کد خبر 768332
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
اکبر فلاح

دارنده مدال طلای پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی سال 1993 تورنتو کانادا گفت: 7 آزادکار، مربیان و کادر مدیریتی فدراسیون مقصرین شکست کشتی ایران در پیکارهای جهانی بودند.

به گزارش مشرق، اکبر فلاح روز سه شنبه درخصوص ناکامی بزرگ کشتی آزاد ایران در رقابت های جهانی فرانسه گفت: در شرایط سخت برخی مبارزه ها، مربیان تیم ملی نتوانستند به داد شاگردان خود برسند. مربیانی که در طول سال به مسافرت های مختلف برون مرزی می روند باید تجربه لازم را داشته باشند که در چنین لحظات سختی به کشتی گیران خود کمک کنند و اگر نتیجه چیزی به غیر از این باشد، یعنی تنها مسافرت رفته اند.

وی حسن یزدانی دارنده مدال طلای رقابت های جهانی پاریس را ستاره کشتی ایران دانست و گفت: او با کسب این مدال طلا آبروی کشتی را حفظ کرد و جای شکر دارد که یک کشتی گیر از هشت نفر اعزامی به رقابت های جهانی به مدال طلا رسید و این یعنی پرچم کشتی ایران هنوز بالا است و باید به او افتخار کرد.

فلاح ادامه داد: حال جای سئوال است که اگر مربی سازنده حسن یزدانی (همت مسلمی) در کنار تیم ملی در رقابت های جهانی پاریس حضور پیدا می کرد، جای دیگر مربیان را تنگ می کرد؟ و با وجود اعزام نفرات اضافه به رقابت های جهانی با هزینه فدراسیون، اکنون باید پاسخگو باشند چرا مربی یزدانی را نبردند و چرا این نتایج ضعیف به دست آمده است.

دارنده دو مدال طلا و نقره جهان یادآور شد: مربیان سازنده با حضور در رقابت های بین المللی می توانند نکات فنی خوبی را یاد بگیرند و آن را در باشگاه ها به شاگردان خود بیاموزد.

فلاح با اشاره به اینکه هیچگاه قهرمانی در رویدادی همچون جام جهانی، نمی تواند معیاری برای کشتی باشد، تصریح کرد: تیم ها در جام جهانی با نفرات اصلی خود نمی آیند و اگر هم باشند ناآماده هستند چرا که مسابقه مهمی نیست و نباید در این خصوص بزرگنمایی کرد زیرا این برای کشتی ما خوب نیست.

وی با اشاره به اینکه قصد تخریب کشتی و یا فدراسیون را ندارد تصریح کرد: از کسانی هستم که معتقدم افرادی همچون رسول خادم به عنوان یک قهرمان باید در راس فدراسیون باشند اما ایراداتی نیز در کارشان هست که برطرف شدن آن به سود کشتی خواهد بود.

به گفته فلاح مربیانی اکنون در تیم ملی حضور دارند که طی این چند سال به اندازه مربیان تاریخ تیم ملی به مسافرت خارجی رفته اند و بیشترین انتقاد به سمت افرادی است که طی این سال ها حق بسیاری از مربیان سازنده کشتی کشور را ضایع کرده اند.

وی بیان داشت: ملی پوشان کشتی ایران در رقابت های قهرمانی جهان در فرانسه به اندازه توانایی های خود ظاهر نشدند زیرا به نظر من آزادکارانی همچون اطری، امیر محمدی و یدالله محبی توانایی این را داشتند که حتی به نیمه نهایی راه یابند و حسین خانی در وزن 70 کیلوگرم نیز باید فینالیست می شد اما متاسفانه ناموفق بودند و امیدوارم در رقابت های بعدی جبران کنیم.

دارنده مدال نقره رقابت های جهانی 1995 آتلانتا آمریکا ادامه داد: اجرای تاکتیک و شیوه ثابت، همه جا جواب نمی دهد. یک کشتی گیر در ابتدای مسابقه با خاک کردن حریف امتیاز می گیرد و تا لحظات آخر آنرا نگه می دارد اما در ثانیه های پایانی با زیرگیری حریف، شکست می خورد و در مجموع تاکتیک ملی پوشان ما در این رقابت ها اشتباه بود و بیشتر آنها با اختلاف یک امتیاز باختند که نقش مربیان در این ناکامی بیشتر به چشم می آید.

وی بیان داشت: البته در این خصوص باید صحبت های فنی مربیان را بشنویم و سپس در خصوص مباحث ریز فنی قضاوت کرد.

این مربی سازنده تهران درخصوص اینکه آیا باز هم می توان به هفت ملی پوش حذف شده از رقابت های جهانی در مسابقات آینده اعتماد کرد؟ گفت: هر هفت آزادکار تیم ملی در رقابت های جهانی پاریس استحقاق کسب مدال را داشتند اما در شرایطی که ملی پوشان در برخی کشتی ها در تنگنا و فشار بودند، مربیان نتوانستند کمکی به آنان کنند و به طور حتم همگی آنها ظرفیت کسب مدال های جهانی را در آینده خواهند داشت و اینطور نبوده که در خانه خوابیده بودند و یکدفعه راهی مسابقات جهانی شدند.

فلاح تاکید کرد: حضور در مسابقات جهانی پس از قهرمانی در مسابقات انتخابی حق کشتی گیران اعزامی بوده و باید دوباره به آنها فرصت داد تا جبران کنند و اینکه آنها را بگذاریم گوشه دیوار و متهم کنیم، چیزی درست نمی شود.

فلاح خاطر نشان کرد: کشتی گیری که برای نخستین مرتبه در رقابت های جهانی و با حضور تعداد زیادی تماشاگر مقابل حریفان جهانی مبارزه می کند، تازه متوجه می شود که می تواند آنها را شکست دهد و به همین دلیل باید به آنها فرصت داد و هفت آزاد کار دیگر تیم ملی با شرکت در رقابت های انتخابی سال آینده فرصت حضور دوباره در رقابت های جهانی را خواهند داشت.

*توجه وزیر به کشتی اتفاق خوبی است

وی درخصوص نامه وزیر ورزش در خصوص علل بررسی شکست کشتی آزاد و همچنین بیانیه فدراسیون درخصوص این نامه گفت: وزارت ورزش این کار را برای همه رشته ها انجام داده و اتفاقا کار خوبی است که نشان می دهد وزارت ورزش توجه دارد و هیچ ناراحتی ندارد و به نظرم رسول خادم در جلسه ای با وزیر ورزش خواسته های خود را مطالبه کند که آنها تاکنون برای کشتی چکار کرده اند و اینکه آیا بودجه فدراسیون را به موقع و به طور کامل پرداخت کرده اند؟

وی اظهار داشت: کشتی همواره در بازی های المپیک، بازی های آسیایی و رقابت های جهانی برای کشورمان مدال آورد بوده و جور بسیاری از رشته ها را نیز کشیده و برغم این همه موفقیت توجه کافی به این رشته از سوی مسئولان نمی شود و رسول خادم باید به وزیر ورزش پاسخ داده و از او بخواهد که به کشتی توجه داشته باشد.

فلاح در پاسخ به این سئوال که آیا اکنون فرصت آن نیست تا با حضور در کادر فنی تیم ملی به کشتی کمک کند؟ گفت: همین که در باشگاه خود آزادکارانی را تربیت می کنم که بتوانند افتخار آفرینی کنند این یعنی کمک به کشتی و اینکه انتقادی به کشتی می کنم به معنی آن نیست که می خواهم مربی تیم ملی شوم چرا که برای کشتی صحبت می کنم و به مربیگری تیم ملی فکر نمی کنم. من با رسول خادم و محمد طلایی سرمربی تیم ملی دوستی دیرینه دارم و اگر انتقاد سازنده ای می کنم باید خوشحال شوند.

وی بیان داشت: مواردی را که بیان کردم به هیچ عنوان به معنی تلاش برای تغییر سرمربی و یا مربیان تیم ملی نیست چرا که اعتقاد دارم آنها تا بازی های المپیک 2020 توکیو باید باشند و از سوی دیگر ضمن انتقاد پذیر بودن باید ایرادات خود را نیز برطرف کنند و به مربیان سازنده نیز توجه داشته باشند.

وزیر ورزش و جوانان پس از نتایج ضعیف تیم ملی از داورزنی معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای خود خواست این موضوع را پیگیری کند.
فدراسیون کشتی نیز روز گذشته در واکنش به این نامه در بیانیه ای که البته در سایت رسمی فدراسیون منتشر نشد، اعلام کرد: سازمان مدیریت کشتی کشور از اینکه وزارت ورزش و جوانان پس از رقابت‌های جهانی فرانسه، به فکر ورزش ملی کشور افتاد، خرسند است. چون متاسفانه در تمامی موفقیت های کشتی ایران در چند سال گذشته از کسب مدال طلا در کشتی آزاد المپیک پس از 16 سال و سایر موفقیت های کشتی کسی پیگیر دلایل کامیابی‌های کم نظیر تیم‌های کشتی ایران در سطح جهان نبود و ورزش ملی کشور تا امروز سهمی در تبریک و ملاقات با رئیس جمهور نداشت و همواره با مشکل ضیق وقت دوستان روبرو بوده است.

فدراسیون کشتی درحالی مدعی شده که کشتی سهمی در ملاقات ها با رئیس جمهوری نداشته است که رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی در هیچکدام از دیدارهای متعدد رییس دولت تدبیر و امید با جامعه ورزش کشور که به مناسبت های مختلف طی چهار سال گذشته برگزار شده ، حضور نیافته است.

رقابت های کشتی آزاد قهرمانی سال 2017 جهان روزهای سوم و چهارم شهریور ماه با حضور 56 تیم از سراسر جهان در سالن «آکور هتلز آرنا» شهر پاریس برگزار شد که تیم ملی ایران با تک مدال طلای حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم و با 16مجموع امتیاز در رده نهم قرار گرفت و تیم های آمریکا و روسیه نیز قهرمان شدند.

با توجه به اینکه جام جهانی کشتی همه ساله با حضور 8 تیم برتر رقابت های قهرمانی جهان برگزار می شود، تیم ملی کشتی آزاد ایران با این نتیجه ناامید کننده که به هیچ عنوان در شان و جایگاه کشتی ایران نبود، در جام جهانی سال 2018 را که در آمریکا برگزار می شود، حضور نخواهد داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس