کد خبر 759511
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۷
امانوئل ماکرون

افکار عمومی فرانسه تا کنون گارد بسته‌ای را در مقابل رئیس جمهور کشورشان اتخاذ کرده‌اند.

به گزارش مشرق، کاهش تصاعدی محبوبیت امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، زنگ خطر را برای کاخ الیزه به صدا درآورده است. بسیاری از تحلیلگران مسائل فرانسه بر این باورند که شدت کاهش محبوبیت ماکرون طی دو ماه اخیر بی سابقه بوده و ادامه این روند، از وی سیاستمداری ناتوان خواهد ساخت.

امانوئل ماکرون نیز به شدت از اینکه سرنوشتی مانند نیکلا سارکوزی یا فرانسوا اولاند پیدا کند هراسان است. در هر حال  رئیس جمهور جوان فرانسه همچنان نسبت به آینده سیاسی خود احساس خوبی ندارد. ماکرون با وسواس خاصی نظرسنجی های موجود در فرانسه را رصد می کند و در صدد بهبود وضعیت خود در این نظرسنجی هاست. با این حال، افکار عمومی فرانسه تا کنون گارد بسته ای را در مقابل رئیس جمهور کشورشان اتخاذ کرده اند.

تقابل ماکرون با فرماندهان نظامی کشورش بر سر بودجه دفاعی فرانسه، یکی از اصلی ترین دلایل کاهش محبوبیت رئیس جمهور این کشورمحسوب می شود. استعفای فرمانده نیروهای مسلح فرانسه به علت اختلاف با رئیس جمهور بر سر کاهش بودجه دفاعی منجر به نارضایتی بسیاری از شهروندان فرانسوی شده است. در وضعیتی که بحرانهای امنیتی در فرانسه همچنان سایه افکنده و شهروندان فرانسوی همچنان تجربه تلخی از حوادث تروریستی سالهای اخیر در این کشور دارند، تقابل ماکرون با فرماندهان نظامی و امنیتی سیگنال خوبی را به افکار عمومی مخابره نکرده است.

همچنین افت ۱۴ درصدی محبوبیت ماکرون در میان هم حزبی های خود نیز موضوع قابل تاملی محسوب می شود. این حزب نوپا که در جریان انتخابات سراسری اخیر توانست اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را فتح کند، از اکنون دچار شکافهایی گردیده است. نکته مهم تر اینکه بسیاری از احزاب و گروههای سیاسی در فرانسه نسبت به یکدست بودن پارلمان و دولت هشدار داده و تاکید کرده اند که این موضوع، قدرت نظارت و کنترل بر دولت را از بین خواهد برد.

واقعیت امر این است که ماکرون با تکیه بر اصلاحات اقتصادی و اجتماعی توانسته است به قدرت برسد. با این حال اگر رئیس جمهو جوان فرانسه نتواند یا نخواهد این اصلاحات را عملی سازد، با فشار افکار عمومی مواجه خواهد شد. هم اکنون میزان محبوبیت ماکرون در نزد افکار عمومی کشورش به حدود ۳۶ درصد رسیده است. به عبارت بهتر، اکثر شهروندان فرانسوی دید مثبتی نسبت به حضور وی در کاخ الیزه ندارند. در دوران ریاست جمهوری اولاند نیز شاهد این مسئله بودیم. اولاند در سال ۲۰۱۲ میلادی توانست با تکیه بر شعار اصلاحات اقتصادی، بر نیکلا سارکوزی غلبه پیدا کرده و راهی کاخ الیزه شود. با این حال میزان محبوبیت وی در سال ۲۰۱۷ به حدود ۲۰ درصد رسید. همین مسئله سبب شد تا اولاند از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری منصرف شود.

اگرچه ماکرون هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به وضعیت اولاند دارد اما افت شدید محبوبیت وی در نظرسنجی ها این امکان را تقویت کرده است. از سوی دیگر، جریانهای رقیب ماکرون نیز در شرایط فعلی آرام ننشسته و در صدد هدایت و مدیریت وضعیت موجود به سود اهداف حزبی و سیاسی خود هستند.

به عنوان مثال، جبهه ملی فرانسه که اصلی ترین جریان مخالف ماکرون محسوب می شود، در صدد است با تکیه بر نقاط ضعف دولت جدید فرانسه زمینه را جهت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ فراهم نمایند. ضمن انکه انتخابات پارلمانی اروپا نیز در پیش است و جبهه ملی برای پیروزی در این انتخابات برنامه ریزی هایی صورت داده است.

در نهایت اینکه امانوئل ماکرون مسیر سختی را جهت اثبات کارآمدی و توامندی اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی خود در کشورش پیش رو دارد. می توان با تکیه بر نظرسنجی های صورت گرفته اذعان کرد که رئیس جمهور جوان فرانسه حداقل تاکنون در این خصوص موفق نبوده است. موضوعی که شاید هضم آن برای ماکرون و طرفدارانش دشوار باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین منش IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    0 0
    این بدبخت عروسک تمام قد آمریکا است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس