فرمانده هوانیروز

فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره ماموریت این یگان، نقش هوانیروز در عملیات مرصاد، پروازهای انتخاباتی، بالگرد صبا، سامانه دید در شب و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، «هوانیروز» به عنوان نقطه اتکای توانمند نیروی زمینی، از نقشی کلیدی و محوری در انجام عملیات‌های رزمی این نیرو برخوردار است؛ فداکاری و ایثار این نیرو در زمان هشت سال دفاع مقدس، هنوز با وجود سپری شدن قریب به 30 سال از پایان جنگ تحمیلی، زبانزد خاص و عام است.

از همین رو در ایامی که یادآور عملیات مرصاد و نقش تعیین کننده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در آن عملیات غرورآفرین است،

امیر یوسف قربانی فرمانده کشتی‌گیر هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران خود را  45 ساله و متولد سی‌ام اسفند سال 1342 (سال کبیسه) در شهرستان ایذه و بزرگ‌شده مسجدسلیمان معرفی کرد و گفت تا کنون بیش از هزار ساعت پرواز داشته ودارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی است و کوهنوردی یکی از علاقمندی‌های مهم او به حساب می‌آید. 

امیر قربانی دهم دی‌ماه سال ۱۳۶۴ وارد دانشکده افسری امام علی (ع) ارتش جمهوری اسلامی ایران شد و «ریاست ستاد مرکز آموزش هوانیروز اصفهان» و «فرماندهی پایگاه هوانیروز کرمانشاه» از جمله سوابق خدمتی اوست. 9 اسفند سال 95 به پیشنهاد امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش و با حکم امیر سرلشکر «عطالله صالحی» فرمانده کل ارتش، به عنوان فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

در ادامه متن کامل گفت‌وگوی حدود یک ساعته با امیر یوسف قربانی را می‌خوانید: 

امیر قربانی

امیر در ابتدا کمی در خصوص هوانیروز ارتش و دامنه فعالیت‌های آن برای ما توضیح دهید.

امیر قربانی: «هوانیروز» که سابقه‌ای طولانی در ایران دارد، مخفف «هواپیمایی نیروی زمینی ارتش» است؛ این نیرو، یگانی متحرک، واکنش سریع و قدرتمند در نیروی زمینی و در یک کلام «دست بلند برای فرماندهان یگان‌های زمینی» است؛  هوانیروز ارتش ایران به معنای واقعی کلمه یک نیروی بازدارنده برای دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران است. پشتیبانی از یگان‌های نیروهای زمینی ارتش در سراسر کشور، مهمترین وظیفه هوانیروز در ابتدای تشکیل بود ولی امروز به فضل الهی ما تمام پایگاه‌های مرزی کشور را پوشش می‌دهیم؛ ضمن اینکه در عرصه فعالیت‌های غیررزمی نیز آماده به خدمت هستیم. امیر حیدری فرمانده ولایتمدار نیروی زمینی ارتش درباره هوانیروز گفت «هوانیروز صرفا متعلق به نیروی زمینی نیست، صرفا متعلق به ارتش نیست، صرفا متعلق به سایر نیروهای مسلح نیست، بلکه متعلق به جهان اسلام است»؛ جهان اسلام که خار چشم دشمنان است نیازمند نیروهای قدرتمند در تمام عرصه‌هاست و یکی از همین نیروها، هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

امیر قربانی



رجوی توهمات پوچ و بیهوده‌ای داشت

درایام سالگرد عملیات غرورآفرین مرصاد قرار داریم؛ برای ما بفرمایید که چه زمینه‌هایی سبب شد پس از قطعنامه 598 منافقین به کشور ما یورش بیاورند؟ نقش هوانیروز ارتش ایران در عملیات  چه بود؟

امیر قربانی: صدام بعد از گذشت چند سال که منافقین در عراق به سر می‌بردند، تصمیم گرفت که از آنها استفاده ابزاری کند؛ اگر منافقین در عملیات مرصاد جلو می‌آمدند و به ما خسارت وارد می‌کردند قطعاً صدام از شرایط موجود سوءاستفاده کرده و قطعنامه را به طور کلی نادیده می‌گرفت؛ اگر هم منافقین در آن عملیات شکست می‌خوردند، صدام از دست آنها خلاص می‌شد. از سوی دیگر صدام در زمان پذیرش قطعنامه، فهمید که اسرای زیادی از ایرانی‌ها ندارد درحالی که ایران از ارتش بعث عراق اسرای زیادی گرفته بود؛ از همین رو صدام پس از قطعنامه، تحرکاتی را در جنوب غرب کشور آغاز کرد که بر تعداد اسرای خود بیفزاید؛ هوانیروز ارتش بعث عراق هم به صورت همزمان در اسلام‌آباد و کرند، عملیات منافقین را پوشش می‎داد؛ هدف صدام این بود که نیروهای ارتش بعث و منافقین در نقطه‌ای از غرب کشور به هم برسند و عملیات را با هم ادامه دهند. منافقین که 50 تیپ 250 نفره داشتند، به عنوان مدعیان دفاع از حقوق خلق، در بیمارستان اسلام آباد، انسان‌های بی‌گناه را به شهادت رساندند و در ستونی 4 تا 5 کیلومتری در جاده به راه افتادند؛ اینکه یک نیرویی بدون در نظر گرفتن ملاحظات تاکتیکی و تکنیکی جنگ، سرش را روی زمین بیندازد و در جاده به راه بیفتد، یک اتفاق غیرمعمول و عجیب در سیستم‌های  نبرد است؛ مسعود رجوی می‌گفت «من می‌خواهم از مدل ابرقدرت استفاده کنم و به صورت یک ابرقدرت وارد ایران شوم و آن را فتح کنم»؛ توهمات پوچ و بیهوده‌ای داشت که مثلاً در عرض 3 روز تهران را بگیرد.(خنده)

امیر قربانی

امیر صیاد گفت تنها نیرویی که می‌تواند این‌ها را منهدم کند «هوانیروز» است
منافقین در گردنه اسلام آباد، با یک تصادف کوچک، زمین‌گیر و متوقف شدند؛ به شهید صیاد شیرازی اطلاع می‌دهند که یک نیرویی نامشخص با لباس و زبان ایرانی وارد کشور شده؛ مردم از روی ظاهر نمی‌توانستند دشمن بودن آنها را تشخیص دهند؛ ساعت 1:30 بامداد، ماهیت این نیروها معلوم شد؛ امیر صیاد ساعت 5 صبح در آشیانه خلبان‌ها حاضر می‌شود و به آنها می‌گوید تنها نیرویی که می‌تواند این‌ها را منهدم کند هوانیروز است؛ خلبان‌ها را کاملاً توجیه می‌کند؛ در تاریکی و روشنی خلبان‌ها حاضر شده و به شناسایی می‌روند و یقین پیدا می‌کنند که این‌ها منافقین هستند. 56 فروند بالگرد ما اعم از بالگردهای «214» و «کبرا» در آن عملیات شرکت کرد؛ اولین راکت بالگرد کبرای هوانیروز به ماشین مهمات منافقین اصابت کرد و موجب انفجار مهیبی شد؛ ضربه اول محکمی را به منافقین زدیم؛ در همان زمان نیروی هوایی ارتش نیز عقبه منافقین را زد. سپس تیم‌های آتش هوانیروز از پهلوهای ستون منافقین به سمت آنها شلیک کرده و منافقین را به هلاکت رساندند. ارتش، سپاه و بسیج در عملیات «مرصاد»، حضور داشتند؛ ما توانستیم نیروهای‌مان را پشت ستون‌های دشمن هِلی‌بُرن کنیم و منافقین را به صورت کامل محاصره کنیم.

امیر قربانی

425 ساعت پرواز عملیاتی هوانیروز در عملیات مرصاد
منافقین در مرصاد، نزدیک 5 هزار نفر کشته و اسیر دادند و کمر آنها شکسته شد؛ بسیاری از آنها به هلاکت رسیدند؛ برخی‌ها سیانور خوردند و برخی هم اسیر شدند؛ شهید حسین فرزانه تنها شهید هوانیروز ارتش در جریان عملیات مرصاد بود و باقی شهدا از سپاه و بسیج بودند. هوانیروز در عملیات مرصاد، 425 ساعت پرواز عملیاتی انجام داد. می‌توانم عملیات مرصاد را «فتح نهایی رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس» نام‌گذاری کنم, از عملیات مرصاد به بعد، هیچ اثری از منافقین نبود و به شدت رو به اضمحلال بودند تا امروز که جدیداً خانم رجوی دوباره مشغول سر و صدا کردن شده است. (خنده)به جز عملیات مرصاد، تیم‌های آتش هوانیروز در آغاز جنگ، گردان‌های زرهیِ تا بُن‌ دندان مسلحِ ارتش بعث را زمین‌گیر کرد؛ بی‌سابقه است که یک هلی‌کوپتر، هواپیما را بزند اما ما دیدیم که کبرای ما در عملیات والفجر 8 توانست میگ 21 عراقی را منهدم کند؛ شهید کشوری گفته بود «صدام بعثی فکر همه جا را کرده بود به جز هوانیروز».

امیر قربانی



داعش و منافقین عین یکدیگرند

 امیر حالا که صحبت از منافقین به میان آمده، در خصوص مشاهدات عینی خودتان از جنایت‌های آنها در ابتدای انقلاب برای ما صحبت کنید.

امیر قربانی: داعشی‌های امروز برای ما که منافقین را درک کرده‌ایم، چندان عجیب نیستند چراکه این دو عین یکدیگر هستند؛ داعش امروز سر می‌بُرد، انسان می‌سوزاند، زنده‌به‌گور می‌کند و بسیاری از اعمال وحشیانه و حیوانی دیگر را انجام می‌دهد؛ اما ما مشابه این جنایت‌ها را در ابتدای پیروزی انقلاب توسط منافقین دیده بودیم. منافقین آن زمان پوست بچه‌های ما را یکی یکی در می‌آوردند. با آب جوش، پوست اسرای‌مان را می‌کَندند و سرمی‌بُریدند؛ بلایی را که امروز داعش در سوریه و عراق بر سر مردم مظلوم می‌آورد، سه دهه پیش منافقین بر سر رزمندگان و مردم مظلوم ما می‌آوردند. منافقین «شهید ایستاده» را زنده زنده خاک کرده، بر صورت او عسل مالیده و کاری کردند که توسط زنبورها به شهادت برسد؛ این جنایت‌کاران، شهید قاسمی را بر سر نماز سر بُریدند؛ برای مردم قابل پذیرش نبود که یک سازمانی مدافع خلق باشد اما بر روی خلق تفنگ بکشد. وقتی در کشوری جنگی صورت می‌گیرد، معمولاً حتی آن فردی که نظام حکومتی کشورش را هم قبول ندارد برای دفاع از سرزمین و ناموس خود، جلوی دشمن می‌ایستد؛ اما ما در زمان جنگ دیدیم که منافقین نه‌تنها هیچ رگ غیرتی نداشتند که بخواهد باد کند، بلکه کمک‌حال صدام نیز شدند.

امیر قربانی

سال ۹۳ خلبانان جهادی ما برای مبارزه با داعش آرام و قرار نداشتند

قریب به 30 سال از پایان هشت دفاع مقدس می‌گذرد؛ آیا امروز هوانیروز همانند آن زمان در شرایط مطلوبی برای نبرد با دشمنان قرار دارد؟ 

امیر قربانی: یقینا؛ ما در انجام نبرد ناهمطراز که نبردی متناسب با وضعیت امروز منطقه و جهان بسیار حرفه‌ای هستیم؛ در 23 خرداد سال 93 که داعش تا مرزهای غربی کشور ما پیشروی زیادی کرده بود، خلبانان جهادی ما برای مبارزه با دشمن آرام و قرار نداشتند. زمانی که اوباما هر روز می‌گفت گزینه‌های ما روی میز است، تیم‌های ما آماده عملیات بودند. امروز حتی پیشکسوتان ما و فرماندهان سابق و اسبق پایگاه‌های هوانیروز که  بازنشسته شده‌اند اعلام کرده‌اند که حاضرند بیایند و علیه داعش پرواز کنند. دشمن اگر می‌خواست تعرضی کند تاکنون کرده بود؛ آنها جرأت این کار را ندارند و اهدافشان را صرفاً از طریق گروهک‌ها دنبال می‌کنند. ترتیبات در هوانیروز ارتش همانند زمان دفاع مقدس، به این شکل است که فرمانده در عملیات‌ها جلوی یگان حرکت می‌کند. شهید وطن‌پور و شهید آسیایی از جمله فرماندهان پیش قدم هوانیروز در زمان دفاع مقدس بودند که به شهادت رسیدند؛ امروز هم فرماندهان هوانیروز در عملیات‌های مختلف رزمی جلوی یگان حرکت می‌کنند.

امیر قربانی

ایران؛ صاحب بالاترین توان بالگردی هوانیروز در غرب آسیا

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی نسبت به زمان جنگ تحمیلی و حتی قبل از آن در زمان رژیم گذشته، چه تغییر و تحولاتی را سپری کرده است؟

امیر قربانی: قبل از دفاع مقدس، نزدیک 1500 مستشار آمریکایی در هوانیروز وجود داشت؛ زمانی که مستشاران نظامی از کشورمان رفتند، خود نیروهای ما این ناوگان را حفظ کرده و توسعه دادند. تجهیزات هوانیروز پس از دفاع مقدس، به دست توانمند خلبانان و مهندسین پرواز حفظ و نگهداری می‌شود؛ هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به مأموریت‌هایی که دارد از تجهیزات مختلف و متنوعی بهره می‌گیرد؛ «بالگردهای ترابری سنگین»، «بالگردهای ترابری نیمه‌سنگین» ، «بالگردهای شناسایی» و «بالگردهای شکاری» 4 مدل بالگردهای هوانیروز ارتش هستند؛ امروز به جرأت می‌گویم که در منطقه غرب آسیا، بالاترین پتانسیل بالگردی هوانیروز در کشور ما قرار دارد. آمادگی رزمی ما، اکنون نسبت به قبل از انقلاب که همه چیز در اختیار داشت بیشتر شده است؛ امروز اگر دستوری صادر شود ما به عنوان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، نهایتا در عرض 45 دقیقه خود را به 4 گوشه ایران حتی در مناطق مرزی می‌رسانیم. ما این را ثابت کرده‌ایم.

امیر قربانی

با توجه فضای تهدیدات روز، درحال به روز کردن تجهیزات‌مان هستیم

 پیشرفت‌هایی که از آنها صحبت می‌کنید تا چه اندازه توسط نیروهای بومی ما رقم خورده است؟

امیر قربانی: می‌توانم صراحتا بگویم که همه این پیشرفت‌ها با اتکا به نیروهای داخلی کشورمان رقم خورده است؛ امروز تمام امور مربوط به «نگهداری بالگردها»، «آموزش خلبانان» و بحث «بومی‌سازی بالگردها» به دست توانمند مهندسین پرواز هوانیروز و خلبانان ما انجام می‌شود. هوانیروز ارتش در مباحث مربوط به «سامانه دید در شب» ، «سامانه‌های بردبلند موشک» و «نهضت قطعه‌سازی" کارهای بسیاری بزرگی انجام داده است؛ ما با توجه فضای تهدیدات روز، درحال به روز کردن تجهیزات‌مان هستیم.

«سامانه دید در شب» از نان شب برای ما واجب‌تر است

اهمیت سامانه دید در شب برای هوانیروز ارتش ایران چقدر است؟

امیر قربانی: «سامانه دید در شب» ، از نان شب برای ما واجب‌تر است؛ با توجه به تجهیزات مدرن دشمن، ما نیز باید تجهیزات نظامی قدرتمند و مدرنی برای خودمان پیش‌بینی کنیم؛ امروز دیگر آن زمان که ما جلوی دشمن بایستیم و به او موشک «تاو» شلیک کنیم گذشته است؛ ما باید به صورت Fire and forget عمل کنیم، یعنی بزنیم و سریع از منطقه دور شویم و دشمن را بر سر جای خودش میخکوب کنیم. بکارگیری «سامانه دید در شب» بر روی بالگردهای هوانیروز ارتش، تاکید موکد امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش است؛ تاکنون در این زمینه اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شده است. نصب سامانه دید در شب بر روی بالگردهای هوانیروز ارتش به صورت کاملاً بومی انجام می‌شود؛ با بالگردهای مجهز به دوربین دید در شب، نزدیک 40 تا 50 ساعت در اصفهان پرواز داشته‌ایم؛ برای نصب این سامانه بر روی تمام بالگردهای‌مان، برنامه زمان‌بندی تهیه کرده و طبق آن به پیش می‌رویم؛ در شهریور ماه و در ایام هفته دفاع مقدس، حرکت خوبی در این عرصه خواهیم داشت.

۵۰۰ عملیات غیررزمی هوانیروز در کمتر از ۶ ماه

در ابتدای گفت‌وگو از فعالیت‌های گسترده هوانیروز در بحث عملیات‌های غیررزمی گفتید؛ این عملیات‌ها به چه شکل و شیوه‌ای انجام می‌شود؟

امیر قربانی: ما در در کمتر از 6 ماه، بیش از 500 عملیات غیررزمی در 10 تا 15 استان کشور انجام داده‌ایم؛ هوانیروز ارتش به 15 استان کشور خدمات اورژانس هوایی ارائه می‌دهد؛ اطفای حریق جنگل‌ها، زلزله، سیل و ... از جمله حوادثی هستند که بدون شک هوانیروز در امدادرسانی به آنها نقش برجسته‌ای دارد؛ با اولین تماسی که برقرار شود، برای حفظ جان و مال مردم وارد عمل می‌شویم. امروز سازمان‌های مدیریت بحران چندین استان کشور آمدند و با ستادکل نیروهای مسلح قرارداد منعقد کردند؛ هوانیروز هم به عنوان یک نیروی اجرایی، موظف به انجام وظیفه در راستای اجرای این قراردادهاست.

هوانیروز ارتش به روایت امیر گوش‌شکسته/ از مرصاد تا انتخابات/ سرنگونی هواپیمای میگ با هلی‌کوپتر کبری/ شهادت با زنبور!


«هوانیروز» پایانه مسافربری نیست، یک یگان نظامی است

 در خصوص فرآیند انجام فعالیت‌های غیررزمی هوانیروز از زمان درخواست تا اجرای عملیات برای ما توضیح دهید.

امیر قربانی: در هر نقطه‌ای از جهان، برای بلند شدن یک بالگرد از روی زمین باید مجوز صادر شود. ستادکل نیروهای مسلح نیز باید از طریق سلسله مراتب این مجوز را برای ما صادر کند. ما نمی‌توانیم بالگردی را از روی زمین بلند کنیم بدون آنکه پِلَن و دستورالعملی برای آن داشته باشیم؛ ما پایانه مسافربری نیستیم بلکه یک یگان نظامی هستیم؛ در یگان نظامی باید برای هر پرواز «امریه» صادر شود. مثلاً کسی که درخواست انتقال کانکس به یک روستای دورافتاده را داشته باشد، باید یک درخواست کتبی بنویسد و آن را به ستاد فرماندهی کل قوا بفرستد؛ ستاد فرماندهی امریه می‌کند و ما نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن این دستور را انجام می‌دهیم.

هر خلبان بازنشسته، حداقل ۱۰ خلبان جوان را «همتاسازی» می‌کند

جذب و آموزش خلبانان در هوانیروز به چه شکل است؟ 

امیر قربانی: ما یک روش جاری مدون در جذب و گزینش خلبانان هوانیروز داریم؛ هر سال تعدادی بازنشست و تعدادی جایگزین می‌شوند. خلبان‌های ما امروز اکثراً جوان، با دانش و ورزیده هستند. برنامه‌ریزی‌ها به نحوی انجام شده که هر خلبان به هنگام بازنشستگی، حداقل 10 خلبان جوان را «همتاسازی» کند؛ حقیقتا از نظر وضعیت خلبانان، امروز در شرایط بسیار مطلوبی قرار داریم؛ «تجربه خلبانان پیشکسوت» و «دانش خلبانان جوانِ» ما، تلفیق بسیار خوبی با یکدیگر ایجاد کرده است.

هوانیروز سپاه و هوانیروز ارتش،  به عنوان ۲ برادر «ید واحده» هستند

فروردین سال گذشته هوانیروز سپاه تشکیل شد و ماموریت‌هایی را بر عهده گرفت؛ تعامل هوانیروز ارتش با هوانیروز سپاه را برای ما شرح دهید.

امیر قربانی: در ابتدا باید بگویم که هر چقدر نیروهای مسلح ما توان‌مندتر باشند برای کشور ما بهتر است؛ در مسیر این توان‌مندی، سپاه و ارتش فرقی با یکدیگر ندارند؛ همه ما زیر چتر ولایت هستیم.  در ابتدای پیروزی انقلاب، ارتشی‌ها بودند که به کمیته و سپاه رفتند و آموزش‌های اولیه را به آنها ارائه کردند؛ شهید شیرودی در کرمانشاه، کمیته انقلاب اسلامی را به وجود آورد؛ شهید فکوری و شهید فلاحی آن زمان که سپاه یک نیروی شبه نظامی بود، بیشترین آموزش‌ها را به آنها ارائه دادند. در نیروهای مسلح جایگاه‌ها و وظایف «تعیین شده» است. هوانیروز سپاه و ارتش، هر کدام در حیطه وظایف خودشان عمل می‌کنند؛ فعالیت‌های این 2 نیرو به صورت موازی با یکدیگر نیست؛ هوانیروز سپاه و هوانیروز ارتش، به عنوان 2 برادر که «ید واحده»‌ای هستند، دوشادوش یکدیگر عمل می‌کنند و مأموریت‌هایشان را انجام می‌دهند.

امروز خلبانان هوانیروز ارتش در اختیار برادران سپاه نیز پرواز می‌کنند

یکی از آخرین ماموریت‌های رزمی هوانیروز ارتش این بود که در جنوب شرق کشور و در بحث درگیری با قاچاقچیان ، بالگردهای سپاه و ارتش همراه با یکدیگر وارد عمل شده و خسارت های زیادی را به قاچاقچیان وارد کردند. ما درحال حاضر توسط بالگردهای‌مان 6 تا 7 قرارگاه عملیاتی سپاه را به صورت آتش، هِلی بُرن، تخلیه مجروح و تدارکات و ... پشتیبانی می‌کنیم؛ امروز خلبانان هوانیروز ارتش در اختیار برادران سپاه نیز پرواز می‌کنند؛ ما با تمام توان در خدمت برادران سپاهی هستیم؛ ارتش وسپاه، پشتیبانی از یکدیگر را در بالاترین حد ممکن انجام می‌دهند. وقتی ستاد فرماندهی کل قوا دستور پشتیبانی از قرارگاه‌ها را صادر می‌کنند، برای هوانیروز تفاوتی نمی‌کند که این قرارگاه متعلق به سپاه باشد یا ارتش؛ با تمام توان خود این پشتیبانی را انجام می‌دهیم.

امیر قربانی

۷۰ تا ۸۰ ساعت پرواز هوانیروز در جریان انتخابات ۲۹ اردیبهشت

هوانیروز ارتش در انتخابات 29 اردیبهشت امسال چگونه به برگزاری گسترده‎تر آن کمک کرد؟

امیر قربانی: در جریان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، 24 فروند بالگرد هوانیروز در بحث جابجایی صندوق‌های رای در مناطق صعب‌العبور کمک‌حال دولت بودند؛ 70 تا 80 ساعت، مدت زمان پرواز هوانیروز در جریان برگزاری انتخابات بود. نمایندگان وزارت کشور و کاندیداها هم در بالگرد حضور داشتند.

بالگرد صبا به زودی به ناوگان هوانیروز کشور می‌پیوندد

 آخرین خبر در خصوص وضعیت تحویل بالگرد ملی صبا به هوانیروز ارتش چیست؟

امیر قربانی: آنطور که مطلع شدیم، بالگرد صبا که در اواخر سال گذشته رونمایی شد، در خط تولید قرار گرفته و به زودی به ناوگان هوانیروز کشور می‌پیوندد.

هوانیروز متعلق به همه نیروهاست

هوانیروز ارتش در عرصه دریاها و در زمینه حفاظت از کشتی‌های ایران اعم از تجاری یا نفت‌کش فعالیتی دارد؟

امیر قربانی: بالگردهای ما در یک برهه از زمان، کشتی‌های ایرانی را در دریاها اسکورت می‌کردند و اگر امروز هم این درخواست از ما انجام شود ما آماد هستیم؛ این کار (تامین امنیت کشتی‌ها) جزو برنامه‌های آموزشی ماست؛ هوانیروز متعلق به همه نیروهاست. 

 امیر در اثنای گفت‌وگو، بانگ اذان از تلفن همراه شما به گوش رسید؛ مشکلی ندارد که تلفن همراه شما هوشمند است؟ 

امیر قربانی: گوشی تلفن همراه من توسط سازمان داده شده و قابل اعتماد است. (خنده)

امیر قربانی

ایران مثل کشورهای دیگر نیست

 و امّا سوال پایانی؛ به عنوان فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و فردی که سابقه‌ای طولانی از حضور در 8 سال دفاع مقدس، بگویید که تفاوت ایرانیان در دفاع از سرزمین‌شان نسبت به سایر کشورها در چه مواردی خلاصه می‌شود؟

امیر قربانی: ایران مثل کشورهای دیگر نیست؛ نیروهای ما نیروهایی هستند که به ندای رهبر خود لبیک می‌گویند و افزایش توان دفاعی به صورت مستمر را نصب العین خود قرار داده‌اند؛ ما فرمایشات حضرت آقا را عین فروع می‌دانیم؛ جوانان پا در رکاب ولایت این مرزوبوم، هر کاری که از دستشان بربیاید برای حفظ آب و خاک و ناموس این سرزمین انجام می‌دهند و در دهان دشمنان متجاوز، سُرب داغ می‌ریزند.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
    29 1
    امیر عزیز لطفا HUD کلاه خلبان رو هم به نان شب هوانیروز اضافه کنید.....
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
      12 1
      همینطور بالگردهای شاهد 216 و شهریار هم باید به این لیست اضافه شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس