مرتضی مبلغ

اصلاح‌طلبان دیگر حاضر نیستند همانند ۴ سال گذشته خود را «فدایی روحانی» بنامند و درباره آینده روابط خود با اعتدالیون پای اقتضای زمانه را به میان می‌آورند...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

زاهد: نامزدی الهه کولایی برای شهرداری یک اقدام تشریفاتی و افراطی بود

فیاض زاهد، از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه ستاره صبح با اشاره به معرفی آذری‌جهرمی بعنوان جوان‌ترین وزیر معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور روحانی گفته است:

نکته‌ای که باید در ارتباط با "آذری جهرمی" مد نظر قرار داد این است که او با این سن و سال تا چه اندازه در این حوزه تجربه دارد؟ شعار جوان‌گرایی و اینکه به یکباره کسی را از خانه‌اش به کابینه بیاوریم صحیح نیست. جوان‌ها باید آموزش لازم را دیده باشند و مدتی مدیر و مسئول بوده باشند.

او سپس به نامزد شدن خانم الهه کولایی برای تصدی پست شهرداری تهران اشاره می‌کند و می‌گوید:

«نمونه دیگر این اشتباه را در گزینه‌های معرفی شده برای شهرداری تهران هم تجربه کردیم و همان‌طور که شاهد بودید یکی از گزینه‌ها خانمی بود که تجربه اجرایی و مدیریتی مربوط به حوزه شهری نداشت و به صورت تشریفاتی برای تصدی‌گری شهرداری تهران مطرح شد. این افراط و تفریط‌ها در میان اصلاح‌طلبان وجود دارد.»

زاهد همچنین با بیان اینکه کابینه معرفی شده در حد انتظارات افکار عمومی نیست،‌ تصریح کرده است: در مجموع شناخت دقیقی از آذری‌جهرمی ندارم، اما شنیده‌ام نحوه برخورد و تعامل او در کمیسیون‌های مجلس مناسب نبوده و جوّی منفی علیه ایشان به وجود آمده است.[۱]

*پیش از این و در شماره قبلی وبلاگ مشرق اشاره کردیم که اصلاح‌طلبان آقای آذری‌جهرمی را به دو دلیل جوان بودن و سابقه کار اطلاعاتی هرگز نمی‌بخشند... و آقای جهرمی بایستی منتظر کنایه‌هایی تندتر از «از خانه‌اش به کابینه آمده»! هم باشد.[۲]

اما نکته مهمتری که در اظهارات زاهد وجود دارد اشاره او به ماجرای نامزدی الهه کولایی برای تصدی پست شهرداری تهران است.

فی‌الواقع، اصلاح‌طلبان پس از پیروزی در انتخابات شورای شهر پنجم تهران به این دلیل که در مظان مطالبه طرفداران خود مبنی بر انتصاب شهردار زن بودند و از طرفی تمایلی هم برای تحقق این شعار نداشتند؛ تصمیم به «نمایش کاندیداتوری خانم کولایی» گرفتند.

اقدامی مضحک و نخ‌نما که حتی با اعتراض محافل اصلاح‌طلب نیز مواجه شد.

در همین زمینه، روزنامه آفتاب یزد چندی قبل در یک گزارش که با عنوان «تصمیم نمایشی شورای شهر در قبال شهردار شدن یک زن؛ مورد عجیب الهه کولایی» منتشر شد، نوشت:

«بدون شک اگر مشخص شود که نمایندگان شورای شهر با رفتاری عوامفریبانه و تنها برای کاهش فشارهای اجتماعی نام الهه کولایی را در لیست گزینه‌های نهایی شورا قرار داده اند، بی‌هیچ اغماضی باید مورد مواخذه قرار گیرند؛ امروز اگر بتوانند با دستمایه قرار دادن شعارگونه مسئله توجه به حقوق نیمی از افراد جامعه امور خود را پیش ببرند، فردا روز می‌توانند حقوق تمام ملت را زیر پا بگذارند و این خشت تا ثریا کج خواهد رفت بی آن که مهار شود. شعار به عقب برنمی‌گردیم مورد نظر مردم را، زنان و مردان دوشادوش یکدیگر سر دادند و حالا نمی‌توان از نو در مورد نیمی از رای دهندگان روندی قهقرایی طی کرد.»[۳]

مسئله مهمتر در ماجرای اقدام تشریفاتی و افراطی جریان خاص (به قول زاهد) برای نامزد کردن خانم کولایی نیز این است که اصلاح‌طلبان در حالی خود حاضر به انتصاب یک شهردار «زن» یا «جوان» نشدند که این‌روزها تندترین انتقادها را در همین زمینه به آقای روحانی دارند.

جالب آنکه حتی شخص خانم کولایی هم در این زمینه به جرگه منتقدان رئیس‌جمهور پیوسته و طی یک یادداشت نوشته است:

اگر بنا باشد رئیس‌جمهوری به صرف آنکه فشارهایی بر روی او جود دارد از شعارها و وعده‌های خود منصرف شود، دیگر چه نیازی است برای جلب آراء عمومی از چنین شعارهایی استفاده کند؟ اینکه روحانی نتوانسته «وزیر زن» انتخاب کند و این موضوع را به صراحت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کند، امتیاز مثبتی برای دولت دوم او به حساب نمی‌آید![۴]

این دو نمایی و تلوّن مسئله‌ای نخواهد بود که از چشم جوانان اصلاح‌طلب و تاریخ پوشیده بماند.

***

فرجام روحانی و اصلاح‌طلبان در هاله‌ای از ابهام...

مرتضی مبلّغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات، اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان امروز در پاسخ به این سؤال که «برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که اگر آقای روحانی در آینده دولت خود، از اصلاح‌طلبی و شعارهایی که در انتخابات ۹۶ داد، فاصله بگیرد، اصلاح‌طلبان نیز در نحوه تعامل خود با او تجدید نظر می‌کنند. شما چه توضیحی نسبت به این مسائل دارید؟» گفته است:

«اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی یک فرایند سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است که تئوری‌ها، استراتژی‌ها و اهداف خاص خود را دارد. در واقع افراد هستند که با اصلاح‌طلبی تعریف شده و اصلاح‌طلبی با افراد تعریف نمی‌شود. هر شخصیتی که اصلاح‌طلبانه‌تر عمل کند تبعا مظهر اصلاح‌طلبی خواهد شد. بنابراین اصلاح‌طلبان اصولا برای شخص خاصی کار نکرده،‌ بلکه به خاطر مصالح عمومی، منافع ملی و برای تقویت جامعه، نظام و کشور کار کرده‌اند. با توجه به شرایط نیز تصمیم‌گیری کرده و عمل می‌کنند. در طول ۴ سال گذشته نیز به همین صورت بوده و بسیار مفتخر هستند که مدیریت کشور را از مدار سراشیبی و دشواری به شرایط طبیعی تغییر دادند. همه اینها نیز بر اساس خرد جمعی، نیاز جامعه و ملاحظات ملی صورت گرفته است. در آینده نیز به همین صورت خواهد بود و آن چیزی که اقتضای زمانه، متضمن مصالح و منافع ملی و مبتنی بر خرد جمعی است، در نظر گرفته خواهد شد.»[۵]

*واضح و مبرهن است که آقای مبلّغ بر خلاف روش و منش اصلاح‌طلبان در ۴ سال گذشته، دیگر حاضر به اعلام حمایت رسمی و قاطعانه چپ‌ها از رئیس‌جمهور روحانی نیست و فرجام این رابطه را به اقتضای زمانه و مصالح و منافع و غیره گره می‌زند.

این سه نقطه گذاری برای فرجام یک رابطه مؤید این است که آقای روحانی و یارانش باید منتظر روزهای سخت و نفسگیری در مواجهه با یک جریان خاص سیاسی باشند که دیگر احتیاجی به رئیس‌جمهور روحانی ندارد و از طرفی قصد دارد در انتخابات دولت بعدی نیز با کاندیدای خود به صحنه بیاید.

گزاره تحلیلی «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی» نیز پیش از این بارها بیان شده و مورد بحث قرار گرفته است.[۶]

سخنانی مثل «تمام کارهای آقای روحانی قانونیست» به نقل از مرعشی و «ما فدائیان دولتیم» به نقل از منتجب‌نیا از جمله مقولاتی بوده است که اصلاح‌طلبان طی ۴ سال گذشته دائما و به انحاء مختلف آنها را درباره رئیس‌جمهور روحانی به کار می‌بردند اما دیگر حاضر به بیان آنها نیستند.

***

عبدی: صحبت‌های روحانی در مجلس واقعیت نداشت، او تحت فشار است!

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به تازگی طی مقاله‌ای در روزنامه اعتماد با اشاره به صحبت‌های مهم رئیس‌جمهور در مجلس مبنی بر اینکه برای چینش کابینه تحت فشار نبوده است، نوشت:

«شاید منظورشان از تحت فشار هیچ حزب و جناحی نبودن منحصر به احزاب سیاسی باشد. ولی این بی معناست که رییس جمهور بخواهد تصمیم بگیرد و تحت هیچ فشاری نباشد. در همه جای دنیا چنین فشارهایی هست و باید هم باشد. رییس جمهور یا هر کس دیگری هنگامی که یک تصمیم سیاسی می گیرد به ناچار باید ده‌ها ملاحظه را رعایت کند.»

او می‌افزاید:

بنابراین تحت فشار نبودن واقعیت ندارد و حسنی هم نیست. اگر تحت فشار نیستید پس چرا وزیر علوم ندارید؟! یعنی کسی را پیدا نمی کنید؟! شاید هم با گفتن ١٧ وزیر آن را استثنا کرده اند! بهتر است به جای چنین ادعایی تا حدی فشارها را شفاف کرد. کسانی که دوست ندارند خانم ها وزیر شوند، حق دارند، این عقیده آنان است، همچنان که عده ای دیگر هم خلاف این عقیده را دارند. ولی مساله مهم این است که معلوم شود چه فرآیندی در این تصمیم وجود داشته است و آیا رعایت ملاحظات فعلی درست بوده است یا خیر؟[۷]

*اصلاح‌طلبان طی هفته‌های گذشته تقلّای فراوانی را بعمل آوردند تا چینش وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور روحانی و بالخصوص وزرایی که با آنها مشکل دارند را به جایی در خارج از کابینه و مثلا به مقام معظم رهبری گره بزنند.

آنها برای این کار حتی از این گفتند که بر اساس قانون اساسی، رهبر انقلاب در انتخاب وزیر کشور نقش دارد! و این در حالی بود که اساساً چنین چیزی در متن و روح قانون وجود ندارد.[۸]

«مصطفی تاجزاده» از محکومان فتنه ۸۸ نیز در همین رابطه در یک توییت نوشت: «دخالت رهبر در چینش کابینه نه قانونی است و نه به مصلحت. اختیارات رئیس‌جمهور و مجلس را محدود و انتخابات و رأی مردم را در نهایت بی‌معنا می‌کند»![۹]

با این حال اما رئیس‌جمهور روحانی در سخنرانی خود در مجلس وجود هرگونه فشاری را تکذیب کرد و گفت:

در معرفی این ۱۷ وزیر تحت فشار هیچ جناح، حزب و تشکلی نبودم. همه جناح‌ها و احزاب و گروه‌ها، پیشنهاداتی به بنده داشتند، اما هیچ فشاری بر رییس جمهور در این زمینه نبوده و شایعاتی مثل اینکه لیست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده، شایعه درستی نبوده است.

مشاهده می‌شود که در اقتفای این رفتار عجیب جریان خاص برای یک هدف فریبکارانه، آقای عبدی اینطور می‌گوید که صحبت‌های روحانی بی‌معناست و حقیقت هم ندارد!

به نظر می‌رسد رفتارهایی شبیه به آنچه عباس عبدی مرتکب شد، با این انگیزه صورت می‌گیرد که اصلاح‌طلبان خود را وارد شده در فرایند اعلام طلاق سیاسی از روحانی می‌بینند و اگرچه تیر آنها در اعلام تحت فشار بودن رئیس‌جمهور برای چینش کابینه به سنگ خورد! اما دیوار حاشا بلند است و جریان خاص الّا و لابد می‌بایست کابینه‌ای که با آن موافقت ندارد را به گردن دیگران بیاندازد.

این پروژه در کنار انکار رئیس‌جمهور روحانی، طی ۴ سال آینده هر روز پرده‌ای جدیدتر را در مقابل مردم به نمایش خواهد گذاشت...

***

1_ http://setaresobh.ir/fa/news/main/8286

2_ mshrgh.ir/762844

3_ mshrgh.ir/755691

4_ http://setaresobh.ir/fa/news/main/8245

5_http://www.armandaily.ir/fa/news/main/194731

6_mshrgh.ir/761220

7_http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3611105

8_mshrgh.ir/753746

9_mshrgh.ir/762844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سید IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    20 19
    عثلاه تلبان طحوع عاور
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    6 10
    بله. روحانی تحت فشار شدید اصلاح طلبان برای سهم خواهی از کابینه بود اما باج به آنها نداد. او مثل دولت اولش اعتمادی به اصلاح طلبان ندارد.
    • مجتبی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      8 1
      این هم یک سیاست جدیدی است که مثلاً اعتدال گرایان در مقابل اصلاح طلبان پیشه کرده اند... اما آن ها در این زمین بازی می‌کنند.
  • امانی IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    12 3
    من امیدوارم که این جماعت اصلاح‌طلب یکبار و برای همیشه مواضع خودشان را صریح و روشن بیان کنند و در آن نیز مجتمع باشند نه اینکه هر کدام از آنها باری به هر جهت براساس تفکرات شخصی سخنی یا مطلبی بر زبان و یا بر قلم جاری کنند. در اینکه اکثریت آنها بریده از اسلام ناب محمدی(ص) هستند هیچ شکی نیست ولی بالاخره در این کشور زندگی می‌کنند و حق حیات دارند اما بوی فتنه عمروعاصی همیشه از آنان به مشام می‌رسد.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    12 2
    چطو شخصی که سربازی فرار کرده بود . . وزیر خارجه شد ؟!
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    20 8
    حالم از این تاجزاده به هم می خورد.
    • مصطفی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      11 7
      احتمالا حس دو طرفه ای باشد
  • حسین2 IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    7 1
    خودشان روحانی را تحت فشار قرار می‌‎دهند و بعد در محافل و مجالس گردن بقیه احزاب و شرایط و موقعیت ها می اندازند
    • IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
      0 0
      علیرغم این فشارها راه همشون یکیست. فشاری اگر باشد برای منافع شخصیست.
  • احمد IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    3 1
    این حرف ها هم کنار سایر راستگوییهای اقای روحانی چیز تازه ای نیست که جنجال کردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس