کد خبر 756488
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
بن سلمان

اظهارات اخیر سفیر امارات در واشنگتن درباره آینده عربستان، خشم افکار عمومی و شماری از شاهزادگان سعودی را بر انگیخت.

 به گزارش مشرق، شبکه تلویزیونی "نبأ" امروز دوشنبه در گزارشی نوشت: یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن به تازگی در سخنانی از تلاش عربستان، امارات، بحرین و مصر برای روی کار آمدن دولت های لائیک در منطقه خاورمیانه سخن گفت.

یوسف العتیبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی "پی. بی. اس" تصریح کرد: اختلاف با قطر بیش از آنکه دیپلماتیک باشد، فلسفی است. این اختلاف فلسفی درباره نگاه امارات، عربستان، مصر، اردن و بحرین به آینده خاورمیانه در ۱۰ سال دیگر دارد.

وی افزود: این کشورها خواهان روی کار آمدن دولت های لائیک در خاورمیانه هستند. این خواسته در تضاد با آن چیزی است که قطر بدنبال آن است.

این اظهارات سفیر امارات باعث تحریک افکار عمومی عربستان و گروهی از شاهزادگان سعودی شد و آنها نارضایتی خود را از آنچه آن را "رابطه قیمومیتی" امارات بر عربستان در دوره زمامداری کنونی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دانستند، ابراز داشتند.

"شما وهابی تروریست هستنید و باید رویکرد لائیک را به عنوان مسیر حکومت سیاسی و اجتماعی خود در پیش بگیرید. " این مشخصا آن چیزی است که امارات - از زبان انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه گرفته تا یوسف العتیبه سفیر خود در واشنگتن- می خواهد به عربستان بگوید. قرقاش گفته است "عربستان با مشکل حمایت شخصی (در داخل این کشور) از تروریسم روبرو است".

اظهارت تازه سفیر امارات در واشنگتن با اصل و جوهره حکومت آل سعود در تضاد است. العتبیه در ظاهر به قطر حمله کرد و این کشور را به تلاش برای مانع تراشی بر سر راه ایجاد دولت های لائیک در خاورمیانه متهم کرد اما روی سخن او به طور مستقیم به ریاض هم بود. درست است که عربستان می خواهد خاورمیانه ای مغایر با رویکردهای قطر وجود داشته باشد اما عربستان همزمان به چیزی بدتر از "گروه اخوان المسلمین" برای امارات، یعنی وهابیت پایبند است.


اظهارت العتیبه واکنش شدید گروهی از شاهزادگان خاندان حاکم سعودی را به همراه داشت: عبدالعزیز فرزند ملک فهد در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر خواهان مبارزه با "رویکرد لائیک و لیبرالیسم" شد. بنت سعود بن عبدالعزیز هشتگ "#الا_عقیدتنا_یالعتیبه" باز کرد و در آن به شدت به سفیر امارات در واشنگتن تاخت.

وی همچنین سکوت وزارت اطلاع رسانی سعودی درقبال این اظهارت سفیر امارات را زیر سوال بود و در اشاره به نفوذ امارات در عربستان، درباره توطئه علیه کشورش هشدار داد.

شماری از کاربران عربستانی نیز هشتگ "#العتیبة_یرید_السعودیة_علمانیة " را به راه انداخته و در آن به سفیر امارات و نیز سعود القحطانی مشاور دفتر پادشاهی عربستان حمله کردند زیرا وی اظهارات العتبیه را تایید کرده بود.

اظهارات رسمی العتیبه به نیابت از عربستان بیانگر تاثیر روز افزون محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی بر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است که کاربران عربستانی در هشتگ "#قرار_الریاض_فی_أبوظبی" به این مسئله پرداختند.

واکنش روز افزون علیه سخنان العتبیه و قبل از وی علیه سخنان قرقاش در درون خاندان حاکم سعودی تنها برای هشدار درباره تاثیر امارات نبود بلکه این واکنش ها در درون خاندان سعودی همچنین تاکید کرد که "ما اینجا هستیم... مخالف با حکومت بن سلمان".

به گفته ناظران روابط عربستان و امارات، مطالب بن فهد در شبکه توییتر تصادفی و بیخود نبود بلکه نشان می دهد که طرف های بسیار خشمگین از بن زاید در درون خاندان حاکم سعودی ابراز نارضایتی خود از سیاست های بن سلمان را آغاز کرده اند.

به گفته ناظران، این امر هشداری درباره عواقب منفی این سیاست بر "موجودیت" کل نظام حاکم در عربستان است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    4 2
    از همان اول کاملا مشخص بود و نشان دهنده این هست که محمد بن زاید استاد اعظم بن سلمان شده و بن سلمان ان را بعنوان استاد پذیرفته و اگر قدرت به بن سلمان برسه خود را مدیون بن زاید میداند و کاملا برده و سرسپرده ان خواهد شد,همانند مشایی و احمدی نژاد
  • هاتف IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    1 0
    عربستان و امارات بزنید تو سر هم، ما هم کیف کنیم.
  • میثم IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    0 0
    بن سلمان تفکر لیبرالی داره
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    0 0
    باید مواظب توطیه های عربی ،اسراییلی بر علیه ایران بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس