علي رغم آنكه آمريكا ديگر كشورها را متهم به حملات سايبري مي كند و خود سابقه حمله سايبري به ايران را در پرونده دارد، دولت آمریکا قبل از شرکت در حمله هوایی علیه لیبی اقدام به هک نمودن رایانه‌های ارتش قذافی نموده است.


به گزارش مشرق؛ سايبرتروريسم مفهومي است كه چندسالي از ورود آن به ادبيات جنگ نرم مي گذرد؛ اما ظاهرا آمريكا در اين عرصه تروريستي دست پيش را دارد؛ چراكه در خبرها حاكي از آن است كه آمريكا پيش از حمله نظامي به ليبي، حمله سايبري نمود و اين نخستين بار در جهان است كه يك كشور به كشور ديگر يك حمله تروريستي سايبري تمام عيار مي كند.  
با اين تجربه تروريستي موفق آمريكا، از اين به بعد بيشتر شاهد حملات همه جانبه سايبري از سوي آمريكا، پيش از حملات نظامي خواهيم بود.  
مدتی قبل رئیس جمهور آمريكا حمله هوائی به لیبی به رهبری آمریکا را بدون مجوز کنگره تایید نمود، کاخ سفید در نظر داشت تا با استفاده از حملات سایبری ارتش سرهنگ معمر قذافی را درهم بشکند.
نیویورک تایمز گزارش داد که دولت اوباما با این سئوال که آیا هک کردن رایانه های لیبی با هدف فلج کردن سیستم های کامپیوتری دولت قذافی و نابود کردن شبکه دفاع هوایی این کشور، در آغاز ماموریت حمله نظامی ناتو به لیبی با حمایت نیروهای آمریکایی یک حرکت هوشمندانه بوده است، شدیدا به چالش کشیده شده است.
مقامات مسئول تصمیم گیرنده در مورد حمله سایبری در گفتگو با نیویورک تایمز اعلام کردند که مقامات آمریکایی در خصوص آغاز رسمی جنگ های کامپیوتری در مقیاس بالا، به دلیل شروع رقابت در سطح جهان در پاسخ به این اقدام پنتاگون نگران هستند. ایالات متحده در حال حاضر چین ، روسیه و کره شمالی را به اقدام به جنگ های سایبری در گذشته متهم کرده است، با این حال ، خود این کشور, مسئولیت اقدام مشابه علیه ایران را بر عهده نگرفته است.
همانطور که ایالات متحده انگشت اتهام خود را در مورد جرائم سایبری به سمت  ابرقدرت های خارجی گرفته است، امروزه خود آمریکا نیز اعتراف می کند که آنها قبلا چنین مسیری را در پیش گرفته بودند، اما هرگونه اقدام عملی در این زمینه را از صمیم قلب انکار می کنند.
چند هفته فقط از آغاز ماموریت لیبی این بحث مجددا پیش کشیده شد.
 
گزارش اخیر تایمزهمچنین نشان می دهد که دولت اوباما در مورد لزوم جنگ های سایبری در عملیات سیل نیروی دریایی در ماه مه که منجر به هلاکت اسامه بن لادن در ابوت آباد پاکستان شد، به چالش کشیده شده است. در این خصوص منابع نزدیک اعلام کردند که ایالات متحده نهایتا به جای استفاده از راه های سنتی  نظامی از جمله هلیکوپتر رادارگریز و سربازان پیاده تصمیم  به هک کردن رایانه های القاعده گرفت.
یکی از مقامات رسمی دولت اوباما بطور ناشناس در این مورد گفت: "این توانمندی های سایبری مانند یک ماشین فراری است که شما آن را در گاراژ نگه می دارید و تنها برای مسابقه بزرگ آن را بیرون می آورید و نه برای دور زدن در سطح شهر."
پس از تایید مشارکت نیروهای آمریکایی در حمله به ارتش قذافی به رهبری ناتو توسط رئیس جمهور، حتی پس از آن که قانونگذاران فرمانده نیروهای آمریکایی را به تخطی آشکار از قانون قطعنامه قدرت های جنگ کاخ سفید که توسط رئیس جمهور نیکسون تصویب شده بود، متهم کردند، اوباما بدون حمایت  کنگره از این اقدام سر تصمیم خود ایستاد. رئیس جمهور اوباما در دفاع از خود  اصرار داشت که الزاما سطح "تخاصمات" در خارج از کشور دلیلی برای شروع جنگ نیست.
پیشتر در سال 2011 ، رئیس جمهور و پنتاگون در مورد این که اقدامات سایبری بر علیه یک کشور خارجی به مثابه جنگ با آن می باشد، درگیر کاغذ بازی بودند. با توجه به سیاست خود ایالات متحده ، ارتکاب جرائم سایبری بر علیه ایالات متحده می تواند پاسخ نظامی این کشور را در بر داشته باشد. در این صورت ، حملات سایبری علیه قذافی به رهبری ایالات متحده، تقریبا به طور قطع اقدامات تلافی جویانه وی را در برخواهد داشت البته نه تنها با صفر و یک بلکه با گلوله.
در ماه مه سال جاری ، یک مقام نظامی که نخواست نامش ذکر شود در گفتگو با وال استریت ژورنال، سیاست جدید آمریکا را چنین بیان کرد: "اگر شما شبکه برق ما را مختل نماید، شاید ما هم با موشک های خود دودکش نیروگاه های شما را هدف قرار دهیم."
چند ماه بعد ، ایالات متحده به سرعت انگشت اتهام خود را به دلیل ارتکاب برخی از جرائم سایبری بر علیه ایالات متحده و تایوان به سمت چین نشانه گرفت، هر چند که هیچ گونه شواهد و مدارکی برای ادعای خود در دست نداشت.
سال گذشته ، ایالات متحده اذعان داشت که جنگ بین المللی بعدی حملات سایبری خواهد بود، اما هرگونه فعالیت خود در این خصوص را انکار نمود. لئون پانتا ، وزیر دفاع ، حتی در کنکره نیز اعلام نمود که "پرل هاربر بعدی" به احتمال زیاد ناشی از جرایم رایانه ای خواهد بود.
با این حال برخی بر این باورند که علیرغم انکار ایالات متحده، این کشور خود درگیر چنین اقداماتی است. مطابق شواهد، مسجل شد که ویروس استاکس نت که در سال 2010 تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار داد، در آمریکا با کمک اسرائیل تولید شده بود. در گفتگو با تی ای دی در اوایل سال جاری ، پژوهشگر رالف لانگر اظهار داشت، "به اعتقاد من موساد در این مورد دخیل بوده اما قضیه از خارج از اسرائیل هدایت می شده است.
نیروی هدایت کننده استاکس نت، یک ابرقدرت سایبری بوده است و تنها یک ابرقدرت سایبری وجود دارد: آمريكا.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس