سینما نمایه

حاشیه‌های یازدهمین جشن منتقدان آنچنان زیاد بود که به طور کلی متن آن را تحت تاثیر خود قرار داد.

به گزارش مشرق، از گلایه‌های تند جمشید مشایخی تا بحث‌هایی که آتش حاشیه  را در جشن منتقدان داغ‌تر می‌کرد.

البته جمشید مشایخی که به نظر می‌رسید اظهارنظرش مبنای احساساتی داشته تا هدفی برای ایجاد تشویش در جشن، روز گذشته با بیان اینکه حال جسمانی خوبی نداشته و اگر می‌دانست قرار است این همه ماجرا پیش بیاید محال بود چیزی بگوید، اظهار داشت:  شنیدم چند سایت در واکنش به حرف‌های من به آقای انتظامی بد گفتند. خیلی غمگین شدم. کاش مثل این چند دهه دیشب هم سکوت می‌کردم. راضی نیستم احدی به ایشان بد بگوید.

هرچند حاشیه‌های جمشید مشایخی با اظهار پشیمانی این استاد پایان پذیرفت، اما یکی از حواشی برجسته  این جشن توسط جعفر پناهی، کارگردان محبوب جشنواره‌های خارجی رقم خورد. او در اقدامی ناشایست و غیرحرفه‌ای و برخلاف شعارهای روشنفکری، زمانی که روی سن بود و فهمید که بناست از محمدحسین مهدویان کارگردان «ماجرای نیمروز» تقدیر شود، از سن خارج شد و به‌رغم آنکه یکی از عوامل مراسم که احتمالا آشنایی پیشینی با پناهی داشته با نوازش و خواهش  از او  می‌خواست که روی سن برگردد اما پناهی مقاومت کرد و  به روی سن نرفت.

پس از دریافت جایزه توسط مهدویان، او به سمت پناهی که در گوشه سن بود رفت تا از او تشکر کند و دستش را به سوی پناهی دراز کرد اما او  روی خود را از او برگرداند و به سمت میکروفن رفت و سخنانی را در هجو سینمای دولتی و بودجه‌های مربوط به آن گفت و همچنین غیردولتی و مستقل بودن خویش را  به کنایه مطرح کرد. 

این در حالی است که جعفر پناهی همواره «بیانیه‌های سیاسی» خود را به عنوان فیلم در جشنواره‌های سیاسی موفق می‌داند و با بستن چشم خویش بر فیلم‌های موفق مهدویان، نه از لحاظ محتوا بلکه در ابعاد فرمی، احتمالا انتظار دارد بودجه‌های دولتی در کنار سرمایه‌های مجهول فیلم‌هایش بنشیند تا شاهد بیگ پروداکشن‌های ضدمیهنی بیشتری باشیم.

اما پس از برگزاری جشن منتقدان، واکنش‌های بسیاری نسبت به این اقدام پناهی از سوی رسانه‌ها و اهالی فرهنگ و هنر اتفاق افتاد.

جعفر گودرزی، دبیر این دوره از جشن  یکی از افرادی بود که نسبت به اتفاقات و حواشی روی داده در مراسم واکنش نشان داد. او به‌رغم تمام حواشی این جشن،  تنها یک مساله را موجب ناراحتی و گلایه خویش دانست و آن هم اقدام کودکانه  و غیرحرفه‌ای جعفر پناهی بود.

گودرزی در بخشی از یادداشت خود نوشته است: «جشن انجمن منتقدان در چارچوب اهداف فرهنگی‌اش، دعوت به همدلی و تحمل یکدیگر و تمرین مدارا، جدا از دیدگاه‌های گوناگون است. متاسفانه برخی از اهالی سینما و رسانه، مستقل بودن را از دریچه ذهنی یکسویه خود معنا می‌کنند. در یک نهاد صنفی، استقلال عمل تعریف خودش را دارد و نباید رویاپردازی کرد».

وی در ادامه یادداشت خود اظهار داشت: « نکته دیگر اینکه ما همواره سعی کرده‌ایم آدم‌ها با سلایق مختلف سیاسی زیر پرچم کشور عزیزمان که خون‌بهای صدها هزار شهید از جمله محسن حججی عزیز که شروع جشن امسال هم مزین به نام او بوده است، احترام بگذاریم اما متاسفانه بعضی از همکاران سینمایی به‌رغم اینکه تجربه جشنواره‌های متعدد دور دنیا را دارند به بعضی بدیهیات و ابتدایی‌ترین قواعد اخلاقی و حرفه‌ای سینما نیز احترام نمی‌گذارند».

گودرزی در بخش انتهایی یادداشت خود با کنایه به اینکه اکثر پروژه‌ها سرمایه‌گذار داخلی یا خارجی دارند، آورده است: «البته اگر بخواهیم سرک به پشت پرده بیشتر پروژه‌ها بکشیم، ردپایی از یک سرمایه‌گذار اعم از نهادهای داخلی یا اتحادیه‌های بین‌المللی غربی و... در آن دیده می‌شود، اما آنچه در یک جشن مطرح است حفظ حرمت‌ها و توجه به مختصات کیفی آثار منهای پشت صحنه‌هاست.

امیدوارم قبل از هر چیز احترام گذاشتن به سلایق و عقاید مختلف را یاد بگیریم». همچنین یکی از مستندسازان در فضای مجازی با گلایه از این اقدام پناهی در صفحه مجازی خود نوشت: «اصل حرفم این است،‌ ای‌کاش یک بار هم که شده سازمان رسانه‌ای اوج یا دیگر سازمان‌های دولتی که مستقیم و غیرمستقیم با فیلمسازی در ارتباط هستند و شرکت  رایان سایپا و دیگر نمایندگی‌های فروش  سایپا حتی یک کپی از تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته در این مراکز را به رسانه‌ها می‌دادند تا همه با هم می‌دیدیم که چه کسانی برای گرفتن  پول و ساختن  فیلم از پله‌های سازمان‌های وابسته به دولت بالا و پایین می‌روند...

باور کنید اتفاق بدی نخواهد افتاد، فاجعه‌ای هم به بار نخواهد آمد، شاید آنوقت این حلزون‌های خانه به دوش کمتر زبان به کنایه می‌چرخاندند! شاید آنوقت این حضرات که مستقیم یا با چند واسطه پول  فیلم‌شان را از دولت می‌گیرند فیلم بازی نمی‌کردند و با محمدحسین مهدویان که یک فیلم شریف ساخته محترمانه برخورد می‌کردند. استاد! آن پول  کلانی که گرفتنش را به گردن  مهدویان و امثال  او انداختید در اختیار شما هم بوده و هست، لطفاً یک سکانس از ماجرای نیمروز را بسازید...». 

همچنین افراد دیگری نیز به سابقه پناهی اشاره کرده‌اند و درباره پیشینه او که اتفاقا به نوعی هم‌دانشگاهی مهدویان محسوب می‌شود، نوشته‌اند:  «ایران تنها سرزمینی است که در آن دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان تلویزیون حکومتی‌اش، اینچنین ادعای استقلال دارند». 

گفتنی است جعفر پناهی از دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صداوسیما است.  همچنین سایت سینماپرس با بیان اینکه جعفر پناهی هم مثل رفیق و استادش مخملباف واقعیت را قبول ندارد، استعداد جدید را پذیرا نیست و هنوز در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ و کانون سیر می‌کند و انگار نه انگار که سرمایه‌گذار فیلم‌های اولش کانون و تلویزیون بودند، در انتقاد از عملکرد منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما نوشت: «آقای مدیرعامل که کم‌کم برای دبیری جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود و از کار کردن فقط آستین‌های کتش بالاست، در تمام ۲ سال گذشته و در تمام مراسم‌های سینمایی سعی کرده با مهدویان در یک قاب عکس باشد و موقع جایزه دادن به مهدویان او را جوری به آغوش کشیده که انگار کاشف مهدویان بوده...

اما در مراسم ۲ شب گذشته به‌راحتی این واقعه را نادیده گرفت و با رندی خاصی از این بی‌ادبی و حسادت پناهی گذشت. هرطوری نگاه می‌کنم آقای شاهسواری بیشتر به پناهی و دارودسته‌اش متمایل است تا مهدویان که دارودسته‌اش فقط و فقط استعدادش است. در انتها آقای شاهسواری اذعان کرد نسلش باید از جوان‌های امروزی یاد بگیرد.

باید گفت آقای شاهسواری! نسل شما بلد است، آگاه است، نسل شما هیچوقت ۱۱ شغل را با هم مدیریت نمی‌کند، نسل جدید هم این کار را نمی‌کند، پس به نظرم باید گفت بهتر است شما، فقط شما باید از نسل جدید یاد بگیرید، هر چند شما همیشه تهیه‌کننده و مدیر تولید متوسطی بودید و یاد گرفتن در این سن و سال با این همه مشغله دیگر سخت و دیر است». همچنین هادی حجازی‌فر که در جشن منتقدان توانست جایزه بهترین بازیگر مکمل را به دست آورد، در رابطه با حواشی این جشن گفت:‌ «ای کاش این جایزه با برخی حواشی به وجود آمده تلخ نمی‌شد، اما ایرادی هم ندارد.

امیدوارم جوانان و عاشقان سینما همچون مهدویان جای تمام این حواشی را با تولیدات بزرگ خود پر کنند». وی  با اعلام حمایت از محمدحسین مهدویان تصریح کرد: «مهدویان یکی از استعدادهای بزرگ سینمای ایران است. برخی انتقادات و صحبت‌ها درباره وی مرا بی‌اندازه غمگین می‌کند و امیدوارم محمدحسین بدون توجه به نقدها با قدرت به کار خود ادامه دهد».

منبع: روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    20 2
    خون این شهید چه زود منافقان را از صف مردم جدا کرده ،تا دیگر تظاهر و ظاهر فریبی و علم میهن را درهیچ کجا نتوانند به دوش بکشند خواه عرصه سینما وفرهنگ باشد خواه سیاست واقتصاد و...
  • مهرداد IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    17 3
    ضدانقلاب های تهوع آور. هیچ هم نیستید.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    21 1
    جعفر پناهي !!!!! شرف داره آدم كارگردان دولتي باشه و پول از مملكتش بگيره فيلم بسازه .... تا اينكه وطن فروش باشي و پول ارباب هاي اجنبي تو بگيره فيلم عليه مملكتت بسازي .... شرف هم چيز خوبيه
  • رحیمی مشهد IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    9 2
    اساس گرفتاریهای انسان حب نفس است ووادی هنر نزدیکترین راه برای افتادن دراین وادی است سوال این هست چراازافرادی چون پناهی دراین جمعها استفادهمیشود مگرقحط الرجال است؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس