مرتضی میرباقری

با وجود فضای مجازی و سایبری مهمترین مرجع اطلاعات و اخبار همچنان رسانه ملی است زیرا در فضای مجازی نمی‌توان اطلاعات را صددرصد دقیق دانست.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در جلسه ای با حضور مرتضی میرباقری معاون سیما و امیدعلی پارسا رییس مرکز آمار ایران زمینه‌های همکاری فی‌مابین بررسی و مقرر شد شبکه‌های تلویزیونی در جهت ارتقای سواد و فرهنگ آماری کشور، برنامه‌های متنوعی را روی آنتن ببرند. در این جلسه رییس مرکز آمار ایران با ارائه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این مرکز به اهداف بلند مدت آن اشاره کرد و گفت: مرکز آمار ایران تلاش می‌کند تا با تغییر نظام آماری کشور گام‌های بلندی در راستای توسعه کشور بردارد.

وی گذر از نظام سنتی آمار را از اهداف میان مدت این مرکز توصیف و بیان کرد: توسعه از اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی است و آمار دقیق از اصلی‌ترین فاکتورهای برنامه‌ریزی هر کشور محسوب می‌شود، مرکز آمار ایران همگام با دیگر نهادها و سازمان‌ها تلاش می‌کند تا با راه‌اندازی نظام آمار ثبتی مبنا، دولت را برای رسیدن به اهداف نظام یاری رساند.

پارسا در ادامه با ارائه تعریفی از نظام آمار ثبتی مبنا اضافه کرد: مبنای آمارگیری در کشور امروزه بر خوداظهاری استوار است؛ روشی پرهزینه که باید به تدریج منسوخ شود. از آنجا که در این روش آمارهای ثبتی وجود ندارد، مرکز آمار موظف است تا در پروسه‌های مختلف با بهره گیری از آمارگیرها اطلاعات مختلف را جمع آوری کرده و در اختیار نهادهای مختلف قرار دهد.

وی عنوان کرد: در روش سنتی، آمارها به روز نمی‌شوند و مرکز آمار هر ۱۰ سال موظف است تا با هزینه‌ای بالا، زمانی را به سرشماری همگانی اختصاص دهد. در حالی که در نظام آمار ثبتی مبنا تمام اطلاعات فردی، مکانی، فعالیت‌های اقتصادی و... به صورت سیستماتیک ثبت و با تغییر هر فاکتور اطلاعات تغییر می‌کند. رییس مرکز آمار ایران اولین قدم برای تغییر سیستم آماری را فرهنگسازی دانست و اظهار کرد: تلویزیون از اصلی‌ترین ابزارهای فرهنگسازی در کشور به شمار می‌رود و بخش مهمی از موفقیت مرکز آمار در سرشماری اخیر مرهون همکاری شبکه‌های سیما بوده است. پارسا همچنین از معاون سیما خواست تا با تهیه برنامه های متنوع در زمینه آمار و تغییر نظام آماری کشور این مرکز را یاری رساند.

میرباقری معاون رییس سازمان در امور سیما نیز نقش رسانه ملی را در فرهنگسازی بی بدیل دانست و گفت: حتی با وجود فضای مجازی و سایبری مهمترین مرجع اطلاعات و اخبار همچنان رسانه ملی است زیرا در فضای مجازی نمی‌توان اطلاعات را صددرصد دقیق دانست بنابراین می توان با تبیین فعالیت های مرکز آمار در قالب برنامه های متنوع به نتیجه مطلوب دست یافت.

معاون سیما تغییر مخاطب به بازیگر را از دیگر ملزومات فرهنگسازی در هر موضوعی دانست و افزود: بیان موضوعات متنوع به زبان مردم در تلویزیون شرایطی را فراهم می‌آورد که مخاطب با موضوع همذات پنداری کرده و همراه شود. به این ترتیب می‌توان اذعان کرد که بیننده از یک مخاطب منفعل به یک بازیگر فعال مبدل شده است. میرباقری با اعلام آمادگی در زمینه همکاری با مرکز آمار ایران اضافه کرد: تیمی مجرب از رسانه مامور کار با شما می‌شود تا اطلاعات تخصصی مرکز آمار به زبان ساده در اختیار بیینده ما قرار گیرد.

وی انعقاد تفاهمنامه فی مابین را فرصت خوبی دانست و گفت: برنامه ریزی های ما معمولا به دو بخش شش ماهه نخست و دوم سال تقسیم می‌شود. اصولا ۶ ماهه دوم سال به دلیل وجود بینندگان ثابت و شب‌های طولانی‌تر از اهمیت بیشتری برخوردار است و شرایطی را مهیا می‌کند که برنامه‌های این نیمه از سال بهتر دیده شوند.

در پایان جلسه و با امضای تفاهم‌نامه سیمای جمهوری اسلامی برای ساخت برنامه‌هایی با موضوع آمار و ارتقای سواد فرهنگ آماری و دعوت از متخصصان مرکز برای تبیین آمارهای رسمی کشور قول همکاری داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس