کد خبر 757001
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
مایک پنس

سفر معاون رئیس جمهوری آمریکا به کشورهای استونی، گرجستان و مونته نگرو، با هدف نشان دادن حمایت واشنگتن دربرابر «تهدیدات روسیه» صورت می‌گیرد.

 به گزارش مشرق، روزنامه اینترنتی «گازیتا. رو» در تحلیلی نوشته است: "مایک پنس" معاون رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در گرجستان بسر می برد و امروز از تفلیس عازم مونته نگرو خواهد شد. جمهوری استونی نیز مقصد نخست سفر دوره‌ای این مقام آمریکایی به کشورهای منطقه جنوب شرقی اروپا بود. پنس دقیقا در پایتخت استونی بود که آشکارا اعلام کرد: «واشنگتن انتظار دارد که سیاست روسیه در قبال کشورهای همسایه اش تغییر پیدا کند. »

این روزنامه می نویسد، هدف اصلی معاون رئیس جمهوری آمریکا از این سفر هم دقیقا این است که کشورهای منطقه «خطرات ناشی از روسیه» را به خوبی درک کنند و مذاکرات وی با مقامات آنها باید این نتیجه را به دنبال داشته باشد که مواضع ناتو تقویت شده و کشورهای منطقه به این پیمان نظامی دوباره ایمان بیاورند. به همین دلیل سفر پنس دقیقا به کشورهایی طرح‌ریزی شده که در غرب در رویارویی احتمالی با روسیه بعنوان «منطقه حائل» محسوب می شود و باید شرکای آمریکا در منطقه را در خصوص حمایت واشنگتن از آنها مطمئن سازد.

نخستین سفر یک مقام آمریکایی به مونته نگرو

به عقیده منابع دیپلماتیک این روزنامه، سفر مایک پنس به مونته نگرو که امروز آغاز می شود و نخستین سفر یک مقام آمریکایی در طول تاریخ  روابط دو کشور (از سال ۱۹۰۵) است، به منزله بازگشت آمریکا به منطقه بالکان خواهد بود.

"هویت برایان" نماینده ویژه آمریکا در منطقه بالکان هم این نظریه را تایید کرده و در مصاحبه ای گفته است: «ما درصدد برداشتن گام‌هایی برای تقویت کشورهای بالکان با هدف مقابله با نفوذ روسیه هستیم. ما می خواهیم اطمینان پیدا کنیم که روسیه یا هر کشور دیگری نتواند روی سیاست داخلی و خارجی بالکان تاثیر بگذارد. »

این روزنامه می افزاید، الگو و جهت گیری بازگشت آمریکا به منطقه بالکان هم بر اساس روند گسترش ناتو به سمت شرق اروپا صورت گرفته و به همین دلیل نیز مونته نگرو بعنوان هدف سفر معاون رئیس جمهوری آمریکا در منطقه انتخاب شده است. این کشور به تازگی و در ماه ژوئن بعنوان ۲۹-مین عضوناتو به این سازمان پیوسته است.

لازم به یادآوری است که بعد از مونته نگرو نیز نوبت به مقدونیه خواهد رسید که به عضویت رسمی ناتو درآید. مقامات ناتو در همان سال ۲۰۰۹ آمادگی داشتند تا مقدونیه را به همراه کرواسی و آلبانی، برای عضویت دعوت کنند، ولی برخی مشکلات منطقه‌ای مانع از این کار شد. اکنون حدود ۸۰ درصد از مردم مقدونیه از پیوستن به ناتو حمایت می کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس