بنیاد تعاون ناجا

سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به دو مجموعه بنیاد تعاون ناجا و موسسه رهگشا، توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های آن‌ها ارائه داد.

به گزارش مشرق، سردار سعید منتظرالمهدی با اشاره به فعالیت‌های موسسه  رهگشا در تشریح نحوه فعالیت‌های این موسسه و سودهای حاصل از آن اظهار کرد: موسسه رهگشا زیر مجموعه‌ای از بنیاد تعاون ناجا است و بنیاد تعاون نیز مجموعه‌ای غیرانتفاعی و غیردولتی است.

وی با تاکید بر مستقل بودن این بنیاد اعلام کرد: بنیاد تعاون ناجا اساسنامه مجزا و مصوب دارد و شخصیت حقوقی جدا و مستقل از ناجا دارد.

سخنگوی ناجا گفت: در رأی دیوان عدالت اداری هم غیر دولتی بودن بنیاد تعاون و به تبع آن موسسه رهگشا نیز موسسه‌ای غیر دولتی خواهد بود.

موسسه رهگشا در آذر ماه 1379 با هدف اجرای سیاست‌های ناجا در امر واگذاری بخشی از خدمات راهنمایی و رانندگی به بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری پلیس راهور ناجا در وظایف خدماتی تاسیس شد که در حال حاضر تولید انواع پلاک‌های خودرو، موتورسیکلت و وسائل نقلیه، انجام امور مربوط به پذیرش، آموزش و آزمون هنرجویان اخذ گواهینامه رانندگی از طریق آموزشگاه‌های رانندگی، تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو، انجام امور شماره‌گذاری خودرو و موتورسیکلت در کارخانجات تولید کننده و مواردی از این دست را عهده‌دار است.

بر اساس این گزارش موسسات غیرانتفاعی یا (NPO) سازمان‌های قانونیِ رسمی‌ای هستند که هدف اصلی آنها پشتیبانی از یک مورد یا موضوع خصوصی یا همگانی، بدون داشتن مقاصد تجاری در کنار آن است. سازمان‌های غیرانتفاعی ممکن است در بسیاری از زمینه‌ها، ازجمله محیط زیست، فعالیت‌های بشردوستانه، بهداشت، ورزش، هنر، امور نیکوکاری، آموزش، سیاست، مذاهب و غیره فعالیت کنند.

از دیدگاه اساسنامه‌ای، مؤسسهٔ غیرانتفاعی، مؤسسه‌ای بدون سهام‌دار است. این بدان معناست که مؤسسه در صورت تولیدِ سود، به کسی سودِ سهام نمی‌دهد. هیچ‌یک از افرادی که در این‌گونه سازمان‌ها کار می‌کنند، به‌طور خاص از کسب سود توسط این سازمان بهره‌مند نمی‌شوند و مدیران و کارکنان آن افرادی هستند که یا به‌صورت موظف و با حقوق‌های مرسوم و تعریف‌شده و بدون پاداش‌های غیرمرسوم یا به‌صورت قراردادهای کوچک محدود با دریافتی‌های مشخص و مرسوم و یا به‌صورت داوطلبانه و بدون دریافت هیچ‌گونه درآمدی در این مؤسسات مشغول به کار هستند.

به هر حال در روزهای اخیر و با بالاگرفتن مناقشه میان کانون سردفتران و نیروی انتظامی بر سر الزامی بودن یا نبودن ثبت نقل و انتقالات خودرو در دفترخانه‌ها حرف و حدیث‌های بسیاری مبنی بر خصوصی بودن این مجموعه و چرایی انجام انحصاری خدمات فوق و همچنین شبهاتی در خصوص سرانجام سودهای حاصل از ارائه این خدمات، مطرح شده بود که این اظهارات سخنگوی ناجا مبنی بر غیرانتفاعی بودن بنیاد تعاون ناجا و موسسه رهگشا و غیردولتی بودن آن‌ها را شاید بتوان در مقام پاسخ به این سوالات دانست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس