ایران-امریکا

امضای ترامپ بر قانون تحریم های جدید علیه ایران،روسیه و کره شمالی با واکنش های مختلفی در داخل و خارج کشور مواجه شده است.

سرویس سیاست مشرق_ آمریکا بار دیگر عهدشکنی خود را به اثبات رساند. در جدیدترین نوع این عهدشکنی دونالدترامپ رئیس جمهور آمریکا قانون تحریم های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی را امضا کرد. این امضا با واکنش های مختلفی در داخل و خارج کشور مواجه شده است که در زیر می‌آید.

واکنش عراقچی به امضای تحریم‌های ضدایرانی توسط ترامپ

سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در واکنش به امضای طرح تحریم‌های جدید توسط دونالد ترامپ علیه کشورمان گفت: واکنش ما به اقدام آمریکا بسیار هوشمندانه خواهد بود.

وی تأکید کرد: هدف اصلی آمریکا از اعمال این تحریم‌ها علیه ایران از بین بردن برجام است و ما نسبت به این حرکت واکنش بسیار هوشمندانه‌ای خواهیم داشت.

رئیس جمهور آمریکا امروز چهارشنبه مصوبه کنگره برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی را با امضای خود تأیید کرد.

کنگره آمریکا روسیه را برای نقشش در بحران اوکراین و همچنین برای مداخله ادعایی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحریم کرده است.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که جمهوری اسلامی ایران حق پاسخ به اقدامات ضدایرانی دولت آمریکا را برای خود محفوظ می‌دارد.

به‌دنبال امضای لایحه تحریم‌های مجالس سنا و نمایندگان آمریکا علیه ایران توسط رییس جمهور آن کشور، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکوم کردن این اقدام واپسگرایانه، نامشروع، غیرمنطقی و مغایر با تمامی اصول انسانی و قوانین بین المللی، آن را یکی از آخرین نمونه اقدامات ضدایرانی در آمریکا و خصومتی دیگر علیه مردم با فرهنگ و تمدن ایران و توهینی به تمامی مردم آزاده جهان دانست.

قاسمی با تأکید بر این واقعیت که قانون اخیر، اجرای موفقیت آمیز برجام را متأثر می‌سازد و مورد انتقاد کشورهای مختلف از جمله شرکای آمریکا است، اظهار داشت: این حرکت زورورزان آشوب‌طلب و عناصر افراطی و بداندیش حاکم بر ایالات متحده  آمریکا یک بار دیگر یک‌جانبه‌گرایی و دشمن‌خویی بی‌منطق آمریکایی را به نمایش گذاشت.

قاسمی با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون نظارت بر برجام و تصمیمات متخذه در مقابله با قانون اخیر آمریکا هم گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل نقض برجام توسط آمریکا سکوت اختیار  نخواهد کرد و به‌زودی سلسله اقدامات مقابله‌ای کشور توسط مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد شد. ایران در برابر اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا ایستادگی کرده و چون همیشه و با جدیتی تمام در جهت ایجاد ثبات و امنیت و مبارزه بی‌امان با تروریسم در مسیر صلح و ثبات هرچه بیشتر در منطقه تلاش می‌کند و به هیچ وجه اجازه موفقیت به سیاست‌های توسعه‌طلبانه و ثبات‌زدا را به دیگران نخواهد داد.

بهرام قاسمی همچنین تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حق پاسخ به اقدامات ضدایرانی دولت آمریکا را برای خود محفوظ می‌دارد و با صبر، طمأنینه و تدبیر لازم و با خردورزی تمام و در راستای منافع مردم و امنیت ملی ایران در زمان مقتضی اقدام خواهد نمود. وی گفت: بی‌شک جمهوری اسلامی ایران در دام توطئه‌های مثلث شوم استکبار، صهیونیسم و تروریسم وهابی نخواهد افتاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پایان به دولتمردان آمریکا توصیه کرد به‌جای فرافکنی و ایران‌ستیزی، به‌فکر حل‌وفصل بحران‌های عدیده داخلی این کشور باشند و از جنجال‌آفرینی و غوغاسالاری‌های تجربه‌شده و بی‌حاصل بپرهیزند و صلح و امنیت جهانی را بیش از این به مخاطره نیندازند.

واکنش بروجردی به تحریم جدید آمریکا

علاء‌الدین بروجردی  در واکنش به امضای طرح تحریم اخیر ایران از سوی ترامپ گفت: عکس‌العمل ایران درقبال تحریم‌های اخیر آمریکا به‌طور کل مشخص است طرح «مقابله با اقدامات آمریکا» در مجلس در دست بررسی است و خروجی آن پس از بررسی پیشنهادات این طرح در کمیسیون امنیت می و سیاست خارجی، به سرعت به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.


بروجردی با بیان اینکه براساس اقدام کنگره آمریکا، مجلس ایران هم اقدام خود را رقم خواهد زد، افزود: انشاء‌الله این طرح به سرعت در جهت دفاع از حقوق ملت ایران به تصویب خواهد رسید. ضمن اینکه باید گفت یکی از نکات مهم در تدوین این طرح حمایت بسیار جدی‌تر از گذشته از نیروی قدس و سامانه های موشکی ایران خواهد بود که در واقع امریکایی‌ها سعی در محدودسازی و تحریم این دست موضوعات دارند.

رئیس «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس با بیان اینکه همه بر این واقعیت واقفند که آمریکا در دهه گذشته از همه امکانات خود اعم از پشتیبانی هم‌پیمانانش در تحریم علیه ایران بهره برد، اظهار داشت: این در حالی است که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران هم در همین دوران تحریم‌ها صورت گرفت و ما توانستیم توانمندی‌های خودمان را اعم از توانمندی موشکی و فناوری‌های مختلف به‌رخ بکشیم.


بروجردی تصریح کرد: معتقدم تحریم‌ها چیزی نیست که بتواند بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران اثر بگذارد؛ اما این مسئله گویای تخلف آشکار آمریکا در توافق هسته‌ای است.

بروجردی با اشاره به تفاوت تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران با تحریم‌های گذشته بیان داشت: تفاوت تحریم‌های گذشته و اخیر آمریکا علیه ایران در این است که امروز این کشور منزوی‌تر از گذشته در اتخاذ چنین سیاست‌هایی است لذا معتقدم بقیه کشورها که امضاکننده سند برجام هستند با آمریکا در این موضوع هم‌داستان نیستند و همکاریشان را با جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهند داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه به هر صورت از آمریکا غیر از این مسئله انتظاری نمی‌رفت تأکید کرد: آمریکا نشان داده که دشمن ملت ایران است و همیشه این سیاست را دنبال می‌کند و ما هم باید با جدیت در جهت دفاع از منافع ملت و با یک وفاق ملی که لزوماً در طرح مجلس نقش مهمی بر عهده سه قوه گذاشته است، ادامه مسیر دهیم چرا که بنده معتقدم آمریکا از این اقدام ره به جایی نخواهد برد.

بروجردی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود تحریم‌های اخیر آمریکا از نوع کیفیت و سنگینی تداعی‌کننده تحریم‌های قبل از برجام است، به‌نظر شما ایران هم در برابر این شرایط باید به قبل از برجام بازگردد و به توسعه فناوری هسته‌ای و افزایش غنی‌سازی بپردازد و یا خیر؟ گفت: تصمیمی که طبیعتاً توسط هیئت نظارت بر برجام اتخاذ می‌شود به منظور خروج از برجام نیست.


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: شما مطلع هستید که آمریکا به تنهایی در مقابل ایران نیست و آمریکا یک کشور از ۶ کشور امضاکننده توافق هسته‌ای است و با بقیه هم طبیعتاً‌ خارج از تحریم‌های سابق مشغول همکاری است که ما هم باید این توطئه آمریکا را که در تلاش است ما برجام را به هم بزنیم و در واقع این مسئله به پای ایران نوشته شود نقش بر آب کنیم و در چنین دامی قرار نگیریم لذا همه دنیا هم باید بدانند و می‌دانند که آمریکا متخلف بزرگ اجرای برجام است.

واکنش روسیه به امضای تحریم ها توسط ترامپ

کاخ کرملین چهارشنبه شب اعلام کرد که تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه، سیاست این کشور را تغییر نخواهد داد.

به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه چهارشنبه شب در کنفرانسی مطبوعاتی درپاسخ به سوالی درباره تبعات تحریم های جدید آمریکا بر سیاست روسیه گفت: این امر عملا چیزی را تغییر نمی دهد.

وی افزود: اقدامات ما در پاسخ (به تحریم ها) چیست؟ هیچ چیز جدیدی وجود ندارد، اقدامات ما در پاسخ (به این تحریم ها قبلا) اتخاذ شده است.

پسکوف گفت: امضای این قانون از طرف ترامپ اقدامی غیرمنتظره نیست؛ بویژه که کنگره با دو مجلس نمایندگان و سنای خود آن را با اکثریت قاطع قرائت کرد.

وی تصریح کرد: امضای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پای قانون تحریم ها عملا تغییری ایجاد نمی کند زیرا اساسا این سند خواه ناخواه به قانون تبدیل خواهد شد.

سخنگوی کاخ کرملین گفت: واقعیت این است که پیش نویس قانون صادر شده و به طور اتوماتیک – خواه با امضای ترامپ یا بدون آن- به قانون تبدیل خواهد شد. این بدان معناست که عملا چیزی تغییر نمی کند.

از سوی دیگر، "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: تحریم های جدید آمریکا سیاست روسیه را تغییر نخواهد داد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی خود در نیویورک گفت: اینهایی که پیش نویس چنین قانونی را تدوین کردند، در اشتباه هستند اگر فکر می کنند که خواهند توانست سیاست ما را تغییر دهند.

نماینده روسیه گفت: تاریخ بارها بر این امر صحه گذاشته است. باید به خوبی بدانند که ما سر خم نمی کنیم و تسلیم نمی شویم و چنین اقداماتی ناگزیر روابط بین روسیه و آمریکا را خراب خواهد کرد.

وی در عین حال گفت: ما براساس شرایط کنونی کار خواهیم کرد؛ به امید اینکه وضعیت روزی تغییر خواهد کرد.

جنگ تمام عیار تجاری

به گزارش رویترز، دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه نیز گفته است، با قانونی شدن تحریم‌های تازه علیه روسیه، جنگ تمام عیار تجاری اعلام شده است.

طبق این گزارش، دیمیتری مدودیف در صفحه فیس بوک خود نوشته است، این تحریم‌ها نشان داد که دولت دونالد ترامپ قدرتی ندارد.نخست وزیر روسیه تاکید کرده است، امید به بهبود روابط ما با دولت جدید آمریکا، پس تایید تحریم‌ها جدید توسط دونالد ترامپ از بین رفت.

واکنش اتحادیه اروپا به امضای مصوبه تحریم‌ها توسط ترامپ

اتحادیه اروپا به امضای مصوبات اخیر کنگره آمریکا توسط رییس‌جمهوری این کشور که شامل اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی می‌شود، واکنش نشان داد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا گفت: ما باید از منافع اقتصادی خود در برابر آمریکا دفاع کنیم و این کار را خواهیم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهماندار هواپیما DE ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
    3 5
    بزودی نفت ایران را تحریم می کنند
    • علی IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
      0 0
      خوشحال میشی شما؟
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
      0 0
      تو به فکر همون مهمانداریت باش تا کارشناسی کردن مسائل
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
    0 0
    با سلام از این سه کشور این فقط ایران است که طوری دست خود را بسته که در مقابل دوست و دشمن توان جیک زدن ندارد در حالی که طبق دستورات مقام معظم رهبری حرکت می کردیم الان عزت مان را بر باد نداده بودیم که حتی همسایه های ما نیز در کشورهای عربی به ما بگویند ما حتی مقابل عربستان هم حرفی برای گفتن نداریم ؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس