افزایش بلایای طبیعی در جهان

کاهش تلفات انسانی در عین افزایش بلایای طبیعی. آیا کاهش اولی نتیجه تلاش انسان ولی افزایش دومی تصمیم طبیعت است؟

سرویس جهان مشرق- رانش زمین در سیرالئون، طوفان در چین و آمریکا، زلزله در ایران و سیل در هند . اینها تنها بخشی از اخبار هفته اخیر است. سیل در هند به مرگ صدها تن انجامیده و طوفان در آمریکا ۹ نفر را کشته، همزمان، باران سیل‌آسا تا به ارتفاع ۱.۲۷ متر باریده است. آیا صرفاً رسانه‌ها بیشتر از گذشته به حوادث طبیعی می‌پردازند یا واقعاً تعداد آنها رو به افزایش است؟

واقعیت این است که آمارها نشان می‌دهد حوادث طبیعی رو به افزایش است. نمودار پایین بیان می‌کند در ۲۶ سال گذشته، دو گونه از حوادث طبیعی به شدت افزایش یافته است: گونه اول شامل سیل، رانش زمین و بهمن می‌شود (که نسبت به ۱۹۸۰ میلادی حدود ۶ برابر شده است) و گونه دوم، طوفان و تندباد. اما به عکس این دو، افزایش دمای ناگهانی، خشکسالی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها طی ادوار مشخصی و بدون افزایش قابل توجه تداوم یافته است.

تغییر دو گونه اول بدون تغییر گونه سوم قابل تأمل است. تندباد معمولاً بر اثر تغییر دمای شدید رخ می‌دهد و سیل بخاطر خشکسالی. حال چگونه بدون افزایش تغییر دمای ناگهانی و خشکسالی، باز هم شاهد افزایش تندباد و خشکسالی هستیم؟ در واقع پرسش اصلی این است که آیا افزایش بلایای طبیعی صرفاً به دلایل طبیعی رخ می‌دهد؟

دست‌کم سه عامل انسانی از سوی متخصصان به عنوان دلیل تغییرات آب و هوایی و افزایش بلایای طبیعی به ویژه سیل و رانش زمین بر آن تأکید می‌شود و قطعاً در این تغییرات آماری دخالت دارند:

۱- افزایش تدریجی دمای زمین: اگر فرضیه توطئه‌بودنِ تبلیغات در مورد افزایش دمای زمین را کنار بگذاریم، آب‌شدن یخ‌های قطبی موجب تغییرات در جریانات آبی شده است. افزایش دما مستقیماً به فعالیت‌های صنعتی، ایجاد پوشش‌های جذب‌کننده گرمای خورشید (مانند آسفالت)، افزایش گازهای گلخانه‌ای و کاهش پوشش گیاهی مرتبط است.

۲- کاهش پوشش گیاهی: شهرسازی و فعالیت‌های صنعتی هرروزه بسیاری از درختان جهان را به نابودی می‌کشاند. از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون یعنی طی ۸ ماه، حدود ۸.۵۳ میلیون هکتار پوشش گیاهی یا نابود شده یا برای فعالیت‌های صنعتی به محصولات چوبی تبدیل شده است. در این صورت، رطوبت هوا و ظرفیت نفوذ آب در خاک کاهش یافته، گاهی با کمترین بارش، سیل جاری می‌شود و گاهی تغییرات دمایی بین شب و روز به تندباد می‌انجامد.

۳- ضعف در آمایش سرزمینی: گسترش شهرسازی، جمعیت و فعالیت‌های صنعتی تنها در صورتی به تغییرات آب و هوایی منجر نخواهد شد که آمایش سرزمینی در دستور کار ملت‌ها قرار گیرد. تجمع خانه‌ها در مناطقی که احتمال رانش زمین وجود دارد، یا تأسیس کارخانه در منطقه‌ای که به محیط زیست آسیب می‌زند، یا تأسیس بدون حساب و کتاب سد که منجر به تغییر در زیست‌بوم پیرامونی می‌شود، همگی ناشی از بی‌توجهی به آمایش سرزمینی و عدم پیش‌بینی‌های لازم است.

اینجا گردنه سرسبز حیران است ولی با این ویلاسازی‌ها به نظر نمی‌رسد در آینده نیز گردنه‌ای سرسبز باشد

جمع‌بندی

عمده تلاش‌های انسانی تا کنون بر کاهش تلفات متمرکز شده است. آمار سازمان ملل نشان می‌دهد در سال ۱۹۸۰ میلادی حدود ۲۰۰ هزار نفر به دلیل بلایای طبیعی جان خود را از دست داده‌اند، اما این آمار در چند سال اخیر به کمتر از یک‌دهم کاهش یافته است. پیشرفت فنون پیش‌بینی حوادث، افزایش استحکام خانه‌ها، برگزاری مانورهای متعدد برای آموزش مردم در جهت مقابله با بلایای طبیعی و ... همگی منجر به کاهش چشمگیر تلفات در عین افزایش تعداد حوادث طبیعی شده است. اما وقت آن رسیده که بشر نسبت به نقش خود در این حوادث، مسئولانه فکر کند و فارغ از انتقاد از این دولت و آن ملت، عملکرد خود را اصلاح کند.

منبع

http://www.theworldcounts.com/stories/deforestation-facts-and-statistics

https://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2017/08/daily-chart-19

http://www.ana.ir/news/47221

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    34 0
    بزرگترین بلا درایران رشدجهش یافته وتراریخته مسئولین غیرمدیروکارنابلداست!
    • M.sh IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      16 0
      گل گفتی
    • M.sh IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      15 0
      گل گفتی
  • مهدی IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    7 2
    امام صادق علیه السلام: هیچ مالی در خشکی و دریا تلف نمی شود، مگر به خاطر عدم پرداخت زکات(و خمس)!!! (انواع آتش سوزیهای اخیر و نابودی کالاها) پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم : هر گاه خداوند بر امّتی خشم گیرد و عذاب نابود کننده بر آنان نازل نکند، این بلایا در آن امت ظاهر میشود : گرانی قیمتها ، کوتاه شدن عمرها(مرگهای ناگهانی)، کسادی و سود نکردن بازرگانان و کاهش اموال و ثروتها، کم آبی و نباریدن باران ، تسلط اشرار بر آن امّت ، بی برکتی و عدم مرغوبیت در میوه ها پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم :هرگز در مردمى زنا پیدا نشود كه آن را آشكارا كنند جز اینكه در ایشان طاعون و دردهائی كه در گذشتگان آنها سابقه نداشته(انواع سرطان، و...) پدیدار گردد، و از پیمانه و ترازو كم نگذارند ( یا وظیفه شان را کامل انجام ندهند) جز اینكه به قحطى و سختى مخارج زندگى(رکود و تورم) و ستم سلطان (مسئولان و مدیران کشور) گرفتار شوند، و از دادن زكات منع نكنند جز اینكه آمدن باران آسمان بر آنها ممنوع گردد و اگر بخاطر چهار پایان نبود هیچ باران بر آنها نبارد، و پیمان خدا و رسولش را (در عدم بندگی شیاطین) نشكنند جز اینكه خداوند دشمنانشان را بر ایشان چیره كند و برخى اموالشان را بگیرد (تحریمهای آمریکا و غارت اموال ایران) و به غیر آنچه خداى عزوجل (قرآن) نازل كرده حكم نكنند جز اینكه خداوند كشمكش و ستیزه میان آنها قرار دهد (جنگها، دعوای جناحهای سیاسی در کشورهای اسلامی و....)
  • مهدی IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
    7 2
    یکی از علل اصلی این بلایا همان گناهان است! ولی یه رازی پشت پرده هست که در حدیث توصیف داعش آمده و به همین دلیل است که "مشابه" علایم قبل ظهور آقا رو الان تجربه میکنیم: امام علی (ع) : زمانی که بین دشمنان ما اختلاف و جنگ بروز کرد، در این هنگام خداوند حق را بدست کسی که میخواهد می آورد و ظاهر میکند (یاتی الله الحق بمن یشاء) امام باقر (ع) : معنای آیه وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ این است: هنگامی كه مهدی قیام كند، دولت باطل برچیده می شود. بنده نگفتم و نمیگویم خود حضرت ظهور میکنند زیرا اینها علائم ورود مرحله بعدی ظهور است که آیت الله بهجت هم به آن اشاره کرده بودند ولی فقهاء فکر کردند منظور ایشان ظهور خود حضرت است! ظهور چند مرحله هست و ما داریم وارد مرحله جدیدی میشیم و این بلایا هم قبل ظهور "آورنده حق" هست!!! فاجعه منا، داعش و زلزله خراسان از آشکارترین علایم بود!!! توبه کنیم که آغاز دوران ظهور نزدیک است انشاءالله!
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    2 0
    در کشور ما یک اشتباه بارها تکرار میشود و بعد از اینکه به مرحله بحرانی رسید تازه کارشناسان به تحلیل اشتباهات میپردازند.ببینید با این حیران زیبا چه کرده اند .این بلا سر کلاردشت و سه هزار و ....هم آمده .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس