قیمت پیاز

عملکرد ضعیف دولت در تنظیم بازار "پیاز" طی یک ماه گذشته سوالی جدی در خصوص نحوه مواجهه با افزایش احتمالی قیمت سایر کالاها از جمله ارز بوجود آورده است.

سرویس اقتصاد مشرق - رصد روزانه قیمت کالاهای اساسی در بازار نشانگر تدام روند افزایشی قیمت پیاز در خرده‌فروشی‌هاست.

براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی از قیمت هفته گذشته کالاهای اساسی در بازار، هر کیلو پیاز رقمی در حدود ۴ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکزی در حالیست که در مغازه‌های سطح شهر درحدود ۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر، آنچه مورد توجه فعالان شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، مقایسه قیمت فروش پیاز به عنوان یک کالای پرمصرف و در عین حال راحت‌الوصول که نه نیازی به واردات دارد و نه تحریمی دارد با دلاری است که در بازار کمیاب است و هنوز به دلیل تحریم‌ها و کارشکنی‌ها در رفع آن، به راحتی وارد کشور نمی‌شود.

براساس آمار منتشره، امروز هر دلار در بازار تهران، ۳ هزار و ۸۲۱ تومان به فروش رسید. بانک مرکزی نیز نرخ ارز دولتی را برای امروز ۳۲۷۶ تومان اعلام کرده بود.

مقایسه قیمت پیاز و دلار در بازار بیانگر این حقیقت است که دولت در حمایت از تولیدات داخلی که ملزومات زندگی روزمره را نیز شامل می‌شوند ضعیف عمل کرده است.

"پیاز از دلار سبقت گرفت/ ناتوانی دولت در تنظیم بازار"

کالا

قیمت یک ماه قبل

قیمت امروز

میزان افزایش

"دلار"

۳.۷۵۰

۳.۸۲۱

۷۱ تومان

"پیاز"

۳.۰۰۰

۵.۰۰۰

۲.۰۰۰ تومان

براین اساس آنچه قابل مشاهده است، نجومی شدن قیمت پیاز در یک ماه گذشته و سبقت گرفتن نرخ آن از دلار در بازار است بطوریکه هر دلار در بازار طی یک ماه تنها ۷۱ تومان افزایش قیمت داشت اما هر کیلو پیاز در این مدت رشد ۲۰۰۰ تومانی را تجربه کرده است.

آنچه در این میان قابل تامل است، نحوه مواجهه دولت با روند گران شدن و افزایش قیمت پیاز در بازار است. به بیان دیگر عملکرد دولت در ماه گذشته به خوبی گویای ضعف شدید در تنظیم بازار است. در این زمینه سوالی که بوجود می‌آید این است که باتوجه به زمزمه‌هایی که اخیرا در رابطه با برنامه برخی دستگاه‌ها برای افزایش قیمت ارز در بازار شنیده می‌شود، ‌ آیا در صورت آغاز این پروسه، دولت توانایی کنترل و مدیریت بازار را دارد یا شاهد گرانی افسارگسیخته آن خواهیم بود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    4 4
    یک سر به بازار پرویز خان بزنین ببینین روزانه چند کامیون حامل پیاز و مرغ و تخم مرغ و دیگر مواد غذایی صادر میشه عراق .
  • عادله IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    23 0
    کی پیاز میخوره پرشه رو بچسب که وزیر سوار میشه اشکت از پیازم بیشتر در میاد. مملکت داری شده مسخره بازی
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    3 6
    مگر دولت خان و فئودال است که بتواند دستور بدهد چه بکارید و کجا بفروشید و به که بفروشید؟ و با چه قیمتی بفروشید؟ بله . این وضعیت هنوز نتیجه آن طرح اصلاحات ارضی آن شاه فراری است. در مورد همه محصولات صادق است. یکسال پیاز گران می شود. همه کشاورزان با هم تصمیم می گیرند پیاز بکارند! و هیچ توجهی هم به حرفهای مروجین کشاورزی ندارند! آدمهای خیلی ساده ای هم هستند. تازه وقتی قیمت افتاد پایین می فهمند که چه اشتباهی کرده اند. بعد آن سال پیاز نمی کارند و اینطوری مجدد قیمت پیاز بالا می رود و دوباره از اول! برای همین هم کم کم کشاورزی را ترک کرده و به شهرها مهاجرت می کنند. پالبته این وسط همیشه سود کلان نصیب واسطه می شود. اما در گذشته یک خان بر سر زمینها بود. مدیریت می می کرد کدام دهات چی بکارند. اما حالا چی؟ زمین کشاورزی ملک خصوصی است و تنها مدیر آن هم خود کشاورز ساده لوح است. حالا می فهمید چرا امام خمینی همان سال ۴۲ اصلاحات ارضی را خیانت نامید و رزیم شاه او را متهم به مزدوری برای خانها و ملاکین کرد.
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      6 4
      دوست عزیز اتفاقا" تولید پیاز در امسال از تموم سالهای قبل بیشتره منتهی صادرات بیرویه به دو کشور عراق و روسیه با 200 میلیون جمعیت عامل اصلی گرانی لجام گسیخته مواد غذایی از جمله پیازه
    • ایرانی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      2 3
      نکنه شما هوس خانداری کردی برو تحقیقاتتو کامل کن بعد نظر بده لطفا
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
      7 1
      به ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ به محض اینکه چیزی گران می شود می گویید صادرات را متوقف کنید!
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    3 1
    خخخخخ
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    8 1
    ببینیم نمایندگان که دنبال سلفی هستن ایا به وزیری که نمیتواند قیمت پیاز رو پایین بیاورد چه رای میدهند بالای 200 رو که حتما میاره
  • ایرانی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    14 1
    این دولت توان اداره کشور رو نداره فقط بلده شعار بده هیچ کالایی ارزان نشده بلکه شدیدا قیمتها رفته بالا ازقبیل اهن ۵۰ درصد - مرغ ۲۰درصد - پیاز۳۰۰ درصد ......
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    19 1
    علی برکت الله اخه با چه عقلی به این دولت رای دادید عقلم خوب چیزی هست
  • علی IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    2 3
    دولت بی تدبیر ببیند اوف بر شماها با این اداره مملکت
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
    2 1
    امروز پیاز گرفتم 2000 تقریبا نصف شده
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    1 0
    سر كوچه احمدي نژاد پياز نمي فروشند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس