آرسن ونگر

این روزها آرسن ونگر را با یک من عسل هم نمی‌توان تحمل کرد. او در جدیدترین تمرین تیم پس از باخت 4 بر صفر مقابل لیورپول، به شدت به بازیکنان‌اش تاخته و از آنها پرسیده که مشکلشان با او چیست.

سرویس ورزش مشرق- حال این روزهای آرسن ونگر مربی 67 ساله فرانسوی آرسنال اصلا مساعد نیست. او 21 سال است که در آرسنال به عنوان مربی فعالیت می‌کند و افتخارات قابل توجهی را هم برای این باشگاه به ارمغان آورده است. اما اکنون چند سالی است که ونگر نتایج خوبی به دست نمی‌آورد. دیگر، افتخار نمی‌آفریند. رویکرد استعدادیابی وی همچنان در دنیا بی‌نظیر است اما روش‌های تمرینی وی منسوخ شده و از سبک‌ها و نگرش‌های نو و امروزی فوتبال کمتر بهره می‌برد. فوتبال نو، افکار نو می‌خواهد و ونگر در دنیایی که زیدان، گوآردیولا، امری، مورینیو، کونته، و کلوپ هستند، اینگونه با اتکا بر روش‌های همیشگی‌اش، کار سختی در پیش دارد.

بزرگ‌ترین مشکل کنونی تیم آرسنال این است که بازیکنان خواستار ونگر نیستند. آنها انتقاد شدیدی به رویکرد وی دارند و به همین دلیل عمدا بد بازی می‌کنند. ونگر اخیرا قرارداد خود را برای مدت 2 سال تمدید کرده اما اگر فشارها تداوم یابد، احتمال خروج او پس از 21 سال از جمع توپچی‌ها زیاد است.

این روزها آرسن ونگر را با یک من عسل هم نمی‌توان تحمل کرد. او در جدیدترین تمرین تیم پس از باخت 4 بر صفر مقابل لیورپول، به شدت به بازیکنان‌اش تاخته و از آنها پرسیده که مشکلشان با او چیست؟ بازیکنان که به ادعای وبسایت‌های ورزشی علت نارضایتی خود را به طور ناشناس، در گفتگو با رسانه‌ها، «روش‌های سنتی و منسوخ وی در تمرینات» اعلام کرده‌اند، رو در روی مربی خود چیزی نگفته‌اند. همین امر، اوضاع تالم روحی ونگر را آشفته‌تر کرده است.

فصل جدید لیگ برتر فوتبال انگلیس آغاز شده و آرسنال 3 بازی انجام داده که یک بازی را برده و دو بازی را واگذار کرده است. این یعنی یک شروع بد برای تیم ونگر. شاید این بحث مطرح شود که این آغاز فصل است و به طور طبیعی ممکن است که یک تیم بزرگ چنین عملکردی داشته باشد. اما واقعیت این است که مشکل ونگر در آرسنال ربطی به فرایندهای اینگونه طبیعی ندارد بلکه یک مشکل ریشه‌دار با ستارگان تیم در فاز قراردادها و یک مشکل بزرگ با همه بازیکنان تیم در فاز تمرینات تیمی است.

پیرمرد فرانسوی در کنفرانس خبری پس از شکست تحقیرآمیز در مقابل لیورپول تنها به گفتن این جملات اکتفا کرد: «از حیث تکنیکی، جسمی، و روحی هیچگونه آمادگی در مقابل لیورپول نداشتیم. در کل، عملکردمان اصلا مناسب نبود».

مصاحبه کوتاه ونگر پس از شکست مفتضحانه از لیورپول

بی‌توجهی بازیکنان به مربی

در حال حاضر اوضاع آرسنال به شکلی شده که برخی از ستارگان تیم که وجودشان در زمین لازم و حیاتی است، با علم بر اهمیت‌شان، معمولا به دستورات ونگر کم‌محلی می‌کنند. مربی کاریزماتیکی که زمانی حرف‌اش برای هر بازیکنی سند بود و اگر هم یکی از ستارگان تیم سر ناسازگاری برمی‌داشت، ونگر تحملش می‌کرد و به مرور زمان اوضاع را آرام می‌کرد، امروز دیگر از نه از آن جایگاه برخوردار است و نه از آن سعه صدر. مربی 67 ساله، خسته و مستاصل است. بسیاری از ستارگانی که علم مخالفت با وی برداشته‌اند را منزوی کرده است. نمونه بارز آن «الکس اوکسلاد چمبرلین» هافبک و مهاجم 24 ساله تیم است. اختلافات بازیکن و مربی تا حدی زیاد شد که چمبرلین -به گفته خودش- علیرغم میل باطنی‌اش به چلسی پیوست.

الکسیس سانچس

این بازیکن شیلیایی یکی دیگر از مشکلات این روزهای آرسنال و ونگر است. مهاجمی عالی که به سبب عملکرد کم‌نظیرش در فصل گذشته، تبدیل به مهره‌ای بی‌قیمت برای آرسنال شده است. به دلیل اخلاقیات تند و لاتین‌تباری‌اش در رختکن، عموم بازیکنان دوستش ندارند. اما ونگر اعتقاد بسیاری به او دارد و سانچس هم میل به رفتن دارد. اکنون در بدترین شرایط تاریخ فعالیت ونگر در آرسنال، سانچس به عنوان بهترین بازیکن این تیم، عزم رفتن جزم کرده و منچسترسیتی هم در این میان، انگیزه بسیاری به او داده است. این اتفاق، پس از پیوستن چمبرلین به چلسی، ضربه بزرگی به ونگر خواهد زد.

سانچس در روزهایی که از عدم همکاری سایر بازیکنان رنج می‌برد؛ در برخی مواقع، بازیکنان دیگر عمدا به او موقعیت و توپ نمی‌دهند

منتقدین مهم ونگر

در این بحبوحه و آشوب، «جیمی ردنپ» بازیکن سابق و کارشناس کنونی محبوب، عملکرد قراردادهای «مسوت اوزیل» و «الکسیس سانچس» را زیر سوال برده و به فضای متشنج این روزهای آرسنال افزوده است. حقیقت این است که هم‌اکنون وضعیت قرارداد اوزیل و سانچس به بر لبه پرتگاه قرار دارد و در صورت ارائه پیشنهاد مناسب، هر آینه ممکن است که این دو بازیکن توپچی‌ها را ترک کنند. بهترین پیشنهاد برای سانچس از طرف منچستر سیتی به ارزش 50 میلیون پوند بوده اما ردنپ معتقد است که آرسنال برخوردی با این ستاره داشته که شایسته او نبوده است و این سوال را مطرح می‌کند که چگونه ممکن است که باشگاه و ونگر به خود اجازه دهند که قرارداد بازیکنی تا این حد مفید را معطل نمایند و خواسته‌های او را اجابت نکنند. به زعم وی، مدیریت ونگر در جریان قضیه اوزیل و سانچس به شدت ضعیف بوده و این دو بازیکن دیگر آن حرمت و امید را برای مربی فرانسوی قائل نیستند.

«ایان رایت» هم به عنوان یک بازیکن بزرگ در تاریخ لیگ انگلیس، وضعیت فعلی را آغازی بر پایان سانچس در آرسنال دانسته است و عملکرد ضعیف او در مقابل لیورپول را به شدت زیر سوال برده است. وی قویا معتقد است که سانچس عمدا خوب بازی نمی‌کند و با اینگونه با حرکت نمادین خود، خواستار جدایی از آرسنال است. رایت در گفتگوی دیگری که با BBC‌ داشته، خواستار ترک آرسنال از سوی ونگر شده است.

حامیان مهم ونگر

البته مصاحبه‌ها و کارشناسی‌های افرادی چون «گرایم سونس» اسطوره فوتبال اسکاتلند و یکی از برترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر، «تیری آنری» اسطوره فرانسوی سابق آرسنال، و «گری نویل» مدافع اسبق قدرتمند منچستر یونایتد تا حدودی توانسته فشارها را از روی ونگر بردارد. آنها به نوعی در جبهه مقابل جیمی ردنپ و ایان رایت ایستاده‌اند و انگشت اتهام را به سمت بازیکنان آرسنال گرفته‌اند. تیری آنری با گفتار نرم‌تر، عملکرد بازیکنان را دردناک و تاسف‌بار خوانده اما نویل پیشنهاد داده که یکایک اینچنین بازیکنانی را باید در لیست فروش گذاشت و این سوال را مطرح کرده که براستی چه کسی اینچنین بازیکنانی را می‌خرد؟ سونس هم با زبانی تندتر از دو نفر دیگر، آنها را مشتی تن‌پرورِ حیف‌ِ نانِ بدردنخور خوانده است.

حرف آخر اینکه اگر به مدیران باشگاه آرسنال باشد، آنها قاعدتا حتی با وجود اتفاق اخیر، به سمت اخراج ونگر نخواهند رفت چرا پیش از این، تجربه اینچنین نشیب‌ها در دوران ونگر را داشته‌اند. اما اگر به فشاری باشد که بر مدیران باشگاه وارد آمده است و یا به فشاری باشد که ستارگان تیم نظیر سانچس و اوزیل می‌توانند بر ونگر و مدیران باشگاه وارد سازند، آن وقت می‌توان شاهد خروج مربی فرانسوی پس از 21 سال از جمع توپچی‌ها بود. اتفاقی که به اعتقادی افراد مطرحی چون ایان رایت، به صلاح است که رخ دهد تا فرایند پوست‌اندازی و آغاز فوتبال نوین در آرسنال آغاز گردد.


منابع:

http://www.skysports.com/football/news/11670/11012188/arsenal-almost-amateurish-over-transfer-dealings-says-jamie-redknapp
https://www.theguardian.com/football/2017/aug/27/arsene-wenger-arsenal-liverpool-premier-league
http://www.telegraph.co.uk/football/2017/08/27/arsene-wenger-hints-private-issues-affecting-arsenal-unacceptable/
http://www.mirror.co.uk/sport/football/news/wenger-furious-arsenal-inquest-anfield-11077745
http://www.bbc.com/sport/football/41077188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    1 9
    خب بیا برو دیگه!..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس