کد خبر 76008
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۹

سرفه و عطسه يا سرماخوردگي در اين روزهاي سرد سال خانواده ها را نسبت به بروز آنفلوانزاي فصلي نگران كرده است.

به گزارش مشرق، آنفلوانزاي فصلي نوعي بيماري ويروسي و حاد دستگاه تنفسي است كه اغلب مردم تفاوت آن را با سرماخوردگي نمي دانند چرا كه هر دو بيماري علايم مشابهي دارند.
تب بيش از 38درجه، سرفه شديد، گلودرد، سردرد، دردهاي عضلاني، اسهال، عفونت ريوي، آبريزش و قرمزي چشم ها و تنگي نفس از علايم آنفلوانزاي فصلي به شمار مي روند اما آنفلوانزا برخلاف سرماخوردگي كه شروع تدريجي دارد، ناگهاني بروز مي كند و عوارض آن نيز شديدتر از سرماخوردگي است.
آنفلوانزاي فصلي به نام آنفلوانزاي نوعB نيز شناخته مي شود گروه هاي پرخطر مانند زنان باردار، بيماران قلبي و ريوي، افراد بالاي 65 سال، كودكان خردسال، مبتلايان به نارسايي هاي كبدي و كليوي، مبتلايان به بيماري هاي خوني و عصبي و عضلاني، بيماران سرطاني كه شيمي درماني مي شوند و افراد كمتر از 18 سال كه تحت درمان طولاني مدت با آسپرين قرار دارند، در معرض ابتلا به شكل هاي شديد آنفلوانزا هستند و لازم است حتماً عليه اين بيماري واكسينه شوند.
بيماري آنفلوانزاي فصلي برخلاف عوارض شديدي كه دارد به راحتي قابل پيشگيري است؛ استفاده از محلول هاي ضدعفوني كنند، استفاده از دستمال كاغذي هنگام عطسه و سرفه و شست و شوي مرتب دست ها به آساني از انتشار ويروس آنفلوانزاي فصلي، جلوگيري مي كند چرا كه عمده ترين راه انتقال ويروس آنفلوانزا از طريق دست و نيز از راه تنفسي است.
درمان آنفلوانزاي فصلي هر چند در صورت بي توجهي جان انسان ها را در معرض خطر قرار مي دهد اما در صورت رعايت دقيق توصيه هاي پزشكي چندان كار سختي نيست.
به گفته رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، درمان بيماري آنفلوانزا به استراحت در منزل نياز دارد.
براي درمان اين بيماري، نيازي به درمان آنتي بيوتيكي نيست و اين بيماري با مصرف قرص هاي ساده استامينوفن و مايعات فراوان در مدت 3 تا 5 روز بهبود مي يابد.
درمان اين بيماري به جز براي گروه هاي پرخطر نياز به مصرف داروي خاصي ندارد، اما با استراحت مي توان روند درمان را تسريع كرد.
لازم به توضيح است كه دانش آموزان بيشتر در معرض ابتلا به آنفلوانزا هستند زيرا حضور تعداد زيادي از افراد در محيط بسته مانند مدرسه، شانس انتقال ويروس هاي آنفلوانزا را افزايش مي دهد.
معمولاً والدين مايلند دانش آموزان بيمار زودتر به مدرسه برگردند اما اين بازگشت پيش از بهبودي كامل منجر به واگير شدن بيماري و انتقال آن به ساير دانش آموزان مي شود. فراموش نكنيد خوددرماني، نيز مشكل آفرين است و مردم نبايد با مشاهده علايم آنفلوانزا آنتي بيوتيك مصرف كنند.
ساده ترين عارضه خوددرماني اين است كه مدت زمان بيماري طولاني تر مي شود. بنابراين بهتر است به محض مشاهده علايم آنفلوانزا به پزشك مراجعه كنيد.
بي ترديد، پيشگيري آسانترين و بهترين راه براي اجتناب از تحمل عوارض آنفلوانزاي فصلي است. رعايت فاصله مناسب (بيش از يك متر) با افراد مشكوك به بيماري، حفظ سلامت عمومي بدن، تغذيه و خواب مناسب، مصرف مايعات فراوان، حفظ فعاليت فيزيكي مناسب، انجام واكسيناسيون و رعايت اصول بهداشتي از مهمترين راه هاي پيشگيري از آنفلوانزاي فصلي به شمار مي روند كه شهروندان بايد اين موارد را جدي بگيرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس