برجام

بر اساس نظرسنجی کشورهای غربی، فرمانده سپاه قدس پاسداران از جهت محبوبیت نسبت به دیگر مسؤولان دولتی، در صدر نظرسنجی قرار دارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** محبوبیت قاسم سلیمانی ۶۱ درصد، ظریف ۴۳ درصد

سایت ضد انقلاب رادیو فردا در گزارشی نوشت: «موسسه‌ای به نام ایران پل] یک موسسه نظرسنجی مستقر در تورنتو [نتایج نظر سنجی خود با عنوان «پیامدها و نتایج انتخاب دوباره حسن روحانی» را منتشر کرده است. بر اساس این نظرسنجی قاسم سلیمانی نظر مساعد ۶۱ درصد از ایرانیان را به همراه دارد. پس از او محمد جواد ظریف با ۴۳ درصد و حسن روحانی با ۳۹ درصد در مقام دوم و سوم نظر مساعد ایرانیان قرار می‌گیرند».

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «در این گونه نظر سنجی‌ها مدام با نظراتی مواجه می‌شویم که دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی معرف آنهاست مثل شیوع نگرش ضد امریکایی، طرفداری از سیاست‌های مداخله جویانه در سوریه و محبوبیت چهره‌های نظامی و امنیتی».

گفتنی است موفقیت‌های سردار سلیمانی طی سال‌های اخیر در فرماندهی مبارزه با گروه‌های تروریستی بخصوص داعش در کشورهای منطقه، سبب محبوبیت او در ایران و بسیاری از کشورهای همجوار شده است و این موضوع برای دشمنان جمهوری‌اسلامی به هیچ وجه خوشایند نیست. حتی بسیاری از افرادی که نگاه مثبتی به جمهوری‌اسلامی ندارند، سردار سلیمانی را به‌سبب مقابله با تروریست‌ها می‌ستایند و تقدیرش می‌کنند و در واقع وی را می‌توان یکی از محبوترین افراد حداقل در منطقه غرب آسیا دانست.

چندی پیش نشریه «نیوزویک» در مقاله‌ای با اشاره به نقش ایران در مبارزه با تروریسم نوشت: «ایران ظرف مدت زمانی که عناصر داعش وارد خاک عراق شدند، بهترین آموزش‌ها و مشورت‌ها را به نیروهای عراقی اعطا کرده است. ایران همچنین از طریق مغز متفکر نظامی خود یعنی «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس که بسیاری از فرماندهان نظامی او را استراتژیستی ممتاز می‌دانند، به عراق کمک کرده است».

رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه- در نقش پادوهای رسانه‌ای دشمن- در ماه‌های اخیر تلاش دارند تا با حمله به سردار قاسم سلیمانی، سپاه پاسداران و قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار دهند.

** اگر برجام را کنار بگذاریم، به محاصره هوایی و دریایی ایران منجر می‌شود

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «حفظ برجام و منافع ملی» به قلم «فریدون مجلسی» نوشت: «ایران برای اهداف سیاست خارجه و توسعه اقتصادی خود باید بر روی برجام پافشاری کند زیرا کناره‌گیری از برجام منجر به محاصره اقتصادی، دریایی و هوایی کشور خواهد شد و کاملاً به زیان ایران است. دولتمردان باید به فکر منافع ملی و توسعه ایران باشند به همین دلیل نیز تهران نخست باید برجام را با پافشاری حفظ کرده و سپس باید از فرصت‌های برجام در آینده برای مذاکره و حل مشکلات بهره ببرد».

تجربه ثابت کرده است که خسارت‌های محض نتیجه ضعف و استیصال در مقابل دشمن و محصول عدم خودباوری و خودکم بینی است؛ و باز هم تجربه ثابت کرده است که اصلاح طلبان، مصداق اتّم عدم خودباوری و خودکم بینی در مقابل دشمن هستند.

قرار بود براساس وعده‌های فراوان مقامات دولت یازدهم و روزنامه‌های اصلاح طلب، برجام دو دستاورد اصلی در پی داشته باشد. اولی لغو بالمره تمامی تحریم‌ها در روز اجرای توافق (دی ماه ۹۴) و دومی گشایش اقتصادی برای عموم مردم. اکنون بیش از دوسال از امضای توافق می‌گذرد و به اذعان مقامات دولت و براساس مستندات متعدد تقریباً هیچ دستاوردی عاید ایران نشده است.

ولی با این وجود، بزک‌کنندگان برجام که جرات ندارند نازکتر از گل به رفتارهای تحقیرآمیز آمریکا بگویند، همچنان نسخه ذلت می‌پیچند. برای این جماعت، مساله لغو تحریم‌ها هیچ جایگاهی ندارد، برای همین یک روز با وعده‌های رنگارنگ و روز دیگر با ترساندن مردم، نقش جاده صاف کنی قراردادهای خسارت بار و مغایر با منافع ملی را ایفا می‌کنند.

** اصلاح طلبان، دولت را به چشم شرکت سهامی می‌بینند

اصلاح طلبان بارها ثابت کرده‌اند که دولت را به چشم شرکت سهامی می‌بینند و بیشتر از آنکه کارآمدی و شایسته سالاری در دولت مدنظر باشد، سهم خواهی و منافع شخصی و حزبی ملاک است؛ و البته در این میان، مطالبات مردم و به خصوص مشکلات معیشتی هیچ جایگاهی در اولویت بندی اصلاح طلبان ندارد.

در همین رابطه «علی شکوری‌راد» دبیرکل حزب اتحاد ملت و از متهمان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سؤال که «شما مخالف سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از کابینه حسن روحانی هستید؟ » گفت: «نه، من اصلاً مخالف سهم‌خواهی نیستم، طبیعت قدرت، انتخابات و تحزب سهم‌خواهی است، اما معتقدم در شرایط فعلی باید در بحث رویکرد کابینه سهم‌خواهی کنیم، نه افرادی که به کابینه می‌روند».

شکوری راد در ادامه با لحنی طلبکارانه گفت: «خود آقای روحانی کاملاً قبول دارد پیروزی در این انتخابات دستاورد اصلاح‌طلبان است و به این امر اذعان کرده است».

هرچند که این فعال اصلاح طلب تلاش می‌کند که سهم خواهی اصلاح طلبان را تنها در رویکرد دولت خلاصه کند، ولی باز هم نمی‌تواند اصل داستان یعنی سهم خواهی در چینش افراد را پنهان کند. وی در بخش دیگری از مصاحبه، اختلافات اصلاح طلبان و اعضای دولت در چینش کابینه دوازدهم را بیان می‌کند: «محمد نهاوندیان، رئیس دفتر و محمود واعظی، وزیر ارتباطات، به‌شدت در چینش کابینه به حسن روحانی نزدیک شده‌اند. همین نزدیکی سبب افزایش نگرانی اصلاح‌طلبان شده است، چراکه مسیرهای ارتباطی اصلاح‌طلبان با روحانی در درجه اول اسحاق جهانگیری و پس از او محمد شریعتمداری بودند...کاهش نقش آقای اسحاق جهانگیری در چینش کابینه موجب افزایش نگرانی‌هاست، آن‌هم درحالی‌که با توجه به همراهی و همدلی ایشان با آقای روحانی در انتخابات انتظار می‌رفت نزدیکی او به رئیس‌جمهوری در این دوره بیش از پیش شود و نگاه و نظرات او به‌عنوان نماینده اصلاح‌طلبان در دولت دوازدهم بیشتر دیده و شنیده شود...علاوه بر اینها توییت‌های آزاردهنده حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی، هم اصلاح‌طلبان را به بحث چینش کابینه حساس کرده و موجب شده است که فضای نگران‌کننده‌ای شکل بگیرد».

در روزها و هفته‌های گذشته، اصلاح طلبان در اظهارات جداگانه بارها تاکید کرده‌اند که سهم خواهی از دولت امری طبیعی و به نوعی حق آنهاست.

** دیروز می‌گفتید هم‌صدایی دلواپسان با اسرائیل، امروز می‌گویید هم‌صدایی با ترامپ!

روزنامه مردمسالاری در گزارشی با عنوان «همصدایی دلواپسان با ترامپ» نوشت: «از روز اجرایی شدن برجام تا حالا دلواپسان و رسانه‌های آنان سعی در تخریب این دستاورد دولت حسن روحانی را دارند و آنقدر بر این امر اصرار می‌ورزند که گاهی به نظر می‌رسد به جای آن که طرف ایران را در توافق هسته‌ای بگیرند به سمت طرف مقابل ایران گرایش پیدا کرده‌اند».

پس از امضای برجام، اصلاح طلبان به دلیل سستی استدلال و فقدان دلایل کارشناسی، توهین، تخریب و ناسزاگویی را به عنوان تنها گزینه موجود در مقابل دلایل کارشناسی منتقدین انتخاب کردند. بر همین اساس مدعی شدند که مخالفان برجام در داخل کشور با اسرائیل همنوا شده‌اند! این در حالی است که مقامات رژیم صهیونیستی بارها از برجام دفاع کرده‌اند. برای نمونه، چندی پیش «کارمی گیلون» رئیس اسبق سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شین بت) از برجام به عنوان یک موهبت برای این رژیم یاد کرد. گیلون تصریح کرد: حتی سرسخت‌ترین منتقدین برجام از جمله ترامپ، نتانیاهو و تعدادی از همکاران من در مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل نیز امروز علناً یا تلویحاً به نتایج مثبت آن اذعان دارند یا اینکه دست‌کم برخلاف گذشته در برابر آن سکوت کرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان اظهارات نتانیاهو در طول مذاکرات و در مخالفت با توافق هسته‌ای را بخشی از سناریوی «پلیس خوب- پلیس بد» دانسته و تاکید داشتند که این سناریو در راستای تکمیل پروژه امتیازگیری حداکثری از ایران به اجرا درآمد.

** تا با فرانسه گرم نشویم، نمی‌توان درباره برخورد با منافقین انتظار داشت!

علی خرم در مصاحبه با روزنامه قانون گفت: «در خصوص گروهک منافقین باید گفت که این گروه چندی پیش از لیست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا بیرون آمد و بر این اساس فرانسه این گروهک را یک گروه آزاد می‌داند که می‌تواند فعالیت‌های سیاسی داشته باشد».

خرم در ادامه گفت: «باید روابط بسیار نزدیک باشد تا کشوری در مقابل مخالفان کشوری دیگر بایستد. وقتی ایران چنین رابطه‌ای با فرانسه ندارد، نمی‌توان توقع داشت که دولت‌مردان فرانسه مانع فعالیت‌های گروهک منافقین شوند».

گفتنی است چندی پیش «فرانسوا سمنو» سفیر فرانسه در تهران در مصاحبه با روزنامه شرق در اظهارنظری گستاخانه گفت: «سازمان مجاهدین] گروهک تروریستی منافقین [هرسال، در حومه پاریس، گردهمایی دارد و قوانین فرانسه مدافع حق آزادی تظاهرات و بیان است و مادامی‌که در این گردهمایی، عملی غیرقانونی یا خلاف نظم عمومی اتفاق نیفتاده، مقامات فرانسوی اجازه ممنوع‌کردن آن را ندارند».

سمنو در ادامه مدعی شد: «این گروه هیچ ربطی به فرانسه ندارد...این مسئله موضوعی جدا از روابط دوجانبه است و در فرانسه به آقای ظریف متذکر شدیم».

برخلاف رویکرد منفعلانه روزنامه‌های اصلاح طلب باید گفت: گروهک تروریستی منافقین، ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه را به خاک و خون کشیده است. برگزاری نشست تروریست‌ها در پاریس، یک دلالت با خود دارد و آن میزان احترامی است که دولت و وزارت خارجه فرانسه برای همتایان خود در دولت روحانی قائل هستند. اینکه ۴۸ ساعت پس از سفر ظریف، پاریس اجازه میتینگ به تروریست‌ها می‌دهد، نشانه دهن‌کجی دولت پاریس به دیپلماسی تیم روحانی- ظریف است و پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که وقتی سفر وزیر خارجه ایران حتی نمی‌تواند مانع برگزاری یک نشست سیاسی با محوریت تروریست‌های بین‌المللی علیه کشور شود؛ انتظار برای لغو تحریم‌های قبلی یا به ثمر رسیدن سرابی به اسم برجام، بیهوده نیست؟!

راستی اگر ایران به یک گروه برانداز فرانسوی و یا به تروریست‌های متهم به اقدام تروریستی در فرانسه، چنین اجازه‌ای می‌داد، چه می‌کردند؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    77 74
    عشق است قاسم سلیمانی
    • FR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      15 2
      عالی
  • سید IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    39 20
    عثلاه تلبان طحوع عاور
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
      0 1
      ?????????????????????????/what
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    19 0
    برجام و دستاوردهاش تبدیل به یک نظریه ی ابطال ناپذیر شده! نظریه ابطال ناپذیر نظریه ای هست که از طرف طراحان جوری طراحی میشه که امکان ابطالش نیست! یعنی سفسطه آمیز هست و از هر طرف که برای ایراد وارد بشی تا نقضش کنی امکان توجیه، سفسطه و رد اشکال شما وجود داره! هرچند جوابشون غیر عقلانی باشه! مثل برجام! شما هر ایرادی بگیرید سفسطه در آستین دارند! اگر بگید دستاورد نداشته میگن خطر رو دور کرده! اگر اثبات کنید که خطر رو دور نکرده میگن خطر رو کمتر کرده و الی آخر
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    15 0
    آقای مجلسی نمی خواهد سیاست به ایرانیان یاد بدهد اون موقع که می گفتند به دستورات رهبری توجه کنید تا در برجام در جا نزنید با اوباما و کری می پریدند حالا که فرصت سوزی کرده اند این مسائل پیش پا افتاده را می خواهند به ملت یاد آوری کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تا کجا ؟
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    24 17
    بعد من میگم کثیف تر از اصلاح طلب ها خودشون هستند یه عده ناراحت می شن. بیا تحویل بگیرید،فتح الفتوح تبدیل شد به باج خواهی آمریکایی ها البته به گفته خود این اصلاح طلب ها.
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      14 0
      اصلاح طلبی یعنی آخر بی غیرتی و قرتی گری و بیت المالخوری و خیانت به میهن
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    19 4
    دارن کد می‌دهند مثل کد تحریم‌ها
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    14 4
    ما هم اونوقت نمیزاریم کشتی و نفتکش از خلیج فارس و دریای عمان عبور کنه
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      0 9
      نیازی به عبور نفکش هاشون نیست ، آمریکا دو تا لوله نفتی از خاک عربستان به دریای سرخ و از امارات به عمان به اقیانوس هند که نفت هارو انتقال میدن تنگه هرمز الان به اندازه گردنه سر کوچه من و شما هم ارزش نداره
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      3 0
      خب خط لوله شون رو میزنیم کاری داری این؟!
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
      6 0
      کالا ها و اجناسشون رو هم با لوله میفرستن کشورای عربی؟! تنگه هرمز از هر لحاظ استراتژیک هست نه فقط از لحاظ سوختی!
  • بی سواط IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    21 4
    بازی برد برد اصلاح طلبان رو فهمیدین چیه یاد گرفتین مردم خخخخ یعنی اگر برجام رو ادامه بدین به شدت کشور ضرر میکنه و عزت ملت خرد میشه با تحریم های امریکا اگر برجام رو پاره کنیم تمام تحریم ها برمیگرده و ایران مقصر شناخته میشه به این میگن بازی برد برد خخخخخ دیپلماسی رو یاد گرفتین ای بی سواط ها ی دلواپس تندرو خخخخخ
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    14 44
    شما مشرقیا از بدنه مردم نیستید. مایغ دار هستید
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    20 12
    چرا در مقابل فرانسه اینقدر خوار و زبون برخورد می کنید؟
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    24 7
    هم متن و هم رو برجام به صورت فاحش نقض شده
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    14 2
    محبوبیت قاسم سلیمانی 99 درصد، ظریف ۴/۳ درصد این درسته
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    15 2
    اصلاح طلبان پوک مغز
  • دانیال IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    11 0
    تمام برنامه اینها از همین حالا برای بی اعتبار کردن فرموده ی رهبری در به آتش کشیدن برجام است چون میدانند ترامپ از برجام خارج خواهد شد از همین حالا میخواهند مسیر را مشخص کرده باشند بدانید اگر در به آتش کشیدن برجام کوتاه بیایید فردا روز با این تحرکات خزنده ای که اینها شروع کرده اند باید در مورد خود نظام کوتاه بیایید.
  • احمد ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    13 0
    باغ ميوه خيالي برجام ثمرش ميوه كرم زده شد و كساني كه تا ديروز حرف هر دلسوزي را به تمسخر مي گرفتند در مخمصه افتاده اند كه چه جوابي به مردم بدهند و وعده هاي داده شده را چگونه توجيح نمايند
  • علی IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    10 1
    (اکنون بیش از دوسال از امضای توافق می‌گذرد و به اذعان مقامات دولت و براساس مستندات متعدد تقریباً هیچ دستاوردی عاید ایران نشده است.) منصف باشیم................هر چند برخلاف نظر ما باشد.
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    7 0
    برجام سر کاریه.توش خالیه.خبری نیست
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    5 0
    مدافعان دولت به این سوال پاسخ دهند:اگر ایران به یک گروه برانداز فرانسوی و یا به تروریست‌های متهم به اقدام تروریستی در فرانسه، چنین اجازه‌ای می‌داد، چه می‌کردند؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس