کد خبر 756738
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۱
دکتر سيدرضا ميرطاهر

با شدت گرفتن رویارویی سیاسی روسیه و امریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز یک‌شنبه از اخراج ۷۵۵ دیپلمات امریکایی بعد از تصویب تحریم‌های جدید امریکا علیه مسکو خبر داد.

به گزارش مشرق، «سید رضا میر طاهر» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

با شدت گرفتن رویارویی سیاسی روسیه و امریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز یک‌شنبه از اخراج ۷۵۵ دیپلمات امریکایی بعد از تصویب تحریم‌های جدید امریکا علیه مسکو خبر داد و اعلام کرد به نظر نمی‌رسد به زودی تغییرات مثبتی در روابط بین دو کشور ایجاد شود.

به گفته رئیس‌جمهور روسیه، بعد از تصمیم روز جمعه وزارت امور خارجه روسیه مبنی بر کاهش کارکنان سفارت و کنسولگری‌های امریکا در روسیه به ۴۵۵ نفر از اول سپتامبر، ۷۵۵ دیپلمات امریکایی باید خاک این کشور را ترک کنند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد این کاهش با هدف رساندن کارکنان نمایندگی‌های دیپلماتیک امریکا به سطح کارکنان نمایندگی‌های روسیه در امریکا صورت می‌گیرد. کنگره امریکا هفته گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه بیشتر به اتهام مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تصویب کرد.

این مصوبه که با اعتراض روسیه و انتقاد اتحادیه اروپا مواجه شده، به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا ارائه شد که می‌تواند آن را امضا یا رد کند. با این همه کاخ سفید اعلام کرد ترامپ این مصوبه را امضا خواهد کرد و شکل قانون به خود خواهد گرفت. برخلاف تصور اولیه روس‌ها درباره بهبود محسوس روابط واشنگتن و مسکو با روی کارآمدن ترامپ، اما اکنون روند اوضاع به گونه‌ای کاملاً برخلاف آن پیش می‌رود.

روس‌ها امیدوار بودند با ورود ترامپ به کاخ سفید، فضای جدیدی در روابط واشنگتن و مسکو پدید آید، اما وارد آمدن اتهامات جدی به ترامپ و تیم وی در زمینه مداخله روسیه به نفع وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا و نیز روابط پنهانی برخی از مقامات تیم ترامپ با سفیر روسیه، باعث افزایش اتهامات علیه روسیه و ترامپ شده و حتی اقدام کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، نوعی انتقام دموکرات‌ها از مسکو تلقی شده است. در واقع دموکرات‌ها طرفدار تحریم روسیه هستند به‌دلیل اینکه معتقدند روسیه در انتخابات امریکا دخالت کرده و به نفع ترامپ وارد رقابت انتخاباتی شده است.

جمهوریخواهان هم برای اینکه بتوانند نظر دموکرات‌ها را به تحریم علیه ایران جلب کنند، تحریم‌های روسیه را در این تحریم‌ها گنجاندند. در مقابل ترامپ بارها تحقیقات درباره ارتباط احتمالی بین ستاد انتخاباتی‌اش با روسیه را اخبار جعلی خوانده و دموکرات‌ها را متهم به این خبر‌سازی‌ها کرده است. به نظر می‌رسد اقدام جدید کنگره امریکا راه را بر هرگونه بهبود روابط روسیه و امریکا ببندد.

در واقع اکنون شاهد تقابل آشکار بین ساختار حاکمیتی در امریکا که تبلور آن کنگره است با دولت ترامپ در زمینه نحوه برخورد با روسیه هستیم. در حالی که ترامپ خواهان بهبود روبط با روسیه و حتی همکاری با آن درباره برخی مسائل بین‌المللی مانند بحران سوریه است، اما اقدام کنگره در گسترش تحریم‌ها علیه روسیه راه را برای هرگونه گشایشی در این زمینه بسته است، ضمن اینکه اکنون شرکای اروپایی واشنگتن نیز به‌شدت نگران تبعات تحریم‌های جدید امریکا علیه روسیه بر پروژه‌های مشترک اروپا با روسیه مانند خط لوله گازی نورداستریم - ۲ هستند.

با توجه به اعمال تحریم‌های جدید و نیز تداوم اختلافات و شکاف‌ها در مواضع مسکو و واشنگتن در قبال بسیاری از مسائل بین‌المللی به ویژه بحران سوریه و اوکراین و نیز تداوم رویکرد خصمانه کنگره امریکا که آشکارا خواهان تشدید مواضع واشنگتن علیه مسکو است، امیدی به بهبود وضعیت کنونی و آغاز برهه‌ای جدید در روابط دوجانبه روسیه و امریکا وجود ندارد، بلکه برخلاف آن می‌توان پیش‌بینی کرد که روسیه در واکنش به بسته تحریمی جدید امریکا که بر بخش‌های مختلف اقتصاد روسیه به ویژه بخش انرژی تأثیری بسیار منفی خواهد گذاشت، اقدامات جدی اتخاذ کند.

به ویژه اینکه برای روس‌ها درآمدهای نفتی و گازی از اهمیت زیادی برخوردار است و بسته تحریمی جدید کنگره امریکا نیز دقیقاً همین بخش را مدنظر قرار داده است. هدف امریکایی‌ها افزایش معنادار فشارها علیه روسیه با هدف تنبیه آن به دلیل دخالت در روند انتخابات ریاست جمهوری امریکا که خط قرمز محسوب می‌شود و نیز تغییر سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی روسیه است.

با این حال تجربه گذشته نشان می‌دهد روس‌ها نه فقط در مقابل این فشارها مقاومت کرده‌اند بلکه به اتخاذ اقدامات متقابل پرداخته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس