فومنی

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات گفت: حتی اگر ۱۰ بار دیگر هم تکرار کنند بعید می‌دانم این لیست تکرار شدنی باشد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات  به برخی موضوعات مطروحه پیرامون کابینه دوازدهم و عملکرد فراکسیون امید، پرداخت.


 سعید حجاریان اخیرا در گفت وگویی پیرامون لابی‌های صورت گرفته در مجلس پیرامون رای اعتماد وزرا، اعلام کرده «لابد قول هایی به نمایندگان داده شده است. واقعیت این است که همه با هم کنار آمده اند مجلس با دولت، فراکسیون‌ها با وزرا، رئیس مجلس با رئیس جمهور بالا باپایین همه با هم کنار آمده اند.»، ارزیابی جنابعالی از این گفته چیست؟

 اینکه در مجلس اتفاقاتی افتاده باشد که وزرا رای بیاورند یا معامله‌ای با نمایندگان صورت گرفته باشد امر بعیدی نیست؛ حتما اتفاقاتی افتاده که پس از این اندازه پرسش و پاسخ نمایندگان، وزرا رای می‌آورند.

اما نکته جالب این که فعالیت فراکسیون امید بیش از سایر فراکسیون هاست و اینکه بخواهند به اجبار رای دیگر نمایندگان را بگیرند اتفاق نادری بود که برای اولین بار رخ داد. اتفاق عجیب دیگری که در مجلس رخ داد، ساخت و پاخت برخی از وزرا با نمایندگان مجلس بود، وگرنه اگر وزیری موافق و مخالف داشته باشد حتما باید حرف‌های موافقان و مخالفان در میزان رای آوری آن فرد تاثیر داشته باشد.


یا این حرف‌ها تاثیری نداشته، یا اینکه آقایان از قبل تصمیم شان را گرفته بودند که به همه وزرا رای دهند و تغییر و تحولی در ترکیب کابینه شکل نگیرد در واقع باید معاملاتی انجام گرفته باشد؛ بنابراین با این بخش از صحبت‌های آقای حجاریان موافق هستم. به اعتقاد بنده قطعا تعاملاتی بین نمایندگان با وزرای پیشنهادی انجام گرفته بود.
 

ارزیابی تان از عملکرد فراکسیون امید در زمان رای اعتماد و طی یک سال گذشته چیست؟

معتقدم این فراکسیون انسجام لازم را ندارد که آن هم ناشی از ضعف مدیریتی است. در واقع آقای عارف و یا دیگر اعضای هیئت رئیسه فراکسیون امید نتوانستند عملکرد مناسبی از اعضای لیست امید به جای بگذارند و یا هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.



به نظرم اصلاح طلبان باید تغییراتی را در لیست امید مجلس، شوراهای شهر و دیگر حوزه‌ها ایجاد کنند چرا که این نحوه عملکرد به پای مجموعه جریان اطلاحات و رئیس آن نوشته می‌شود و مردم را نسبت به اصلاحات بی اعتماد می‌کند. اگر فردا روزی دوباره مردم بخواهند پای صندوق‌های رای بیایند بعید می‌دانم بحث تَکرار می‌کنم را به این شکل که یک لیست بتواند یک دست رای بیاورد را بپذیرند که زمانی که همین لیست وارد مجلس می‌شود جذب فراکسیون‌های دیگر شود.



البته نه اینکه نسبت به این موضوع مشکل داشته باشیم بلکه ایرادی که به این موضوع وارد است ضعف مدیریتی، نداشتن یک مدیر هماهنگ کننده بین لیست امید مجلس با اصلاح طلبان است.



در واقع اصلاح طلبان از ضعف مدیریتی رنج می‌برند و تاکنون ضربات متعددی از آن دیدند. این موضوع تن‌ها معطوف به لیست تهران نیست بلکه گاها در لیست شوراهای شهر استان‌های مختلف نیز شاهد هستیم؛ نمونه آن شورای شهر یزد است. اینکه شهردار اصولگرای اصفهان به یکباره شهردار یزد می‌شود؛ جالب اینجاست که اصلاح طلبان هم به این فرد رای می‌دهند؛ این‌ها نشان می‌دهد که اصلا یا لیست امیدی وجود نداشته و عده‌ای از افراد به اسم فراکسیون امید وارد لیست شدند و یا بعضی از نمایندگان در لیست امید نفوذ کرده اند.


پس علت وجود لیستی به نام امید با این حجم ناکارامدی و یا دور زدن‌های برخی افراد چیست؟

به نظر من برخی افراد از این لیست سوء استفاده کردند و متاسفانه آقای عارف بسیار ضعیف عمل کرد. این افراد باعث می‌شوند رئیس دولت اصلاحات و این جریان زیر سوال برود. این‌ها باعث می‌شود که مردم نسبت به اصلاح طلبان بدبین شوند، ۲۴ میلیون نفر رای داده اند که در دولت تغییرات بوجود آید، اما در حوزه هایی که مردم خواهان تغییر بودند هیچ تغییری رخ نداد؛ نمی‌خواهم نام وزارتخانه‌ها را ببرم قطعا همه می‌دانند که کدام وزارتخانه‌ها باید تغییر می‌کرد و کدام وزرا ابقا نمی‌شدند.

حجاریان در بخش دیگری از سخنانش آورده است که «کفگیر به ته دیگ خورده است و نه کسی را باقی گذاشته ایم و نه نیرویی تربیت کرده ایم.»چقدر این گفته را قبول دارید؟

خیر مخالف بخش دوم صحبت‌های حجاریان هستم، به نظرم نیروهای توانمند زیادی در جریان اصلاحات اعم از جوانان، نیروهای متخصص و متعهد وجود داشت که آقای روحانی می‌توانست از آن‌ها در کابینه استفاده کند.

چگونه روحانی از یک جوان سی و دو سه ساله استفاده می‌کند؟ قطعا در جریان اصلاحات افراد زیادی وجود دارند، اما زیاده خواهی چند گروه و چند نفر باعث می‌شود که دیگران را از صحنه حذف کنند و از این پتانسیل‌ها استفاده نمی‌شود. این بخش از صحبت‌های آقای حجاریان را به این دلیل قبول ندارم که این حرف را دوستانی که در مشارکت و کارگزاران هستند، می‌زنند. مگر می‌شود نیروی کارامد و توانمند در این جریان وجود نداشته باشد؟ مگر می‌شود در جریان اصلاح طلبی نیرو نداشته باشیم؟ به نظرم این گفته نوعی طنز است یا اینکه آقای حجاریان خواسته قدری شوخی کند، چون این صحبت حالت طنز گونه‌ای دارد جریان اصلاحات نیرو دارد، اما در برخی موارد با مشکلاتی مواجه شدند که یا حذف شدند و یا حذف می‌شوند.

 فکر می‌کنید برای انتخابات ۹۸ چند درصد از لیست امید می‌تواند همچنان در این لیست بمانند؟

به نظر من لیست امید به طور کلی باید برای انتخابات آینده تغییرات اساسی داشته باشد.



حتی ریاستش؟
 همه. حتی آقای عارف، چراکه وی نیز ضعیف عمل کرده است. معتقدم عارف توانایی برآورده کردن توقعی که از وی می‌رفت را نداشت و اصلاح طلبان اکثرا به عملکرد وی و لیست امید انتقاد دارند. به نظرم اگر انتخابی صورت گیرد شاید ۹۰ درصد نمایندگان اصلا رای نیاورند. حتی اگر ۱۰ بار دیگر هم تکرار کنند بعید می‌دانم این لیست تکرار شدنی باشد. این‌ها مطالبه عمومی است.


ارزیابی تان از کابینه دوازدهم چیست؟

به نظرم دست هایی در کار بود معامله‌ای کردند تا این افراد انتخاب شدند، اینکه چه معامله‌ای خدا می‌داند و بس! چون لیست وزرایی که بسته شده درصد بسیار کمی از اصلاح طلبان را شامل می‌شود.

علت معرفی این وزرا چه بود؟
‌نمی‌دانم باید ببینیم منظور رئیس جمهور از معرفی این افراد چه بوده است. در حالی که رئیس جمهور می‌گوید ۲۴ میلیون نفر به ما رای دادند و باید مطالبات آن‌ها را در نظر بگیریم، اما امروز می‌بینیم که نه تن‌ها مطالبات آن ۲۴ میلیون در نظر گرفته نشده که مطالبات اصلاح طلبان بسیار ضعیف دیده شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس