گروه جهادی در بولیوی

ممکن است تصور کنید یک دانشجوی هاروارد نهایتاً برای کمک به محرومان ممکن است از گوشه هزینه‌های سالیانه‌اش مبلغی را به یک بنیاد خیریه بدهد. اما این‌گونه نیست.

سرویس جهان مشرق- گروهی از دانشجویان هاروارد به تأسیس یک سازمان مردم‌نهاد برای برگزاری اردوهای جهادی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی اقدام کرده‌اند. آنها چند سال است به مناطقی فقیرنشین بولیوی می‌روند و خود آستین بالا زده، برای آنها خانه و حمام و درمانگاه می‌سازند تا به فرصت‌های برابر تحصیلی و امکانات برابر بهداشتی یاری رسانده باشند. نام گروه آنها Refresh Bolivia است به معنای «بولیوی را احیا کن».

بولیوی کشوری در آمریکای جنوبی است که به روایت سایت این گروه جهادی، ۸۲% از جمعیت روستایی آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند و تنها ۱۰% از روستانشینانش به امکانات بهداشتی و درمانی کافی دسترسی دارند. در کل این کشور، حدود ۳.۳ میلیون نفر در مناطق محروم زندگی می‌کنند که عمده آنها بومیان هستند.

این گروه جهادی پروژه‌های خود را با همفکری ساکنان مناطق محروم برنامه‌ریزی می‌کند زیرا باور دارد که آنها نیازهای فوری خود را بهتر از دیگران می‌دانند. شعار دانشجویان مؤسس عبارت است از: «توانمندسازی مناطق محروم از راه آموزش، بهداشت و پژوهش».

اعضای ارشد رفرش بولیویا

مؤسس این گروه جهادی، دختر دانشجویی به نام کلودیو اورتونو است که اهل اکوادور بوده و در کشور خود با محرومیت‌های جدی آشنا شده است. وی در دانشگاه هاروارد در رشته تاریخ علم به تحصیل مشغول بوده و در سیاست‌گذاری بهداشت و درمان و همچنین زبان فرانسوی دستی بر آتش دارد. هدف کلودیو از تأسیس این گروه آن است که زندگی را برای همنوعان خود راحتتر کند. اکشای سوامیناتن رئیس فعلی گروه، در رشته آمار و زیست‌شناسی مولکولی وارد دانشگاه هاروراد شد و ابتدا در این سازمان مردم‌نهاد مسئول رسیدگی‌های بهداشت و درمان به مناطق محروم شد.

هارش سینا قائم‌مقام رفرش بولیویا نیز همکلاسی اکشای بوده است. برخی از اعضا نیز مانند رودریگو توریکو تنها یک ترم در هاورارد به عنوان دانشجوی مهمان حضور داشته‌اند و از همان طریق به این گروه وصل شده‌اند. البته همه اعضای آن هارواردی نیستند. لاتان لیائو با چهره شرق آسیایی در کالج پومونا در کالیفرنیا تحصیل می‌کرده اما به دلیل علاقه‌اش برای رسیدگی بهداشت و درمان به توده مردم، عضو این گروه شده و تازه عملاً دفتر جذب رفرش بولیویا در کالج خود شده است.

مؤسس و مدیران سازمان رفرش بولیویا

نمونه دیگر، خوزه آندرس مونتس است، اهل مکزیک که که دانشجوی روابط شغلی و صنعتی در دانشگاه کرنل است. وی ابتدا در آمریکا برای رسیدگی به محلات محروم تلاش می‌کرد اما پس از آشنایی با رفرش بولیویا توانست شبکه‌ای از دانشجویان را با توانایی‌های مختلف وارد این سازمان کند. هم‌دانشگاهی او با نام شائون یان نیز ابتدا در سال ۲۰۱۱ میلادی با سازمان خیریه دیگری با نام Riverkids آشنا شده که در جهت ایجاد فرصت‌های برابر تحصیلی برای کودکان کامبوج و همچنین مقابله با قاچاق کودک، پروژه‌هایی را تعریف و اجرا می‌کرده است.

جالب اینکه با توجه به رشته‌های متنوع اعضای ارشد این سازمان مردم‌نهاد، هر کس از توانایی‌های خود برای کمک استفاده می‌کند. برای مثال، زاکاری بارتون که اکنون در نیویورک زندگی می‌کند، با توجه به تحصیلش در رشته فیلم و تولیدات تلویزیونی مسئول تولیدات رسانه‌ای برای رفرش بولیویا است.

سازمان‌های همکار

چند سازمان بولیویایی با رفرش بولیویا همکاری می‌کنند. یکی از آنها انجمن خیریه‌ای با نام Red Accion است که در بولیوی نوعی بیمه اختیاری برای زنان فراهم کرده است، یعنی مبلغی را از زنان خانه‌دار به صورت ماهیانه دریافت می‌کند و سپس هزینه‌های درمانی آنها را پرداخت می‌کند تا در صورت نیاز فوری به مراجعات درمانی به مشکل برنخورند.

اعضایی از دو دانشگاه دیگر که عملاً شاخه جذب کمک‌های مالی و انسانی به رفرش بولیویا شده‌اند

دانشگاه خصوصی Universidad del Valle بزرگترین دانشگاه خصوصی بولیوی در شهر کوچابامبا است، یعنی همان شهری که پروژه سازندگی این گروه در آن اجرا شده است. این دانشگاه به عنوان یک نهاد معتبر در جذب دانشجویان محصل در آمریکا برای همکاری با رفرش بولیویا اقدام می‌کند.

بنیاد FSL نیز که یک سازمان خیریه درمانی در کوچابامبا است و رسیدگی‌های اولیه بهداشتی را به ویژه برای کودکان و بانوان فراهم می‌کند. از دیگر اقدامات این بنیاد، رساندن غذا به مناطق محروم است تا از تشدید سوءتغذیه و کمبودهای غذایی پیش‌گیری شود. حتی مکانی برای نگهداری از کودکانی که با سوء‌رفتار والدین خود روبرو هستند، ایجاد کرده است.

در ادامه تصاویری از پروژه پیشین این گروه را در بولیوی (ژانویه ۲۰۱۶) مشاهده می‌کنید.

همکاری بومیان با دانشجویان

حک‌کردن حروف اختصاری نام گروه بر بتن سازه

پروژه‌های این گروه در بولیوی در تصویر زیر آمده است. این گروه برای انجام سفر جدید خود و انجام پروژه‌های جدید به ۳۰۰ هزار دلار کمک نیاز دارد. این گروه هنوز برای اجرای پروژه‌های بزرگ نیاز به همکاری و زمان دارد.

منبع

https://www.refreshbolivia.com

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    6 30
    جهادی؟!! این چه تیتر و نوشته ای هست ؟؟
  • سقراط IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    21 3
    این یعنی همون صادر کردن انقلاب و فرهنگ اون به جهان , حالا هر چه قدر هم میخواید به مفاهیم فلسفی پیچیده مثل معانی انجیو و ... کار جهادی و گروه های جهادی رو مصادره کنید .
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    4 19
    منم خیلی دوست داشتم کار خیر و دواطلبانه انجام بدم.اما جالبه انگار ایران هیچ ngo ایی نداره.
    • کاربر IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      11 1
      سلام ngo یه اصطلاحه فقط تو ایران موسسات و گروه های جهادی خودجوشی هستند که میشه باهاشون تو کارای خیر شرکت داشت نمونش گروه جهادی وارثین دانشگاه شهید بهشتی
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      13 1
      تقریبا توی تمام دانشگاه های کشور گروه های جهادی فعال حضور دارند
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      14 1
      ایران داره ، خوبشم داره . شما جوینده نیستید . یه سرچ تو همین فضای مجازی بزنی آدرس میاد دستتون
  • رضا بهاری IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    2 1
    دوستی نوشته این همون صادر کردن انقلاب جهت اطلاع شما در زمان سیطره کمونیست بر جهان از این اردوهای به اصطلاح شما جهادی در کشورهای بلوک شرق انجام می گرفت در واقع این کارای که تو ایران انجام میشه از اون دوران الگو گرفته شده در اوایل انقلاب باسم جهاد سازندگی انجام میشد
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    4 44
    جهادی؟ جوگیر. اینا بعد کمکشون همچنان مشروب میخورن ومیرقصن وووو. پس دیگه اینقد جو گیر نشو جونم
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      3 0
      به نظر شما جوگیر شدی برادر جهاد اسلامی که نگفتن این فعالیت برای اون ها تو اون فضا جهادی حساب می شه لغت جهاد یعنی کوشش و همت بیش از حد معمول نه کار کردن همراه با انجام مناسک اسلامی
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
      3 2
      رئیس مگه شما بعدشو دیدی ؟ اگر دیدی آدرس بده ما هم ببینیم از این جهالت در بیایم وگرنه قضاوت زودهنگام نکن .... مرسی
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    2 1
    درود به شرف بسیجی های خودمون که درسته تو این کشور یه عده دشمن پرست بزدل چشم دیدنشون رو ندارن ولی اونقدر بزرگن که می تونن فرهنگ خودشون رو انتقال بدن, از طرف یه دماغه سبزی خخخخخخخخخخخ تعامل با دماغه سبز
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    3 1
    جهادی چیه این امریکا ی سو استفاده چی مگه ازین کارها بلده از همین گروه لا اقل دو سه تا جاسوس بیرون میزنه
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    3 1
    فرصتی برای صدور فرهنگ آمریکایی
  • RO ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    2 1
    لذت بردم،چقد خوبه ک خبر های اینچنینی رو بیشتر گزارش بدید،خسته شدیم انقدر خبرهایی ک نشان دهنده ی گسترش زشتی در جهانه رو دیدیم،نباید با زیاد انتشار دادن گناه بذاریم قبح کارهای زشت از بین بره.این از دستورات پیامبرمونه
  • کامران IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    0 2
    ای کاش میشد من هم میرفتم
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    0 2
    اسم جهاد رو خراب نکنید
  • ایرانی IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    3 2
    از کجا می دونی این مشروب خورا تو بهشت نرند و تو ادعای مسلمونی جهنم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس