رئیس اوقاف

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور به ویژه در جهت وقف علم و فناوری می‌توانند گام‌های بلندی بردارند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در جلسه تبادل نظر با جامعه آموزشی کشور و رؤسای دانشگاه‌ها و نمایندگان آنها گفت: هدف از این جلسه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌ها و جمع نخبگان و فرهیختگان است.

وی افزود: همه دانشگاه‌های برتر دنیا برای احیای فرهنگ خیر اقداماتی را اعم از اساتید و دانشجو انجام داده و مطالعاتی را در این خصوص داشته‌اند برای مثال یکی از دانشگاه‌های برتر دنیا 30 درصد از درآمدش را از راه انجام کارهای خیر و مطالعات در این زمینه به دست می‌آورد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف تصریح کرد: برای تبلیغ و ترویج فرهنگ خیر و احیای وقف در مراکز دانشگاهی لازم است مدیران آن اقدامات جدی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: وقف حکمی الهی است که قبل از اسلام به گونه‌های مختلف در ادیان متفاوت وجود داشته اما پیامبر گرامی اسلام با دین اسلام این فرهنگ و حکم الهی را کامل کرد اما متأسفانه ما خیلی به این فرهنگ نپرداخته‌ایم.

ضربه نادرشاه، رضاشاه و محمدرضا به وقف

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در زمان نادرشاه، رضا شاه پهلوی، محمدرضا شاه پهلوی و اصلاحات ارزی اقداماتی از سوی این افراد صورت گرفت که به وقف به عنوان حکم الهی ضربه زدند.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) قبل از تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اوایل اردیبهشت 58 به صراحت فرمودند باید موقوفات با حکم وقفی همچنان باقی بماند. در حالی که اصلاحات ارزی در زمان رژیم پهلوی ضربه مهلکی را به این حکم الهی زد. اما به برکت جمهوری اسلامی ایران این حکم الهی احیا شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم فرهنگ وقف در جامعه احیا شود باید نخبگان در این مسیر قدم‌های اساسی بردارند. اما این سؤال وجود دارد که اداره موقوفات موجود چگونه باید باشد تا این حکم الهی همچنان باقی بماند؟

حجت‌الاسلام محمدی افزود: به نظرم نگاه به وقف و اداره آن تاکنون نگاه درستی نبوده است هرچند که مدیران پیش از من خدمات بزرگی در این مسیر انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: عمده نگاه به وقف و حمایت از آن باید انتظار پشتیبانی از وقف و موقوفات باشد.

52 درصد بازار تهران موقوفه است 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه 94 درصد سرقفلی موقوفات کشور واگذار شده است، گفت: 52 درصد بازار تهران موقوفه است در حالی که سرقفلی اکثر این مغازه‌های وقفی با رقم‌های 5 یا 7 میلیارد تومان واگذار شده است.

وی تصریح کرد: از زمانی که من به سازمان اوقاف امور خیریه آمده‌ام اجازه واگذاری سرقفلی ملک و املاک موقوفات را نداده‌ام.

حجت‌الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف در سطح کشور حدود 850 هزار مستأجر دارد در حالی که تمکن‌ها و سلیقه‌های مختلفی در این املاک مستأجر ما هستند.

وی گفت: هدایت افکار عمومی جامعه به سمت نیازهای اصلی یکی از وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه و نخبگان کشور است.

33 درصد موقوفات کشور برای عزاداری سید الشهدا(ع)

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه 33 درصد موقوفات کشور برای عزاداری امام حسین (ع) و احیای فرهنگ عاشورا صورت گرفته است، افزود: نیاز آن زمان جامعه وقف در این زمینه بوده است اما شاید هم‌اکنون نیازهای جامعه موارد دیگری باشد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف گفت: اگر بتوانیم افکار عمومی مردم و خیرین را به سمت وقف در جهت نیازهای عمومی جامعه سوق دهیم کمک زیادی به فرهنگ وقف و احیای آن کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: متأسفانه هم‌اکنون نگاه به وقف مانند ملکی بی‌صاحب است در حالی که اگر موقوفه منافعی داشته باشد کل جامعه از آن استفاده خواهد کرد.

وی با بیان اینکه موقوفاتی در کشور وجود دارد که عمر بیش از 1200 ساله دارد، خاطرنشان کرد: این موقوفات سرمایه‌ بین‌النسلی است که هم‌اکنون ما از آن استفاده می‌کنیم، ضمن اینکه بخشی از تأسیسات هسته‌ای اصفهان هم وقفی است که کل جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: هم‌اکنون شفاف‌ترین زمان مسائل مالی اوقاف و امور خیریه است که در این زمینه مدیران و کارمندان این سازمان کمک زیادی به این موضوع کرده‌اند.

مطالعه 510 هزار وقف نامه در کشور توسط کارشناسان اوقاف 

وی با بیان اینکه در کشور هیچ موقفه‌ای با سند اجاره‌ای دستی وجود ندارد، گفت: هم‌اکنون یک سند مشترک به صورت سیستماتیک برای اجاره موقوفات وجود دارد ضمن اینکه نیات واقفین هم در سامانه ثبت می‌شود. همچنین تمامی وقف‌نامه‌های موجود کشور هم تایپ و اسکن شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در سازمان امور خیریه اظهار داشت: بیش از 510 هزار وقف‌نامه در کشور مورد مطالعه کارشناسان سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد جلسه امروز بتواند قدم‌های مثبتی برای وقف و ترویج آن و احیا بیشتر این حکم الهی بردارد، گفت: باید تلاش شود در جهت وقف علم و فناوری گام‌های بلندی در کشور برداریم. ضمن اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در این زمینه می‌توانند یاری‌رسان سازمان اوقاف و امور خیریه باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس