکیب اصلی

دقایق بازی

نکته ویژه

1

سید جلال حسینی

4

4

360

در تمام دیدارها حضور کامل داشت

2

آندرانیک تیموریان

4

3

274

در دیدار اولسان به گوچی پاس گل داد

3

اشکان دژاگه

3

3

270

تنها در بازی اولسان غایب بود

4

پژمان منتظری

3

3

270

در آخرین دیدار دو تیم غایب بود

5

جواد نکونام

3

3

270

گل دقیقه 75 او آغازگر رکورد کی روش بود

6

رضا قوچان نژاد

3

3

223

حماسه ساز بازی اولسان در دقیقه 60  بود

7

خسرو حیدری

3

3

221

در سه بازی نخست حضوری فعال داشت

8

مسعود شجاعی

3

3

198

بازی اول با دریافت 2 کارت زرد اخراج شد

9

احسان حاج صفی

3

2

187

دردیدار اول غایب بود

10

علیرضا جهانبخش

2

2

156

از بازی سوم به بعد مهره ثابت کی روش شد

11

سردار آزمون

2

1

115

دو بازی 2 گل زده؛ سردار قاتل کره ای هاست

12

میلاد محمدی

1

1

90

در دیدار آخر به ترکیب اصلی رسید

13

علیرضا بیرانوند

1

1

90

چهارمین دروازه بان کی روش درثبت رکوردش

14

علیرضا حقیقی

1

1

90

دروازه بان تیم ایران در دیدار دوستانه تهران

15

سعید عزت اللهی

1

1

90

در دیدار آخر به ترکیب وارد شد

16

مرتضی پورعلی گنجی

1

1

90

مثل عزت اللهی در دیدار آخر به ترکیب رسید

17

وحید امیری

1

1

90

یکی دیگر از تازه واردان به جدول رکورد

18

رامین رضاییان

1

1

90

در دقیقه 25 دیدار آخر پاس گل داد

19

امیرحسین صادقی

1

1

90

از بهترین های بازی اولسان در خط دفاع بود

20

مجتبی جباری

1

1

90

در پیروزی اولسان حضوری پررنگ داشت

21

هاشم بیگ زاده

1

1

90

برای رسیدن به پیروزی سوم تلاش زیادی داشت

22

رحمان احمدی

1

1

90

ستاره ایران درون دروازه در دیدار اولسان

23

مهدی رحمتی

1

1

90

دروازه بان تیم کی روش در ثبت اولین پیروزی

24

مهرداد پولادی

1

1

90

مثل رحمتی فقط در بازی اول حضور داشت

25

محمد نوری

1

1

65

در دقیقه 65 بازی نخست با ماهینی تعویض شد

26

سروش رفیعی

1

-

30

در دیدار دوستانه تهران جای شجاعی را گرفت

27

وریا غفوری

1

-

27

در دیدار دوستانه تهران جایگرین حیدری شد

28

حسین ماهینی

1

-

25

فقط بازی اول را تجربه کرد

29

غلامرضا رضایی

1

-

22

در بازی اولسان جای خسرو حیدری را گرفت

30

محمدرضا خلعتبری

1

-

17

در بازی نخست جایگزین قوچان نژاد شد

31

امید ابراهیمی

1

-

16

در بازی دوستانه تهران حضور داشت

32

مهدی طارمی

1

-

8

در پیروزی آخر جای  جهانبخش را گرفت

33

مازیار زارع

1

-

1

دقیقه 90 دیدار اول با تیموریان تعویض شد

34

فرزاد حاتمی

1

-

1

آخر بازی اولسان جای گوچی را گرفت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس