اگر چه عليمطهري از طراحان استيضاح شمسالدين حسيني نيست اما محوريترين نماينده در طرح سوال از رئيسجمهور است که براي به جريان انداختن آن، تا مرز استعفا نيز پيش رفت. استعفايي که هنوز پس گرفته نشده تا او اطمينان يابد که اينبار هيات رئيسه در بررسي آن جدي است. علي لاريجاني به عنوان رئيس مجلس با اين استعفا مخالف است و مطهري معتقد است که استعفايش راي نميآورد، اما تنها ابزار براي به جريان انداختن سوال از رئيسجمهور است.
پيش بيني راجع به راي آوري استيضاح وزير اقتصاد، انتقاد به گزارشات نظارتي کميسيون اصل نود و نمره دهي به عملکرد مجلس، بخشهايي از مصاحبه نيم ساعته خبر با علي مطهري در نمايشگاه مطبوعات است که با شرح نامه وي به مقام معظم رهبري آغاز ميشود.
مشروح اين مصاحبه را در ادامه بخوانيد:
* درباره موضع مقام معظم رهبري، نسبت به طرح سؤال از رئيسجمهور اظهارنظرهاي متفاوتي مطرح شده است، شما شخصاً از موضع ايشان اطلاع داريد؟
بنده در نامهاي به ايشان از سؤالات نمايندگان از رئيسجمهور و ابهاماتي كه وجود دارد نوشتم. ايشان اگرچه به نامه بنده جواب ندادند، اما سخنرانيشان در جمع دانشگاهيان كرمانشاه كه پس از نطق مياندستور من در مجلس بود، را ميتوان پاسخ به اين نامه دانست. ظن قوي دارم كه اظهارات ايشان پاسخي به نامه من بود، البته به يقين نميتوانم بگويم. اما از آنجا كه من در نطق مياندستورم به نقل قولهايي كه از جانب ايشان ميشود اشاره كرده بودم، چنين تصوري دارم. ايشان در آن سخنراني تأكيد كردند كه در اينگونه مسائل دخالتي ندارند و اختيار كار با نمايندگان و مجلس است.
* به نظر شما اظهارات ايشان سبب شد تا بالاخره هيأترئيسه بپذيرد كه اين سؤال را به جريان بياندازد؟
آنطور كه آقاي باهنر در جمع خبرنگاران اعلام كردند، سؤال از رئيسجمهور به كميسيونهاي تخصص مجلس ارجاع شده است كه بايد نماينده رئيسجمهور براي پاسخ به آن در جلسات اين كميسيونها حضور يابد. اميدوارم كه ظرف چند روز آينده تكليف سؤال از رئيسجمهور روشن شود. البته براي آغاز بررسي سؤال از رئيسجمهور بايد ابتدا متن اين سؤال از سوي هيأترئيسه چاپ شده و در جانامهاي نمايندگان قرار گيرد به اين ترتيب انتظار ميرود كه در هفته بعد از سركشي نمايندگان به حوزههاي انتخابيهشان، نماينده رئيسجمهور براي پاسخ به سؤال در جلسات كميسيونها حاضر شود. هر كميسيون فقط يك جلسه فرصت دارد تا با حضور نماينده رئيسجمهور به بررسي اين موارد بپردازد و چنانچه 72 نفر از سؤالكنندگان قانع نشوند، رئيسجمهور بايد ظرف يك ماه آينده، در جلسه علني مجلس حضور يابد.
* با توجه به گزارشات كميسيون اصل 90 از شكايت نمايندگان از رئيسجمهور كه برخي آن را شير بي يال و دم و اشكن خواندهاند، فكر ميكنيد گزارشات كميسيونهاي مجلس از سؤال از رئيسجمهور، نظر سؤالكنندگان را تأمين كند؟
در اين زمينه گزارشات كميسيونها نقش چنداني ندارد، به عبارت ديگر امضاكنندگان سؤال هستند كه بايد اعلام كنند از پاسخها قانع شدهاند يا نه؟ اگر قانع نشوند، گزارش كميسيونها هر چه كه باشد، رئيسجمهور ملزم به حضور در مجلس خواهد بود.
* به نظرتان رئيسجمهور چه كسي را به عنوان نماينده خود براي پاسخ به سؤالات سياسي نمايندگان، به مجلس ميفرستد؟
نميدانم، اين از اختيارات ايشان است.
* ممكن است آقاي مشايي را به عنوان مسئول دفترشان براي پاسخ به اين سؤالات به مجلس بفرستند؟
بعيد به نظر ميرسد، اما شايد آقاي صالحي وزير امور خارجه را براي پاسخ به سؤالات سياسي نمايندگان به مجلس بفرستند.
* تكليف استعفايتان چه شد؟ هنوز آن را پس نگرفتهايد؟
همانطور كه آقاي باهنر با عنوان يك عضو هيأترئيسه در جمع خبرنگاران اعلام كردند كه سؤال از رئيسجمهور نصاب لازم در امضاي نمايندگان را دارد، من اميدوارم كه واقعاً اين موضوع به جريان افتاده باشد. استعفاي من در دستور كار روز چهارشنبه مجلس است تا آن روز عملكرد هيأترئيسه را ارزيابي ميكنم كه چقدر در بررسي سؤال از رئيسجمهور جدي است. اگر اين جديت ملموس باشد، استعفايم را پس ميگيرم. اما اگر احساس كنم كه باز روال گذشته ادامه دارد و بازي بازپسگيري امضاها از سوي هيأترئيسه دنبال ميشود، به مطرح شدن استعفايم اسرار خواهم كرد.
* آقاي لاريجاني روز گذشته در مجلس اعلام كردند كه از شما خواستهاند استعفايتان را پس بگيريد. مذاكراتتان با رئيس مجلس در اين خصوص به كجا رسيد؟
آقاي لاريجاني كلاً موافق استعفاي بنده نبودند و پس از سفري كه اخيراً داشتهاند در جلسهاي از من خواستند تا استعفايم را پس بگيرم. اما از آنجا كه راه ديگري براي به جريان انداختن سؤال از رئيسجمهور نداشتند و استعفا آخرين حربه من براي پيگيري اين مسئله بود، ناچار از استفاده از ابزار استعفا شدم. در مجموع اما آقاي لاريجاني استعفاي من را به صلاح مجلس نميدانستند ولي بنده بر آن اصرار كردم.
* به نظرتان استعفايتان در مجلس با چه رأيي مواجه ميشود؟
فضاي مجلس به گونهاي است كه فكر نميكنم استعفايم رأي بياورد. و به احتمال قريب به يقين در صورت برگزاري استعفايم در مجلس، نمايندگان با رأي بالايي با آن مخالفت خواهند كرد.
* خبر با انتشار نظرسنجياي از كاربران خود پرسيده بود كه بيشترين گروهي كه از عدم حضور شما در مجلس سود ميبرند چه كساني هستند؟ گزينههاي اين نظرسنجي عبارت بودند از اصلاحطلبان، اصولگرايان منتقد، اصولگرايان تندرو و دولتگرايان. 70 درصد كاربران ما به گزينه آخر يعني دولتگرايان رأي داده بودند. نظر شما در اين باره چيست؟
البته به نظر من دولتگرايان و اصولگرايان تندرو تقريباً يكي هستند و همين دو گروه هم بيشترين سود را از عدم حضور من در مجلس ميبرند هر چند كه برخي از نمايندگان حامي دولت به بنده گفتهاند كه با استعفاي من مخالفند.
* مثلاً چه كسي؟
مثلاً آقاي حسينيان، كه گفتهاند ميخواهند در مخالفت با استعفاي من صحبت كنند.
* البته احتمالاً اين موضع نمايندگاني همچون آقايان كوچكزاده و رسايي نخواهد بود؟
(باخنده) نميدانم!
* به عنوان يكي از نمايندگان منتقد دولت، گزارشهاي نظارتي كميسيون اصل 90 در زمينه شكايت نمايندگان از رئيسجمهور و اختلاس 3 هزار ميلياردي را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
گزارش اين كميسيون از شكايت نمايندگان از رئيسجمهور، خيلي كمرنگ شده بود و به عبارتي از خاصيت افتاده بود، متأسفانه هيأترئيسه نيز برخلاف آييننامه داخلي مجلس، براي اين سؤال رأيگيري نكرد و با ملاحظات زيادي از كنار آن عبور كرد. گزارش كميسيون اصل نود از اختلاس 3 هزار ميليارد با ملاحظات زيادي ارائه شد اما در عين حال حائز نكات مفيدي بود و با توجه به رأيگيري كه در پايان آن انجام شد، ميتواند براي بررسي تخلفات صورت گرفته در قوه قضائيه مؤثر باشد. اتفاقاً اين گزارش در استيضاح وزير اقتصاد نيز مؤثر خواهد بود.
* به نظرتان استيضاح وزير اقتصاد رأي ميآورد؟ استيضاحكنندگان از فشار زياد دولتمردان براي از دستور كار خارج شدن اين استيضاح خبر دادهاند، شما فضا را چگونه ميبينيد؟
فشار دولت روي نمايندگان براي بازپسگيري اين استيضاح خيلي زياد است. روال معمول اين است كه در اينگونه موارد سراغ نمايندگاني كه احتمال انصرافشان نيست، نميروند. اما اين بار حتي به آقاي كاتوزيان نيز مراجعه كردهاند. ايشان به من گفتند كه اگر چه تاكنون به ايشان مراجعه نشده اما اين بار از خواستهاند تا امضايش را از استيضاح وزير اقتصاد پس بگيرد. به نظر ميرسد كه اين مسئله براي دولت حيثيتي است و تلاش زيادي ميكند تا برگزار نشود. آقاي احمدينژاد هم قرار است در اين جلسه حضور يابند و از وزيرشان دفاع كنند. بايد ببينيم كه مصلحت چيست و نتيجه كار چه ميشود، البته نبايد مصلحتسنجيهاي غيرواقعي صورت بگيرد.
* نفرموديد كه اين استيضاح با رأي موافق نمايندگان همراه خواهد شد يا نه؟
نميتوانم با اطمينان بگويم ولي به نظر ميرسد كه استيضاح وزير اقتصاد مصوب شود.
* از مصلحتسنجي در مجلس سخن گفتيد، فكر نميكنيد مصلحتسنجيهاي بيش از اندازه مجلس، از تلاش هيأترئيسه براي مخالفت با استيضاح وزرا گرفته تا بيتوجهي به تذكرات نمايندگان، سبب شده تا ابزارهاي نظارتي مجلس، كاربرد خود را از دست بدهند؟
اين را قبول دارم كه گاهي مصلحتسنجي، ضروري نيست و اساساً هيچ مصلحتي بالاتر از رعايت و اجراي قانون نيست. نمايندگان بايد در اعمال اختيارات و وظايف خود آزاد باشند و خودشان تصميم بگيرند. مطمئناً چنين روشي به رشد مجلس منجر خواهد شد. ممكن است نمايندگان در جاهايي اشتباه كنند ولي اين تجربه ميشود براي موارد بعدي. وقتي در قانون اساسي و آييننامه داخلي مجلس آمده است كه استيضاح وزرا با 10 امضا ميتواند به جريان بيفتد، ديگر نبايد مصلحتسنجي شود. اگر اينگونه استيضاحها نتيجه خوبي نداشته باشد، نمايندگان براي استيضاحهاي بعدي با دقت بيشتري وارد عمل ميشود و طرح استيضاح را امضا ميكنند. به اين ترتيب مجلس رو به پختگي پيش ميرود.
* با اين وصف چه نمرهاي به عملكرد مجلس هشتم ميدهيد؟
اگر چه قبلاً عملكرد مجلس هشتم از نظر من نمره 15 ميگرفت اما با به جريان افتادن طرح سؤال از رئيسجمهور، نمره مجلس اندكي افزايش يافته و اكنون در جايگاه 16 است.